Metacognitive strategies for reading scientific texts: evaluation of a model used in synchronous virtual lessons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e84219

Keywords:

Metacognitive Strategies, Science Teaching, Didactic Proposal, Metacognition

Abstract

This present study investigates the use of metacognitive strategies for reading scientific texts associated with the teaching of Science/Physics, analyzing their contribution to altering students' metacognitive awareness and the didactic feasibility of using them in the classroom. The structured model differs from those present in the literature as it includes explicit moments of awareness of subjects about their own knowledge, adding them to the operation of controlling and regulating their own understanding. The proposal in the study was applied to a class of ninth year of elementary school in the interior of Rio Grande do Sul, involving five synchronous remote meetings and the reading of three scientific texts. As instruments for data production, a test involving the students' metacognitive awareness was used, applied at the beginning and at the end of the activities; semi-structured interviews with these same students; and records of one of the researchers in her logbook. The results suggest that the metacognitive reading strategies model is relevant as it enables students to become aware of their own knowledge, provides opportunities to plan and evaluate actions aimed at achieving the goal of text comprehension, in addition to providing the involvement of students with the reading activity and with learning the specific knowledge under discussion.

Author Biographies

Cássia de Andrade Gomes Ribeiro, Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade de Passo Fundo

Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade de Passo Fundo; Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade de Passo Fundo; Graduada em Física (L) na Universidade de Passo Fundo.

Cleci Teresinha Werner da Rosa, Universidade de Passo Fundo

Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina; Professora e Pesquisadora na Área de Ensino de Física na Universidade de Passo Fundo. Atualmente é docente permanente e Coordenadora do Programa de Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (Mestrado e Doutorado Profissional) e docente permanente e vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado Acadêmico), ambos da Universidade de Passo Fundo - UPF. Líder do Grupo de Pesquisa Educação Cientifica e Tecnológica - GruPECT, investigando as seguintes temáticas associadas aos processos de ensino e aprendizagem: Metacognição, Afetividade, Aprendizagem Significativa, Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Ensino por Indagação. Coordena convênios internacionais e integra a Red Internacional de Investigación em Ensenãnza de las Ciencias - RIEC. 

 

Alana Neto Zoch, Universidade de Passo Fundo

Possui graduação em Química Industrial e Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria (1986), mestrado em Química pela Universidade Federal de Santa Maria (1990) e doutorado em Ciências pela Universidade Estadual de Campinas (1999), com formação na área de síntese orgânica. É professora titular da Universidade de Passo Fundo-RS, atuando na área de Química dos Produtos Naturais, Biocombustíveis e Ensino de Ciências. Atualmente é professora no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOGDAN, R.C.; BIKLEN, S.K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BOSZKO, C. Diários de aprendizagem e os processos metacognitivos: estudos envolvendo professores de física em formação inicial. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017.

BROWN, A. L. Knowing when, where, and how to remember: a problem of metacognition. In: GLASER, Robert (Ed.). Advances in instructional psychology. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1978. p. 77-165.

BROWN, A. L. Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In: WEINERT, Franz E.; KLUWE, Rainer H. (ed.). Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1987. p. 65-116.

CARR, E.; OGLE, D. M. K-W-L PLUS: A strategy for comprehension and summarization. Journal of Reading, v. 30, n. 7, p. 626-631, 1987.

CORREIA, D.; SCHIRMER, S. B.; SAUERWEIN, I. P. S. Leitura, escrita e o ensino de física: possibilidades e desafios a partir de uma oficina para o Pibid. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 6., 2016, Santa Cruz do Sul. Anais [...]. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2016. Disponível em: https://online.unisc.br/acadnet/anais/index.php/sepedu/article/view/14933. Acesso em: 20 nov. 2020.

CROMLEY, J. G. Metacognition, cognitive strategy instruction, and reading in adult literacy. Review of Adult Learning and Literacy, v. 5, p. 187-204, 2005.

