ADVENTURE BODILY PRACTICES IN SCHOOL: Opportunities and challenges - reflections beyond Curricular Common National Base

Authors

  • Humberto Luís de Deus Inácio Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás
  • Dayse Alisson Camara Cauper -Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás;
  • Luzia Antônia de Paula Silva Rede Municipal de Ensino de Goiânia.
  • Gleison Gomes de Morais Rede Municipal de Ensino de Goiânia.

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p168

Abstract

This text presents a documental analysis about the Adventure Bodily Practices content, pointed at the National Curricular Common Base (BNCC), as a novelty comparing itself to the traditional contents of Brazilian Physic Education. Our goal was to analyses if the referred content meets the principles of basic education inside the BNCC, especially it's exposition in the Languages area, in the axis and goals of the formation in elementary and high school, and in the specific orientations for Physic Education; also evaluate the insertions and details of the content for each of the proposed cycles. We also pointed out limits and possibilities for the insertion of this content in School Physic Education. We concluded for the importance of this content, and we advocate that its inclusion of School P.E. must be buoyed by critical pedagogical propositions.

Author Biographies

Humberto Luís de Deus Inácio, Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás

  • Doutor em Sociologia Política - UFSC
  • Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás;
  • Goiânia, Goiás, Brasil.;
  • betoinacio@gmail.com. (62) 3521 1141

Dayse Alisson Camara Cauper, -Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás;

- Mestranda em Ensino na Educação Básica - CEPAE/UFG.
-Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás;
- Goiânia, Goiás, Brasil.;
daysecamaracauper@gmail.com.

Luzia Antônia de Paula Silva, Rede Municipal de Ensino de Goiânia.

- Especialista em Educação Física - UFG.
- Rede Municipal de Ensino de Goiânia;
- Goiânia, Goiás, Brasil.;
luzia.paulasilva@gmail.com.

Gleison Gomes de Morais, Rede Municipal de Ensino de Goiânia.

Licenciado  em Educação Física - UFG.
- Rede Municipal de Ensino de Goiânia;
- Goiânia, Goiás, Brasil.

- gleisongomesu2@yahoo.com.br

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Published

2016-09-21

How to Cite

Inácio, H. L. de D., Cauper, D. A. C., Silva, L. A. de P., & Morais, G. G. de. (2016). ADVENTURE BODILY PRACTICES IN SCHOOL: Opportunities and challenges - reflections beyond Curricular Common National Base. Motrivivência, 28(48), 168–187. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p168

Issue

Section

Seção Temática