Guided race: a strategy for Physical Education content evaluation at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e54320

Abstract

This article goal is to report an experience of the use of a guided race as a strategy to evaluate the content of Physical Education at school. The experiment was carried out with 8th and 9th grade students from a public school at São José (SC). The evaluation of learning content was done by a written test, using the guided race as strategy. Students were actively involved in the assessment, debating and exchanging experiences on the answers. In addition, students were included in the decisions of the evaluation process, allowing greater autonomy. It is concluded that this evaluation experience was very relevant, stimulating the evaluation process

Author Biographies

Juliana Regina Silva Guimarães, Instituto Federal de Santa Catarina, Itajaí, Brasil

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano do Centro de Ciências da Saúde e do Esporte da Universidade do Estado de Santa Catarina. Membro do Grupo de Estudos em Práticas Pedagógicas da Educação Física (GEPRAPEF), vinculado ao Laboratório de Pesquisa em Lazer e Atividade Física (LAPLAF). Pesquisa a prática pedagógica, a qualidade de vida e a satisfação no trabalho do professor de Educação Física.

Alexandra Folle, Universidade do Estado de Santa Catarina, Departamento de Educação Física, Florianópolis, Brasil

Professora adjunta do Departamento de Educação Física e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano do Centro de Ciências da Saúde e do Esporte da Universidade do Estado de Santa Catarina. Vice-Coordenadora do Grupo de Estudos em Práticas Pedagógicas da Educação Física (GEPRAPEF) e Membro do Laboratório de Pesquisa em Lazer e Atividade Física (LAPLAF). 

Monica Bredun da Veiga, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil

Mestranda em Ciências do Movimento Humano na Universidade Estadual de Santa Catarina - Udesc.

References

BARROSO, André Luis Ruggiero; DARIDO, Suraya Cristina. A pedagogia do esporte e as dimensões dos conteúdos: conceitual, procedimental e atitudinal. Journal of Physical Education, Maringá, v. 20, n. 2, p. 281-289, 2009.

BASTOS, Gabriel Rodrigues et al. Treinamento funcional nas aulas de Educação Física: contribuição do treinamento funcional para melhores níveis de aptidão física relacionado à saúde. Revista Uniplac, Lages, v. 4, n. 1, 2016.

BENTO, Jorge Olimpio. Planejamento e avaliação em Educação Física. 2 ed. Lisboa: Livros horizonte, 1998.

BRATIFISCHE, Sandra Aparecida. Avaliação em Educação Física: um desafio. Revista da Educação Física, Maringá, v. 14, n. 2, p. 21-31, 2008.

DARIDO, Suraya Cristina. Avaliação em Educação Física na Escola. In: DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. (Orgs.). Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2011. p. 122-136.

DARIDO, Suraya Cristina. Os Conteúdos da Educação Física na Escola. In: DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. (Orgs.). Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2011. p. 122-136.

GALATTI, Larissa Rafaela; FERREIRA, Henrique Barcelos; SILVA, Ylane Pinheiro Gonçalves; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte: procedimentos pedagógicos aplicados aos jogos esportivos coletivos. Conexões, Campinas, v. 6, n. 1, p. 404-415, 2008.

GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte e a aplicação das teorias acerca dos jogos esportivos coletivos em escolas de esportes: o caso de um clube privado de Campinas – SP. Conexões, Campinas, v. 5, n. 2, p. 31-44, 2007.

GONÇALVES, Francisco; ALBUQUERQUE, Alberto; ARANHA, Ágata. Avaliação um caminho para o sucesso no processo de ensino e de aprendizagem. Castelo da Maia: ISMAI, 2008.

KREBS, Ruy Jornada. Planejamento para as aulas de Educação Física. In: KREBS, Ruy Jornada, RAMALHO, Maria Helena Silva. (Orgs.). Planejamento curricular para educação básica: Educação Física - Caderno Pedagógico. Florianópolis: IOESC, 2011. p. 45-60.

MATTHIESEN, Sara Quenzer. et al. Linguagem, corpo e Educação Física. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 129-139, 2009.

NOVAES, Renato Cavalcanti; FERREIRA, Marcos Santos; MELLO, João Gabriel. As Dimensões da avaliação na Educação Física Escolar: uma análise da produção do conhecimento. Motrivivência, Florianópolis, v. 26, n. 42, p. 146-160, 2014.

PAIXÃO, Jairo Antônio. Esporte de Aventura como conteúdo possível nas aulas de Educação Física Escolar. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 50, p. 170-182, 2017.

PALMA, Ângela Pereira Teixeira Victoria; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bassoli; PALMA, José Augusto Victoria. Educação Física e a organização curricular: educação infantil, ensino fundamental, ensino médio. 2. ed. Londrina: Eduel, 2010.

PEREIRA, Dimitri. Wuo.; ARMBRUST, Igor. Pedagogia da aventura: os esportes radicais, de aventura e de ação na escola. Jundiaí: Fontoura, 2010.

RODRIGUES, Heitor Andrade; DARIDO, Suraya Cristina. As três dimensões dos conteúdos na prática pedagógica de uma professora de Educação Física com mestrado: um estudo de caso. Revista da Educação Física, Maringá, v. 19, n. 1, p. 51-64, 2008.

SÃO JOSÉ, Secretaria Municipal de Educação. Proposta curricular da rede municipal de Ensino de São José-SC, São José: SME, 2000.

CEMSL. Projeto Político Pedagógico. São José: CEMSJ, 2016.

TAHARA, Alexander Klein; CAGLIARI, Mayara Sena; DARIDO, Suraya Cristina. Celular, corrida de orientação, Educação Física Escolar: elaboração e avaliação de um material didático. Arquivos de Ciências do Esporte, Uberaba, v. 5, n. 1, p. 02-05, 2017.

Published

2019-03-18

How to Cite

Silva Guimarães, J. R., Folle, A., & Bredun da Veiga, M. (2019). Guided race: a strategy for Physical Education content evaluation at school. Motrivivência, 31(57). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e54320

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)