Motor praxeology: new propositions for team sports training

Authors

  • Bruno Minuzzi Lanes Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Cesar Vieira Marques Filho Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Raquel Valente de Oliveira Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • João Francisco Magno Ribas Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n54p308

Abstract

The process of Team Sports Training has been suffering reviews due to way as is materialized, because the coach does not always have arguments and teaching methods that combine with what in scientific literature has defended. We still perceives a training decontextualized of game logic, believing that the technical improvement will supply all elements, which composes the Team Sports. On the other hand, the Motor Praxeology presents itself as an important theory that will can guide the coach’s teaching practice, in which he systematises the internal logic of these modalities. This way, we realized a bibliography and exploratory research with the objective to analyse the implications of Motor Praxeology concepts in Team Sport training process. From Motor Praxeology and its elements, we presented new assumptions to Training with the aim of helping the coaches materialize in their teaching practice looking for a more effective performance in this process.

Author Biographies

Bruno Minuzzi Lanes, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Mestrando do Programa de Pós Graduação em Educação Física do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM.

Santa Maria, Rio Grande do Sul - RS, Brasil.

brunolanes10@hotmail.com

Av. Roraima - 1000, CEU III, AP 5232

(55)999015502

Cesar Vieira Marques Filho, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Mestre pelo Programa de Pós Graduação em Educação Física do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM.

Santa Maria, Rio Grande do Sul - RS, Brasil.

cesarvmf@hotmail.com

Raquel Valente de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Acadêmica do Curso de Educação Física Licenciatura do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM.

Santa Maria, Rio Grande do Sul - RS, Brasil.

raquelvvallente@hotmail.com

João Francisco Magno Ribas, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Pós-doutor pelo Institut Nacional dÉducació Fisica de Catalunya. Professor associado do Departamento de Desportos Coletivos, do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM.

Santa Maria, Rio Grande do Sul - RS, Brasil.

ribasjfm@hotmail.com

References

BARBANTI, V. J. Dicionário de Educação Física e do Esporte. São Paulo: Manole, 1994.

BRAZ, T. V. Análise de Jogo no Futebol: considerações sobre o componente técnico-tático, planos de investigação, estudos da temática e particularidades do controle das ações competitivas. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 5, n. 15, p. 28-43, 2013.

CASAL, H. M. V. Treinamento Desportivo e Psicologia do Esporte. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v. 8, n. 4, p. 37-44, 2000.

DAOLIO, J. Jogos Esportivos Coletivos: dos princípios operacionais aos gestos técnicos-modelo pendular a partir das ideias de Claude Bayer. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Porto Alegre, v. 10, n. 4, p. 99-103, 2002.

DE ROSE JUNIOR; SILVA, T. A. F. As Modalidades Esportivas Coletivas (MEC): história e caracterização. In: DE ROSE JUNIOR (Org.). Modalidades Esportivas Coletivas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006, p. 1-14.

FABIANI, M. T. Psicologia do Esporte: a ansiedade e o estresse pré-competitivo. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO: EDUCERE, 8., Curitiba, 2008. Anais eletrônicos... Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2008. p. 12337-12345. Disponível em: <http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2008/anais/pdf/182_454.pdf>. Acesso em: 01 set. 2016.

FILGUEIRA, F. M.; GRECO, P. J. Futebol: um estudo sobre a capacidade tática no processo de ensino-aprendizagem-treinamento. Revista Brasileira de Futebol, Viçosa, v. 1, n. 2, p. 53-65, 2008.

GARGANTA, J. O Ensino dos Jogos Desportivos Coletivos: perspectivas e tendências. Movimento, Porto Alegre, v. 1, n. 8, p. 19-26, 1998.

GARGANTA, J. Para una Teoría de los Juegos Deportivos Colectivos. In: GRAÇA, A.; OLIVEIRA, J. (Orgs.). La Enseñanza de los Juegos Deportivos. Barcelona: Paidotribo, 1997, p. 9-24.

GARGANTA, J.; PINTO, J. O Ensino do Futebol. In: GRAÇA, A.; OLIVEIRA, J. (Eds.). O Ensino dos Jogos Desportivos. Editora Porto: Universidade do Porto, 1994, p. 97-137.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GRAÇA, A. Os contextos sociais do Ensino e Aprendizagem dos Jogos Desportivos Coletivos. In: NASCIMENTO, J. V.; RAMOS, V.; TAVARES, F. (Orgs.). Jogos Desportivos: formação e investigação. Florianópolis: UDESC, 2013, p. 79-102.

