School Physical Education in fundamental teaching: participatory planning in the didactic-pedagogical organization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e55270

Abstract

We have reported two pedagogical experiences where the teachers used the participatory planning as a strategy to select the corporal practices and the contents thematized during the classes of Physical Education in Elementary School. The first educational project was developed with 5th year students in a municipal school atSão Paulo. During these classes the students participated in the choice of games and sports that were developed during that year. The second experience occurred in an educational cooperative located at Minas Gerais with 9th grade students. This is a school that has essentially the work designed by projects and the students participate in the planning of all the curricular components. In the classes of Physical Education the young people chose together with the teacher to experience and reflect on sports, games and gymnastics. We conclude that participatory planning can stimulate greater student participation at school during Physical Education classes

Author Biographies

Uirá de Siqueira Farias, Universidade São Judas Tadeu

Mestre em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu. Doutorando em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu. Docente da rede municipal de São Paulo e Santo André.

uirasiqueira@yahoo.com.br

Valdilene Aline Nogueira, Universidade São Judas Tadeu

Mestre em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu. Doutoranda em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu. Docente da Universidade de Guarulhos e da rede municipal de São Paulo.

valdilenenogueira@yahoo.com.br

Cláudio Aparecido de Sousa, Universidade São Judas Tadeu

Mestre em Educação pela Universidade Nove de Julho. Doutorando em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu. Docente da prefeitura de Santo André e São Bernardo.

claudio.joga8@gmail.com

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo.

Doutor em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu e professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo.

danieltmaldonado@yahoo.com.br

References

BRACHT, V. Prefácio. In: Práticas Pedagógicas inovadoras nas aulas de Educação Física Escolar: indícios de mudanças 2. Curitiba: CRV, 2017.

CAPARROZ, F. E.; BRACHT, V. O tempo e o lugar de uma didática da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 28, n. 2, p. 21-37, 2007.

CONTRERAS, J. Relatos de experiencia, em busca de um saber pedagógico. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica. Salvador, v. 1, n. 1, p. 14-30, 2016.

CORREIA, W. R. Planejamento participativo e o ensino da Educação Física no 2º grau. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo, supl. 2, p. 43-48, 1996.

FARIAS. U. S.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. (Org). Práticas Pedagógicas Inovadoras nas aulas de Educação Física Escolar: indícios de mudanças. Curitiba: CRV, 2017.

FRANÇOSO, S.; NEIRA, M. G. Contribuição do legado Freireano para o currículo da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 531-546, Abril/Junho, 2014.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, p. 90, 1996.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

GONZÁLEZ, F. J. Atuação dos professores na Educação Física Escolar: entre o abandono do trabalho docente e a renovação pedagógica. In__SILVA, P. C. C. et al. Territorialidade e diversidade regional no Brasil e na América Latina: suas conexões com a Educação Física e com as Ciências do Esporte. Florianópolis: Tribo da Ilha, p. 45-70, 2016.

GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E.; RISTOW, R. W.; GLITZ, A. P. O abandono do trabalho docente em aulas de educação física: a invisibilidade do conhecimento disciplinar. Educación Física y Ciencia. v. 15, n. 2, 2013.

MACHADO, T. S.; BRACHT, V.; FARIA, B. A.; MORAES, C.; ALMEIDA, U.; ALMEIDA, F. Q. As práticas de desinvestimento pedagógico na Educação Física escolar. Movimento. Porto Alegre, v. 16, n. 02, p. 129-147, 2010.

MALDONADO, D. T.; FARIAS, U. S.; MEIRELES, B. F.; SANTOS, A. R.; MOREIRA, V. S.; NOGUEIRA, V. A.; FREIRE, E. S.; Perspectivas de mudanças nas práticas pedagógicas da educação física escolar: uma análise dos estudos publicados nos anais de eventos paulistas. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde. Campinas – SP, v. 15, n. 3, p. 349-367, jul/set. 2017.

MALDONADO, D. T.; SILVA, D. T. Do “rola a bola” à inovação pedagógica nas aulas de Educação Física: uma análise dos bastidores do cotidiano escolar público. Curitiba: CRV, 2017.

NEIRA, M. G. Prefácio. In__FARIAS, U. S.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. Práticas Pedagógicas inovadoras nas aulas de Educação Física Escolar: indícios de mudanças Curitiba: CRV, 2017.

NOGUEIRA, V. A.; FARIAS, U. S.; MALDONADO, D. T. Práticas Pedagógicas inovadoras nas aulas de Educação Física Escolar: indícios de mudanças 2. Curitiba: CRV, 2017.

PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. COEDUCAR. Viçosa – MG, 2016.

SOUSA, C. A. O currículo de Educação Física da rede pública municipal de Santo André (SP): concepções e práticas pedagógicas. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Nove de Julho. São Paulo, 2017.

SOUZA, A. G.; FREIRE, E. S. Planejamento participativo e Educação Física: envolvimento e opinião dos alunos do Ensino Médio. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. v. 7, n. 3, p. 29-36, 2008.

SILVA, M. S; BRACHT, V. Na pista de práticas e professores inovadores na Educação Física escolar. Kinesis, Santa Maria, v. 30, n. 1, 2012.

TABORDA DE OLIVEIRA, M. A. Existe espaço para o ensino de educação física na escola básica? Pensar a Prática. Goiânia, v. 2, p. 119 – 135, jun./jun., 1998/1999.

Published

2019-05-13

How to Cite

Farias, U. de S., Nogueira, V. A., Sousa, C. A. de, & Maldonado, D. T. (2019). School Physical Education in fundamental teaching: participatory planning in the didactic-pedagogical organization. Motrivivência, 31(58), 1–24. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e55270

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2