ÇUBUKÇU, F. How to enhance reading comprehension through metacognitive strategies. The Journal of International Social Research, v. 1, n. 2, p. 83-93, 2008.

FLAVELL, J.H. The development of inferences about others. In: MISCHEL, Theodore (Ed.). Understanding other persons. Oxford: Basil Blackwell and Mott, 1974. p. 66-116.

FLAVELL, J. H. Metacognitive aspects of problem solving. In: RESNICK, L. B. (Ed.). The nature of intelligence. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1976. p. 231-236.

FLAVELL, J. H. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive – developmental inquiry. American Psychologist, v. 34, n. 10, p. 906-911, 1979.

FLAVELL, J. H.; MILLER, P. H.; MILLER, S. A. Desenvolvimento cognitivo. Tradução: Cláudia Dornelles. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

FLAVELL, J. H.; WELLMAN, H. M. Metamemory. In: KAIL, R. V.; HAGEN, J. W. (Ed.). Perspectives on the development of memory and cognition. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1977. p. 3-33.

FRANCISCO JUNIOR; W. E.; FERREIRA, L. H.; HARTWIG, D. R. A dinâmica de resolução de problemas: analisando episódios em sala de aula. Ciências & Cognição, v. 13, p. 82-99, 2008.

GHIGGI, C. Estratégias metacognitivas na resolução de problemas em Física. 2017. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo.

GIL, A. C. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.

HATTIE, J. Visible learning for teachers: maximizing impact on learning. New York: Routledge, 2012.

JACOBOWITZ, T. AIM: A metacognitive strategy for constructing the main idea of text. Journal of Reading, v. 33, n. 8, p. 620-624, 1990.

JACOBS, J. E.; PARIS, S. G. Children's metacognition about reading: Issues in definition, measurement, and instruction. Educational Psychologist, v. 22, n. 3-4, p. 255-278, 1987.

KOPCKE FILHO, H. Estratégias para desenvolver a metacognição e a compreensão de textos teóricos na universidade. Psicologia Escolar e Educacional, v. 1, n. 2-3, p. 59-67, 1997.

MÁXIMO-PEREIRA, M.; ABIB, M. L. V. S. Leituras, metacognição e ensino: aprendizagens compartilhadas em pequenos grupos durante aulas de Física. Experiências em Ensino de Ciências, v. 15, n. 2, p. 538-550, 2020.

OGLE, D. M. K-L-W: A teaching model that develops active reading of expository text. The Reading Teacher, v. 39, n. 6, p. 564-70, 1986.

PAGLIARINI, C. R.; ALMEIDA, M. J. P. M. Leituras por alunos do ensino médio de textos de cientistas sobre o início da física quântica. Ciências & Educação, v. 22, n. 2, p. 299-317, 2016.

ROSA, C. T. W. A metacognição e as atividades experimentais no ensino de Física. 2011. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

ROSA, C. T. W. Metacognição no ensino de Física: da concepção à aplicação. Passo Fundo: Editora da Universidade de Passo Fundo, 2014.

SILVA, E. T. da. Ciência, leitura e escola. In: ALMEIDA, M. J. P. M. de; SILVA, H. C. (Org.). Linguagens, leituras e ensino de ciências. Campinas, SP: Mercado das Letras: ALB, 1998. p. 121-130.

SILVA, V. R. Estratégias de leitura e competência leitora: contribuições para a prática no ensino de História. História, v. 23, n. 1-2, p. 69-83, 2004.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SOUSA, L. B.; HÜBNER, L. C. Traçando o perfil de bons leitores e de leitores com dificuldades de compreensão. Linguagem em Discurso, v. 20, n. 1, p. 97-108, 2020.

ZABALZA, M. A. Diários de aula: contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Porto: Porto Editora, 2004.

Published

2022-08-15

How to Cite

Ribeiro, C. de A. G., Rosa, C. T. W. da, & Zoch, A. N. (2022). Metacognitive strategies for reading scientific texts: evaluation of a model used in synchronous virtual lessons. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 39(2), 381–410. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e84219

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física