GRACIANO, V. A Arte e a Técnica do Futebol. São Paulo: Roswhita Kempf, 1984.

GRECO, P. J. Iniciação Esportiva Universal: metodologia da iniciação esportiva na escola e no clube. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

GRECO, P. J.; BENDA, R. N. Iniciação Esportiva Universal: da aprendizagem motora ao treinamento técnico. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

HERNÁNDEZ MORENO, J. Fundamentos del Deporte: análisis de las estructuras del juego deportivo. 2. ed. Barcelona: INDE Publicaciones, 1998.

HERNÁNDEZ MORENO, J. La Iniciación a los Deportes desde su Estructura y Dinámica: aplicación a la educación física escolar y al entrenamiento deportivo. Barcelona: INDE, 2000.

HERNÁNDEZ MORENO, J.; RODRIGUEZ RIBAS, J. P. La Praxiologia Motriz: fundamentos y aplicaciones. Barcelona: INDE Publicaciones, 2004.

LAGARDERA, F.; LAVEGA, P. Introducción a la Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo, 2003.

LAGARDERA, F.; LAVEGA, P. La Ciencia de la Acción Motriz. Lleida: Universitat de Lleida, 2004.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LAVEGA, P. Classificação dos Jogos, Esportes e as Práticas Motrizes. In: RIBAS, J. F. M. (Org.). Jogos e Esportes: fundamentos e reflexões da Praxiologia Motriz. Santa Maria: UFSM, 2008, p. 81-104.

LOVATTO, D. L.; GALATTI, L. R. Pedagogia do Esporte e Jogos Esportivos Coletivos: das teorias gerais para a iniciação esportiva em basquetebol. Revista Movimento e Percepção, v. 8, n. 11, p. 268-277, 2007.

MCGARRY, T.; ANDERSON, D.; WALLACE, S.; HUGHES, M.; FRANKS, I. Sport Competition as a Dynamical Self-Organizing System. Journal of Sport Sciences, v. 20, p. 771-781, 2002.

MESQUITA, I. Ensinar bem para aprender melhor o Jogo de Voleibol. In: TANI, G.; BENTO, J.; PETERSEN, R. (Orgs.). Pedagogia do Desporto. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006, p. 327-343.

MESQUITA, I. Perspectiva Construtivista da Aprendizagem no Ensino do Jogo. In: NASCIMENTO, J. V.; RAMOS, V.; TAVARES, F. (Orgs.). Jogos Desportivos: formação e investigação. Florianópolis: UDESC, 2013, p. 103-133.

MOGADOURO, A. Formação dos Jogos Desportivos Coletivos. 2012. 57 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, 2012.

PARLEBAS, P. Elementos de Sociología del Deporte. Málaga: Instituto Andaluz del Deporte, 2003.

PARLEBAS, P. Jesus, Sports et Sociétés: lexique de praxéolgie motrice. Paris: Institut du sport et de l´ éducation physique, 1999.

PARLEBAS, P. Jogos, Deportes y Sociedade: léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001.

RIBAS, J. F. M. (Org.). Praxiologia Motriz e Voleibol: elementos para o trabalho pedagógico. Ijuí: Unijuí, 2014.

SALVADOR, A. D. Métodos e Técnicas de Pesquisa Bibliográfica. Porto Alegre: Sulina, 1986.

SANTOS, E. Caderno Técnico-Didático – Futebol. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 1979.

SCAGLIA, A. J.; REVERDITO, R. S.; GALATTI, L. Ambiente de Jogo e Ambiente de Aprendizagem no Processo de Ensino dos Jogos Esportivos Coletivos: desafios no ensino e aprendizagem dos jogos esportivos coletivos. In.: NASCIMENTO, J. V.; RAMOS, V.; TAVARES, F. (Orgs.). Jogos Desportivos: formação e investigação. Florianópolis: UDESC, 2013, p. 133-170.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

Published

2018-07-27

How to Cite

LANES, Bruno Minuzzi; MARQUES FILHO, Cesar Vieira; OLIVEIRA, Raquel Valente de; RIBAS, João Francisco Magno. Motor praxeology: new propositions for team sports training. Motrivivência, Florianópolis, v. 30, n. 54, p. 308–325, 2018. DOI: 10.5007/2175-8042.2018v30n54p308. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n54p308. Acesso em: 2 dec. 2024.