THE PHYSICAL EDUCATION AT BNCC: CONCEPTIONS AND POLITICAL AND PEDAGOGICAL FUNDAMENTALS

Authors

  • Telma Adriana Pacifico Martineli Universidade Estadual de Maringá
  • Carlos Henrique Magalhães Universidade Estadual de Maringá
  • Keros Gustavo Mileski Universidade Estadual de Maringá
  • Eliane Maria de Almeida Universidade Estadual de Maringá http://orcid.org/0000-0002-3829-9293

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p76

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the physical education curricular component in the preliminary versions of the National Common Curricular Basis (NCCB). Our goals are to understand the philosophical foundations of the physical education, the education roles, the students training, and the education content implicit in learning objectives in the document. The document analysis revealed the physical education conception   , enrich the human subjectivity and the individual, thereby the citizen education to work, subordinating the action of the teacher. In general, this conception converges with the international organizations and their politic fundamentals for education e culture. In times of a worldwide economic crises, and neoconservative political advance in Brazil, the NCCB and the physical education curricular component with their learning objectives comes to reinforce and disseminates productive restructuring necessary values and principles; and in each version, is aligned to arbitrary government politics in place.

Author Biographies

Telma Adriana Pacifico Martineli, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação. Professora da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Maringá/Paraná, Brasil.

Carlos Henrique Magalhães, Universidade Estadual de Maringá

Doutor em Educação. Professor adjunto da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Maringá/Paraná, Brasil.

Keros Gustavo Mileski, Universidade Estadual de Maringá

Doutorando em Educação. Professor no departamento de educação física da Faculdade Intermunicipal do Noroeste do Paraná (FACINOR). Universidade Estadual de Maringá (UEM). Maringá/Paraná, Brasil.

Eliane Maria de Almeida, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Educação Física. Participante do Grupo de Pesquisa: Educação Física, Arte e Cultura (GEFAC/GYMNOS). Universidade Estadual de Maringá (UEM). Maringá/Paraná, Brasil.

Published

2016-09-21

How to Cite

MARTINELI, Telma Adriana Pacifico; MAGALHÃES, Carlos Henrique; MILESKI, Keros Gustavo; ALMEIDA, Eliane Maria de. THE PHYSICAL EDUCATION AT BNCC: CONCEPTIONS AND POLITICAL AND PEDAGOGICAL FUNDAMENTALS. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 76–95, 2016. DOI: 10.5007/2175-8042.2016v28n48p76. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p76. Acesso em: 9 apr. 2025.

Issue

Section

Seção Temática