Teaching the paralympic judo: a perception of the brazilian coachings

Authors

  • Gabriela Simone Harnisch Universidade Estadual de Campinas
  • Jalusa Andreia Storch Universidade Estadual do Oeste do Paraná.
  • Douglas Roberto Borella Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Maria Luiza Tanure Alves Universidade Estadual de Campinas http://orcid.org/0000-0001-8590-5770
  • José Júlio Gavião de Almeida Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n55p140

Abstract

The aim of this study was to verify the pedagogical practices used by teachers in judo teaching for visually impaired people. This study was characterized by the descriptive qualitative method, using a data collection instrument applied to 14 coaching and/or technicians participating in one of the stages of the National Paralympic Judo Championship. The results showed that 11 coaching initially used verbal teaching techniques and later used touch techniques. In contrast, 3 coaching used only the touchtechniques. Only 2 coaching used tutoring techniques. This paper showed that most Brazilian coaching have adapted their pedagogical practices to the characteristics of their students with visual impairment, but many advances are still necessary.

Author Biographies

Gabriela Simone Harnisch, Universidade Estadual de Campinas

Aluna de doutorado do Programa de Pós Graduação em Educação Física - (FEF/UNICAMP). Docente colaboradora do curso de Educação Física (UNIOESTE).

Jalusa Andreia Storch, Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Doutora em Educação Física (FEF/UNICAMP). Docente colaboradora do curso de Fisioterapia (UNIOESTE)

Douglas Roberto Borella, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Educação Especial (PPGEEs/UFSCar). Docente efetivo do curso de Educação Física (UNIOESTE)

Maria Luiza Tanure Alves, Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Educação Física (FEF/UNICAMP). Docente efetiva da Faculdade de Educação Física (FEF/UNICAMP).

José Júlio Gavião de Almeida, Universidade Estadual de Campinas

Doutor em Educação Física (FEF/UNICAMP). Docente efetivo da Faculdade de Educação Física (FEF/UNICAMP).

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Published

2018-10-09

How to Cite

Harnisch, G. S., Storch, J. A., Borella, D. R., Alves, M. L. T., & Almeida, J. J. G. de. (2018). Teaching the paralympic judo: a perception of the brazilian coachings. Motrivivência, 30(55), 140–155. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n55p140

Issue

Section

Artigos Originais