Possibilities of realization of diagnosis in Education Sports: An action research with teachers of Physical Education

Authors

  • Robson Machado Borges UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
  • Adroaldo Cezar Araujo Gaya Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.
  • Fernando Jaime González UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
  • Larissa Rafaela Galatti Faculdade de Ciências Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas (FCA/UNICAMP).

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p104

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p104

This study aimed to describe how the diagnostic possibilities for a game with interaction between opponents are conditioned by the understanding of sports internal logic. Therefore, an action research with five physical education teachers who develop the teaching of sports was developed. 21 study meetings were held on the decision of what to teach when the focus is on the procedural knowledge of the content. The results indicate that the reading level of students' difficulties in the game depends directly on the teacher's knowledge of the internal logic of the arrangements, which affects the learning of students. However, you can change the way teachers understand the sports school, so that teachers who perform the reading of the game from the perspective of the traditional model to understand the sport phenomenon as a complex process of decision-making, teaching students play better.

Author Biographies

Robson Machado Borges, UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Mestre em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professor do curso de Educação Física na Unijuí - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí/RS/Brasil.

robson.borges@unijui.edu.br

Rua 14 de julho, 1194, Ijuí/RS.

Adroaldo Cezar Araujo Gaya, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.

Doutor em Educação física e Livre-Docente em Treinamento Desportivo pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro e doutor em Ciências do Desporto pela Universidade do Porto. Atualmente é professor titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre/RS/Brasil.

acgaya@esef.ufgrs.br

Fernando Jaime González, UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Doutor em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professor da Unijuí - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul onde trabalha nos cursos de Educação Física e no PPG em Educação nas Ciências. Ijuí/RS/Brasil.

fjg@unijui.edu.br

Larissa Rafaela Galatti, Faculdade de Ciências Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas (FCA/UNICAMP).

Doutora em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (FEF/UNICAMP). É docente do Curso de Ciências do Esporte da Faculdade de Ciências Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas (FCA/UNICAMP). Limeira, SP - Brasil

lagalatti@hotmail.com

Published

2017-04-26

How to Cite

Borges, R. M., Gaya, A. C. A., González, F. J., & Galatti, L. R. (2017). Possibilities of realization of diagnosis in Education Sports: An action research with teachers of Physical Education. Motrivivência, 29(50), 104–122. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p104

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2