The vision of the disabled person by children without disabilities intermingled by the dance: a meeting of possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e57877

Abstract

Brazilian society is legally inclusive. However, difficulties in putting it into effect appear mainly related to personal interactions. Thus, this study aimed to verify the reconstruction of perception by children without disabilities about the capacity of people with disabilities through dance. For that, a research was developed in three phases: an initial conversation and drawing by 13 children of the SESC Santana Sport Course, about the person with disability and their possibilities of dancing; an intervention with the children's experience of the Methodology Contact and Improvisation, with the interaction with a group of dancers with disabilities; and a later construction of a new drawing on the same theme. With the data appreciated by content analysis, it was verified that the contact between the children and people with disabilities through the dance contributed to the overcoming of prejudices and the understanding of the potentialities of this population.

Author Biographies

Fernanda Romano da Silva e Oliveira, Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU).

Especialista em Dança, Arte, Esporte e Educação da FMU.
Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas, Campinas, SP, Brasil.

Keyla Ferrari Lopes, Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas (FEF/UNICAMP).

Doutoranda em Atividade Física Adaptada pela Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Camila Lopes de Carvalho, Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas (FEF/UNICAMP).

Doutora em Atividade Fotora Adaptada FEF UNICAMP.
Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Paulo Ferreira de Araújo, Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas (FEF/UNICAMP).

Professor Titular da Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

References

ANTUNES, A. P.; SILVA, C.; ARAÚJO, L. A dança como fator de desenvolvimento pessoal e de inclusão: percepções de um grupo de dança inclusiva. Revista Portuguesa de Educação Artística, v.3, n.1, p.33-45, 2013.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, LDA, 2009.

BARRETO, D. Dança, ensino, sentidos e possibilidades na escola. Campinas: Autores Associados, 2004.

BERNABÉ, R. Dança e deficiência: proposta de ensino. 2001. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1988. Disponível em: < www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm>. Acesso em: 14 jan. 2018.

______. Declaração de Salamanca. Sobre Princípios, Politicas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1994. Disponível em: . Acesso em: 12 jan. 2018.

______. Decreto nº 3.298, de 20 de dezembro de 1999. Regulamenta a Lei no 7.853, de 24 de outubro de 1989, dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, consolida as normas de proteção, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 20 dez. 1999. Disponível em: < www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm>. Acesso em: 04 fev. 2018.

CORREA, F. D. C. Corpo sitiado..., a comunicação invisível: dança, rodas e poéticas. 2007. 141f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

CORREIA, L. M. Alunos com necessidades educativas especiais nas classes regulares. Porto: Porto Editora, 1999.

COSTA, M. R. F.; SILVA, R. G. & AVILA, A. B. Relações de gênero no cotidiano das aulas de Educação Física de 5ª a 8ª série do Ensino Fundamental. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA E CIÊNCIAS DO DESPORTO DOS PAÍSES DE LINGUA PORTUGUESA, 8, 2000, Lisboa. Anais... Lisboa: UTL, 2000. p. 167- 168.

DUARTE, E.; LIMA, S. T. Atividade física para pessoas com necessidades especiais. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

FIGUEIREDO, V. M. C.; TAVARES, M. C. G. C. F.; VENÂNCIO, S. Olhar para o corpo que dança - Um sentido para a pessoa portadora de deficiência visual. Movimento, Porto Alegre, v. 5, n. 11, p. 65-73, out. 2007. Disponível em: <http://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/2487/1136>. Acesso em: 24 maio 2018.

LABAN, R. Dança educativa moderna. São Paulo: Ícone, 1990.

LAWS, G.; KELLY, E. The Attitudes and Friendship Intentions of Children in United Kingdom Mainstream Schools towards Peers with Physical or Intellectual Disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, v. 52, n. 2, p.79-99, 2005.

LEITE, F. H. C. Contato improvisação (contact improvisation) um diálogo em dança. Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p.89-110, maio/agosto 2005.

LIMA, P. R. F.; FROTA, M. A. Dança – Educação para crianças do ensino público: é possível? Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v.15, n.3, p.137-144, 2007.

