Possibilities and challenges in teaching adventure body practices in school Physical Education classes
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e89906Keywords:
Environmental education, Physical education, Practice body adventureAbstract
This is a qualitative research with the objective of understanding the limits, possibilities and contributions of Practice Body Adventure in Physical Education classes in a class of 5th grade of Elementary School in a Teaching Municipal Network School in Curitiba. The participants of this research were 30 students, between 9 and 10 years average, at 5th grade of Elementary School. The data collected in Physical Education classes were in order to experience the orienteering, slackline, tree climbing, parkour and skateboarding. Data collection was carried out using a semi-open questionnaire, fields reports and written account of students. The interpreted data were by identifying analysis categories. The results reveal that Practice Body Adventure can contribute to Environmental actions, modifying the relationship between human and nature, critically, democratic, emancipatory and transformative.
References
ALMEIDA, A. C. P. C. Esporte, Aventura e Natureza: o praticante e a responsabilidade ambiental. IN: MARINHO, A.; UVINHA, R. R. (Org). Lazer, Esporte e aventura: a natureza em foco. Campinas: Editora Alínea, 2009.
BETRÁN, J. O.; BETRÁN, A. O. Proposta pedagógica para as atividades físicas de aventura na natureza (AFAN) na Educação Física no ensino médio. In: MARINHO, A.; BRUHNS, H. T. (Orgs.). Viagens, lazer e esporte: o espaço da natureza. São Paulo: Manole, 2006.
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira da Educação. Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr. 2002.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução Nº 466, de 12 de dezembro de 2012. 2012. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em 29 maio 2022.
BRASIL. Ministério da Educação - MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação física / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRUHNS, H. O ecoturismo e o mito da natureza intocada. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, Maringá, v. 32, n. 2, p. 157-164, 2010.
CAPAVERDE, M. R.; MEDEIROS, T. N.; ALVES, S. L. C. Esporte de Aventura nas Aulas de Educação Física: Uma Alternativa ao Alcance dos Profissionais? Revista Vento e Movimento, Osório, v. 1, n. 1, abr. 2012.
FRIEDMANN, G. O lazer e a civilização tecnicista. IN: OLIVEIRA, P. S. O Lúdico na Cultura Solidária. São Paulo: Hucitec, 2001.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2022.
GONÇALVES, M. A. S. Reflexões Sobre as Aulas de Educação Física. Kinesis, Santa Maria, v. 2, n. 2, p. 145-159, jul./dez. 1986.
INÁCIO, H. L. D. Travessuras na natureza: perspectivas de formação e atuação profissional no centro oeste. In: Congresso Centro Oeste de Ciências do Esporte, 3., 2008, Cuiabá. Anais. Cuiabá: CBCE MT, 2008.
INÁCIO, H. L. D.; MORAES, T. M.; SILVEIRA, A. B. Educação Física e Educação Ambiental: Refletindo Sobre a Formação e Atuação Docente. Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 11, n. 4, p. 1-23, out./dez. 2013.
KUNZ, E. Transformação Didático-Pedagógica do Esporte. 5 ed. Ijuí: Unijuí, 2003.
LIMA, G. F. C. Educação ambiental crítica: do socioambientalismo às sociedades sustentáveis. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 145-163, jan./abr. 2009.
MARINHO, A. Atividades na natureza, lazer e educação ambiental: refletindo sobre algumas possibilidades. Motrivivência – Revista de Educação Física, Esporte e Lazer, Florianópolis, ano XVI, n. 22, p. 47-69, jun. 2004.
MARINHO, A.; INÁCIO, H. L. D. Educação Física, Meio Ambiente e Aventura: Um Percurso por Vias Instigantes. Revista Brasileira de Ciência dos Esporte. Campinas, v. 28, n. 3, p. 55-70, maio. 2007.
MINAYO, M. C. S. (Org); DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 32 ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
OLIVEIRA, M. L. C.; NEVES, R. H. C. L. Educação e sustentabilidade. Presença pedagógica. Belo Horizonte, v. 16, n. 109, 2013.
PIMENTEL, G. G. A. Esportes na natureza e atividades de aventura: uma terminologia aporética. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 3, p. 687-700, jul./set. 2013.
POCIELLO, C. Os desafios da leveza: as práticas corporais em mutação. IN: SANT'ANNA, D. B. (Org). Políticas do Corpo. São Paulo: Estação Liberdade, 1995.
POLLI, A. e SIGNORINI, T. A inserção da Educação Ambiental na Prática Pedagógica. Ambiente & Educação, Rio Grande. v. 17. n. 2, 2012.
STRAUSS, A.; CORBIN, J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
TAHARA, A. K.; FILHO, S. C. A presença das atividades de aventura nas aulas de Educação Física. Arquivo de Ciências do Esporte, Uberaba, v. 1, n. 1, p. 60-66, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
