Pedagogical intervention in physical education at schools: an insight into the public school
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p316Abstract
School education as well as physical education (PE) and society as a whole, are currently living a crisis process. Thereby, in this study, we analyze how PE teachers are developing pedagogical intervention in public schools. For this purpose, we developed a qualitative study and to achieve data we used semi-structured interviews with ten PE teachers. Data show that in the studied context, PE at schools has yet been developed as an activity and not as a curricular component; the sports content constitutes as basically the only working subject; and there’s a lack of an education planning. Thus, we conclude that scholastic PE, in the analyzed context, lies in teaching abandonment.
References
ARENDT, H. A crise na Educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 7ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.
BAGNARA, I. C. Abordagens pedagógicas da Educação Física nas escolas públicas de Erechim, RS. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Artes e Educação, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2012.
BOSSLE, F. Planejamento de ensino dos professores de Educação Física do 2º e 3º ciclos da rede municipal de Porto Alegre: um estudo do tipo etnográfico em quatro escolas desta rede de ensino. Dissertação (Mestrado em Ciência do Movimento Humano) - Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.
CAPARROZ, E. F.; BRACHT, V. O tempo e o lugar de uma didática da EF. Campinas, SP. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. v. 28, nº. 2, p. 21 – 37, 2007.
DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008.
DIEHL, A. A.; TATIM, D. C. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004.
FERNSTERSEIFER, P. E. Função da Escola Pública. In: SANTIAGO, A. R. F.; FEIL, I. T. S.; ALLEBRANDT, L. I. O curso de Pedagogia da UNIJUI – 55 anos. Ijuí: Unijuí, 2013, p. 123-147.
FENSTERSEIFER, P. E. Formação em Educação física: para sair da menoridade. In: KRUG, H. N.; PEREIRA, F. M.; AFONSO, M. R. (orgs.). Educação Física: Formação e Prática Pedagógica. Pelotas: Editora UFPEL, 2009, v. p. 9-22.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Educação física e cultura escolar: critérios para identificação do abandono do trabalho docente. In: Congreso de Educación Física: repensando la educación física, 2006, Córdoba. Actas del Congreso de Educación Física: Repensando la Educación Física. Córdoba: Ipef, 2006. p. 734-746.
_________. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do “não-lugar da EF escolar I. Cadernos de Formação RBCE, 2009: p. 9-24.
_________. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do “não-lugar da EF escolar II. Cadernos de Formação RBCE, 2010: p. 10-21.
JAHN, Â. B. O planejamento das aulas de Educação Física dos professores que atuam em uma escola pública de Santa Maria, RS. Dissertação. (Mestrado em Educação). UFSM. Centro de Educação. Santa Maria: 2004.
RIO GRANDE DO SUL. SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO. DEPARTAMENTO PEDAGÓGICO. FRAGA, A. B; GONZÁLEZ, F. J. (orgs). Lições do Rio Grande: livro do professor. SE/DP: Porto Alegre, 2009.
MAAMARI, A. M. A fundamentação filosófica da escola republicana. Contexto & Educação. Ijuí, ano XXIV, n. 82, p. 59-81, jul./dez, 2009.
MACHADO, T. S. et al. As práticas de desinvestimento pedagógico na educação física escolar. Movimento, Porto Alegre, v. 16, p. 129-147, abr./jun. 2010.
NAVARRO, P.; DÍAZ, C. Análises de contenido. In: DELGADO, J. M.; GUTIÉRREZ, J. Métodos y técnicas cualitativas de invetigación em ciências sociales. Madrid: Sínteses, 1994.
NUNES, M. L. F. Frankenstein, monstros e o bem-10: fragmentos da formação inicial em Educação Física. Tese. (Doutorado em Educação). USP. Faculdade de Educação. São Paulo: 2011.
PICH, S. Cultura Corporal de Movimento. In: GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. (orgs). Dicionário crítico de EF. 3ª ed. Ijuí: Unijuí, 2014, p. 163-165.
REZER, R.; FENSTERSEIFER, P. E. Docência em EF: reflexões acerca da sua complexidade. Revista Pensar a Prática. V. 11, nº.2, p. 319-329, 2008.
RIBEIRO. R. J. A república. 3ª ed. São Paulo: Publifolha, 2008
SAKS, M.; ALLSOP, J. Pesquisa em saúde: métodos qualitativos, quantitativos e mistos. São Paulo: Roca, 2011.
VERDUM, P. Prática Pedagógica: o que é? O que envolve? Revista Educação por Escrito – PUC/RS, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 91 – 105, jul. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).