The students perception in relation to learning content attitudinal in school Physical Education classes: a case study

Authors

  • Adriano Lopez Souza UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS
  • Otávio Tavares UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56259

Abstract

The present study aims to investigate the students' perception of the attitudinal contents learned in physical education classes. We adopted a qualitative and descriptive approach to the study. To accomplish our data collection, we used the technique of focus group with five students from a public school in the city of Vitória-ES. From the perspective of participating students in this study, the physical education classes provide, among other things, learning different aspects related to the attitudinal dimension (norms, values and attitudes), confirming our hypothesis that this area has a great potential to develop them. 

Author Biographies

Adriano Lopez Souza, UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS

Mestre em Educação Física - UFES

Otávio Tavares, UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO

Doutor em Educação Física - UGF

Departamento de Ginástica.

 

References

ACEDO, Leandro Mori; DARIDO, Suraya Cristina; IMPOLCETTO, Fernanda Moreto. Valores e atitudes na produção científica da educação física brasileira: tendências e perspectivas. Coleção Pesquisa em Educação Física, vol. 13, n. 3, 2014, p. 149-158.

ALVES, Ariadne Dettmann; ALENCAR, Heloisa Moulin; ORTEGA, Antonio Carlos. Moralidade e concepção de amor em crianças de 6 e 9anos. Rev. Psicopedagia, vol. 31, n. 94, p. 21-34, 2014.

BARROSO, André Luís Rugiero; DARIDO, Suraya Cristina. Voleibol escolar: uma proposta de ensino na dimensão conceitual, procedimental e atitudinal do conteúdo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 24, n. 2, p. 179-194, abr./jun. 2010.

CAETANO, Angélica; JANUÁRIO, Carlos. Motivação, teoria das metas discentes e competência percebida. Pensar a Prática, v.12, n.12, p. 1-12, 2009.

CARRASCO, Iara Cristina Galharde Carrasco; PAIANO, Ronê; FREIRE, Elisabete dos Santos. Perspectiva docente e discente sobre as atitudes nas aulas de educação física: um estudo de caso. Pensar a Prática, Goiânia, v.14, n. 1, p. 1-16, 2011.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia de ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

COLL, César. et al. Os conteúdos na reforma. Porto Alegre: Artmed, 2000.

COLL, César; VALLS, Enric. A aprendizagem e o ensino de procedimentos. In: COLL, César et al. (Org.). Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artmed, 2000, p. 73-118.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física na Escola: conteúdos, suas dimensões e significados. In: DARIDO, Suraya Cristina. Pedagogia cidadã: cadernos de formação: Educação Física. São Paulo: Unesp, Pró-reitoria de graduação, 2012.

FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. A Educação Física na crise da modernidade. Ijuí. Editora UNIJUÍ, 2001.

GATTI, Bernardete Angelina. Grupo focal na pesquisa em Ciências Socias e Humanas. Série Pesquisa vol.10. Brasilia: Liber Livro Editora, 2012.

GUIMARÃES, Ana Archangelo. et al. Educação Física Escolar: Atitudes e Valores. Motriz, Rio Claro, vol. 07, n. 01, p. 17-22, 2001.

HASSON, Marina Elly; MELEIRO, Alexandrina Maria Augusto da Silva. M. A. S. Reflexões sobre a desestruturação familiar na criminalidade. In: RIGONATTI, S. P. Temas em psiquiatria forense e psicologia jurídica. São Paulo: Vetor, 2003.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens quali¬tativas. São Paulo: EPU, 1986.

MALDONADO, Daniel Teixeira; BOCCHINI, Daniel. As três dimensões do conteúdo na Educação Física: tematizando as danças na escola pública. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 12, n. 1, p. 181-200, 2014a.

MALDONADO, Daniel Teixeira; BOCCHINI, Daniel. As três dimensões do conteúdo na Educação Física: tematizando as lutas na escola pública. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 11, n. 4, p. 195-211, 2013.

MALDONADO, Daniel Teixeira; BOCCHINI, Daniel. Educação Física Escolar e as três dimensões do conteúdo: tematizando os esportes na escola pública. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 12, n. 2, p. 147-165, 2014b.

MALDONADO, Daniel Teixeira; BOCCHINI, Daniel. Ensino da ginástica na escola pública: as três dimensões do conteúdo e o desenvolvimento do pensamento crítico. Motrivivência, v. 27, n. 44, p. 164-176, maio/2015.

MARTINS, Claudiane Dias; FREIRE, Elisabete dos Santos. Conteúdos atitudinais nas aulas de educação física: um estudo de caso. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 7, n. 3, 2008.

MENIN, Maria Suzana de Stefano; BATAGLIA, Patricia Unger Raphael; ZECHI, Juliana Aparecida Matias. (Org.). Projetos bem sucedidos de educação em valores: relatos de escolas públicas brasileiras. 1ª ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MOLINA, Rosane Kreusburg. O enfoque teórico metodológico qualitativo e o estudo de caso: uma reflexão introdutória. In: NETO, Vicente Molina, TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. (Org.). A pesquisa qualitativa na Educação Física: alternativa metodológica. Porto Alegre: Universidade/UFRGS/Sulina, 1999.

PAIANO, Ronê. Possibilidades de orientação da prática pedagógica do Professor de Educação Física: Situações de desprazer na opinião dos alunos. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.5, n.1, p. 47-58, 2006.

POZO, Juan Ignácio. A aprendizagem e o ensino de fatos e conceitos. In: COLL, César. et al. (Org.). Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artmed, 2000, p. 17-72.

QUEIRÓS, Paula. Para um novo enquadramento axiológico na participação de crianças e jovens no desporto. In: GAYA, A. et al. Desporto para crianças e jovens: razões e finalidades. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2004, p. 187-198.

RODRIGUES, Heitor Andrade; DARIDO, Suraya Cristina. As três dimensões do conteúdo na prática pedagógica de uma professora de Educação Física com mestrado: um estudo de caso. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 19, n. 1, p. 51-64, 2008.

SANMARTÍN, Melchor Gutierrez. Valores Sociales y Deporte: La Actividad Física y el Deporte como transmisores de valores sociales y personales. Madrid: Gymnos, 1995.

SANTOS, Rafaela Gomes; SOUZA, Adriano Lopes; BARBOSA, Franck Nei Monteiro. Estágio Supervisionado I: O desafio da avaliação nas aulas de Educação Física escolar. Pensar a Prática, v. 16, n. 2, p. 320-602, 2013.

SANTOS, Wagner. et al. O. Avaliação na educação física escolar: reconhecendo a especificidade de um componente curricular. Movimento, v. 21, n. 1, p. 205-218, 2015.

SARABIA, Bernabé. A aprendizagem e o ensino das atitudes. In: COLL, César et al. (Org.). Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artmed, 2000, p. 119-178.

ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: Como ensinar. Tradução Ernani Ferreira da Fonseca Rosa. Porto Alegre: ARTMED, 1998.

Published

2019-05-13

How to Cite

Souza, A. L., & Tavares, O. (2019). The students perception in relation to learning content attitudinal in school Physical Education classes: a case study. Motrivivência, 31(58), 1–16. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56259

Issue

Section

Artigos Originais