MALLMANN; M. L. C; BARRETO, S. J. A dança e seus efeitos no desenvolvimento das inteligências múltiplas da criança. Instituto Catarinense de Pós-Graduação – ICPG, v.4, n.7, p.01-12, 2007. Disponível em <http://www.posuniasselvi.com.br/artigos/rev04-07.pdf>. Acesso em 14 set. 2017.

MARQUES, I. Dança-educação ou dança e educação? Dos contatos às relações. In: TOMAZZONI, A.; WOSNIAK, C.; MARINHO, N. Algumas perguntas sobre dança e educação. Joinville: Nova Letra, 2010. p.23-37.

MARQUES, D. A. P.; SURDI, A. C.; GRUNENNVALDT, J. T.; KUNZ, E. Dança e expressividade: uma aproximação com a fenomenologia. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 01, p.243-263, jan/mar de 2013.

MAZZOTTA, M. J. S.; D’ANTINO, M. L. F. Inclusão Social de Pessoas com Deficiências e Necessidades Especiais: cultura, educação e lazer. Saúde e Sociedade, São Paulo, v.20, n.2, p.377-389, abr./jun. 2011. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902011000200010>. Acesso em: 05 jun. 2018.

NAVAS, C. Centros de formação: o que há para além das ACADEMIAS. In: TOMAZZONI, A.; WOSNIAK, C.; MARINHO, N. Algumas perguntas sobre dança e educação. Joinville: Nova Letra, 2010, p.57-66.

NOVACK, C. Sharing the dance: contact improvisation and american culture. Madison, Wiscotin: The University of Wiscontin Press, 1990

OPS. Organização Pan-Americana da Saúde. Organização Mundial da Saúde. Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde – CIF. São Paulo: EDUSP, 2003.

PACHECO, A. J. P. Educação Física e dança: uma análise bibliográfica. Pensar a Prática, Goiânia, v.2, n.1, p. 156-171, jun./jun. 1999. Disponível em: < https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/148>. Acesso em: 05 jun. 2018.

PEREIRA, B. M. D. A percepção da criança diferente pelos seus pares em contexto escolar. 2011. 112f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Coimbra, Coimbra, 2011.

PESSANHA, P. O. L. A visão deficiente acerca das “pessoas com deficiência”. In: Âmbito Jurídico, Rio Grande, XIII, n. 76, maio 2010. Disponível em: <http://www.ambito-juridico.com.br/site/index.php?n_link=revista_artigos_leitura&artigo_id=7718>. Acesso em novembro de 2017.

RAMOS, S. N. Música da televisão no cotidiano de crianças: um estudo de caso com um grupo de 9 e 10 anos de idade. 2002. 189f. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002.

SCARPATO M.T. Dança educativa: um fato em escolas de São Paulo. Cadernos CEDES, Campinas, v.21, n.53, p.57-68, abr. 2001. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622001000100004&Ing=pt&nrm=iso Acessado em 05 mar. 2018.

SILVA, R. F.; SEABRA JUNIOR, L.; ARAÚJO, P. F. Educação Física Adaptada no Brasil: da historia à inclusão educacional. São Paulo: Phorte, 2008.

STRAZACAPPA M. Dança da educação: discutindo questões básicas e polêmicas. Pensar a Prática, Goiânia, v. 6, n.1, p. 73-78, jul. 2003. Disponível em: < https://www.revistas.ufg.br/fef/article/download/55/54>. Acesso em: 05 jun. 2018.

VYGOTSKI, L. S. Fundamentos de defectologia. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1995.

Published

2019-07-30

How to Cite

OLIVEIRA, Fernanda Romano da Silva e; LOPES, Keyla Ferrari; CARVALHO, Camila Lopes de; ARAÚJO, Paulo Ferreira de. The vision of the disabled person by children without disabilities intermingled by the dance: a meeting of possibilities. Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 59, p. 1–21, 2019. DOI: 10.5007/2175-8042.2019e57877. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2019e57877. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)