Construction of memory in life: the professor Germano Bayer participation in the history of physical education paranaense

Authors

  • Mayara Torres Ordonhes Universidade Federal do Paraná http://orcid.org/0000-0001-8014-7923
  • Bianca Gutierrez Gianatti Universidade Federal do Paraná
  • Bruna Opieco Pereira Universidade Federal do Paraná
  • Camila Gomes Silva Universidade Federal do Paraná
  • André Mendes Capraro Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p376

Abstract

In order to understand the importance of the memory construction to the field of the Physical Education History and identify the difficulties of the research to determine what actually has historical value, sources were analyzed referring to Germano Bayer - teacher and researcher, had considerable influence Physical Education in Parana - From the survey documents and interviews with three professionals, at some point, were related to the collection created by Bayer. He made a point of recording, in various forms, moments as a professional, with the goal of creating a vision of the Physical Education and to bring its assets to the future generations. The relationship of the construction of his individual memory with the various people who participated in the events thus becomes his memory, contributing to the history of the Paranaense Physical Education.

Author Biographies

Mayara Torres Ordonhes, Universidade Federal do Paraná

Graduanda em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná

Bianca Gutierrez Gianatti, Universidade Federal do Paraná

Graduanda em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná

Bruna Opieco Pereira, Universidade Federal do Paraná

Graduanda em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná

Camila Gomes Silva, Universidade Federal do Paraná

Graduanda em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná

André Mendes Capraro, Universidade Federal do Paraná

Doutor em História pela Universidade Federal do Paraná com estágio pós-doutoral na Università Ca Foscari di Venezia. Professor adjunto IV da Universidade Federal do Paraná

References

ALBERTI, V.. Literatura e autobiografia: a questão do sujeito na narrativa. Revista Estudos Históricos, Brasil, 4, jul. 1991

ALBERTI, V. Indivíduo e biografia na história oral. Rio de Janeiro: CPDOC, 2000.

ARNS. F. Arquivo Público absorve acervo do professor Germano Bayer. Agência de Notícias do Paraná, 09 Nov. 2012. Entrevista concedida a Fernando Lopes.

AYRES, G. M. Entrevista concedida em 06/11/2013 aos autores

BAYER, G. Entrevista concedida em 2006 à TV Paulo Freire.

CZAP, A. L. Entrevista concedida em 06/11/2013 aos autores.

FREITAS, S. M. de. História oral - Possibilidades e procedimentos. São Paulo: Humanitas, 2002.

GINZBURG, C. Mitos emblemas sinais – morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

HALBWACHS, M., A Memória Coletiva. 1ª Edição. Local: Centauro, 2006.

LEAL, L. A. M. Memória, rememoração e lembrança em Maurice Halbwachs. Revista Linguasagem, edição 18, 2012.

MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, F. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Editora Contexto, 2007.

MORO, V. L. Entrevista concedida em 18/11/2013 aos autores..

MORO, V; GODOY, L. Centros de Memória em Educação Física, Esporte e Lazer: algumas contribuições para o debate. Jundiaí: Ed. Fontoura, 2006.

MOURA, I. P. Entrevista concedida em 2006 á TV Paulo Freire.

POLLAK, M. Memória e Identidade Social. Rio de Janeiro: Estudos Históricos, vol. 5, n. 10, 1992.

SOUZA, E. C. A; CAPRARO, A. M. Preservando a memória, fazendo história relato da fundação e das experiências desenvolvidas no centro de memória do departamento de educação física da UFPR (CEMEDEF). Curitiba, Revista de História do Esporte Artigo, vol. 3, n.1, 2010.

Published

2016-09-21

How to Cite

Ordonhes, M. T., Gianatti, B. G., Pereira, B. O., Silva, C. G., & Capraro, A. M. (2016). Construction of memory in life: the professor Germano Bayer participation in the history of physical education paranaense. Motrivivência, 28(48), 376–385. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p376

Issue

Section

Porta Aberta