Pedagogical principles of teaching games for understanding model: a praxiological view on sports teaching for understanding

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e67040

Abstract

The Teaching Games for Understanding, a sports teaching model for understanding, presents specific Pedagogical Principles to develop, didactically, the understanding of game logic. Regarding the internal logic, the Motor Praxiology demonstrates as a consolidated scientific theory that presents knowledge for analysis of games and sports. Thus, the purpose of this essay is to articulate the Teaching Games for Understanding (TGfU) Pedagogical Principles with Motor Praxiology concepts. Through a theoretical research, the TGfU Pedagogical Principles characteristics were articulated with the Motor Praxiology knowledge. From this debate, a new Pedagogical Principle, the Characterization of Internal Logic, was proposed, as well as the necessity of the teacher to master the praxiological knowledge to wisely manipulate the conditioned games that he proposes in class, allowing the internal logic understanding.

Author Biographies

Felipe Menezes Fagundes, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciado e Mestre Em Educação Física - UFSM

Universidade Federal de Santa Maria

João Francisco Magno Ribas, Universidade Federal de Santa Maria

Doutor em Educação Física - UNICAMP
Professor titular do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria

References

ALMOND, L. Rethinking Teaching Games for Understanding. Ágora, para la Educación Fisica y el Deporte, v. 17, n. 1, pp. 15-25, 2015.

BOLONHINI, S. Z.; PAES, R. R. A Proposta Pedagógica do Teaching Games for Understanding: Reflexões sobre a Iniciação Esportiva. Pensar a Prática, Goiânia, v. 12, n. 2, pp. 1-6, 2009.

BUNKER, D.; THORPE, R. A Model for the Teaching of Games in Secondary Schools. Bulletin of Physical Education, Spring, v. 18, n. 1, 1982.

BUNKER, D.; THORPE, R. The Curriculum Model. In: THORPE, R.; BUNKER, D.; ALMOND, L. (ED.) Rethinking Games Teaching. Loughborough: University of Technology, Loughborough, pp. 7-10, 1986.

CLEMENTE, F. M. Princípios Pedagógicos do Teaching Games for Understanding e da Pedagogia Não-Linear no Ensino da Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 02, pp. 315-335, abr/jun, 2012.

CLEMENTE, F. M. Uma Visão Integrada do Modelo Teaching Games for Understanding: adequando os estilos de ensino e questionamento à realidade da educação física. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 2, pp. 587-601, abr/jun, 2014.

COSSIO-BOLAÑOS, M. A.; PASCOAL, E. H. F.; PAES, R. R. ARRUDA, M. Métodos de ensino nos Jogos Esportivos. Movimento & Percepção, Espírito Santo do Pinhal, SP, v. 10, n. 15, jul/dez, pp. 264-273, 2009.

DEMO, P. Metodologia Científica em Ciências Sociais. São Paulo: Atlas, 1995.

FAGUNDES, F. M.; RIBAS, J. F. M.; FRANCHI, S.; LANES, B. M.; OLIVEIRA, R. V. Organização didática dos conteúdos da Educação Física a partir dos Domínios De Ação Motriz. In: VIII Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, 8, Uruguaiana, 2016. Anais eletrônicos… Uruguaiana: Universidade do Pampa.

FOTIA, J. Voleibol, Lógica Interna e Iniciación. Acción Motriz, Las Palmas Del Gran Canaria. v. 10, pp. 76 – 83, 2013.

GARGANTA, J. Para uma Teoria dos Jogos Desportivos Colectivos. In: Graça, A. & Oliveira, J. (Org.). O ensino dos jogos desportivos. v. 3, Ed. Porto: Universidade do Porto, pp. 11-26, 1998.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de Pesquisa Social. São Paulo, Editora Atlas S.A., 6ª edição, 2008.

GRAÇA, A.; MESQUITA, I. A investigação sobre os modelos de ensino dos Jogos Desportivos. Revista Portuguesa de Ciência do Desporto, v. 7, n. 3, pp. 401–421, 2007.

HERNÁNDEZ MORENO, J.; RODRÍGUEZ RIBAS, J. P. La Praxiologia Motriz: fundamentos y aplicaciones. Barcelona – Espanha: INDE Publicaciones, 1ª ed, 2004.

HOLT, N., STREAN, W.; BENGOECHEA, E. Expanding The Teaching Games For Understanding Model: New Avenues For Future Research And Practice. Journal of Teaching in Physical Education, v. 21, p. 162-176, 2002.

HOOPER, T. Teaching Games for Understanding: the importance of student emphasis over content emphasis. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, v. 73, n. 7, 2002.

KIRK, D.; MACPHAIL, A. Teaching Games For Understanding And Situated Learning: Rethinking The Bunker-Thorpe Model. Journal of Teaching in Physical Education, v. 21, pp. 177-192, 2002.

LAGARDERA, F. O.; LAVEGA, P. B. Introducción A La Praxiología Motriz. Barcelona: Editorial Paidotribo, 2003.

PARLEBAS, P. Juegos, Deporte Y Sociedad: léxico de Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001.

RIBAS, J. F. M. (Org.) Praxiologia Motriz e Voleibol: elementos para o trabalho pedagógico. Ijuí: UNIJUÍ, 2014.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 3ª ed, 2012.

SALVADOR, A. D. Métodos E Técnicas De Pesquisa Bibliográfica. Porto Alegre: Sulina, 1986.

SÁNCHEZ-GÓMEZ, R.; DEVÍS-DEVÍS, J.; NAVARRO-ADELANTADO, V. El modelo Teaching Games for Understanding en el contexto internacional y español: una perspectiva histórica. Ágora: para la Educación Física y el deporte, v. 17, n. 3, pp. 197-213, 2014.

TAN, C. W. K.; CHOW, J. Y.; DAVIDS, K. 'How Does TGFU Work?': Examining The Relationship Between Learning Design In TGFU And A Nonlinear Pedagogy. Physical. Education & Sport Pedagogy, Abingdon, v.16, n. 4, 2011.

THORPE, R.; BUNKER, D.; ALMOND, L. (Ed.) Rethinking games teaching. Loughborough: University of Technology, Loughborough, pp. 7-10, 1986.

TUBINO, M. J. G. Dimensões Sociais do Esporte. São Paulo: Ed. Cortez. 2 ed., v. 11, 2001.

Published

2020-06-04

How to Cite

Fagundes, F. M., & Ribas, J. F. M. (2020). Pedagogical principles of teaching games for understanding model: a praxiological view on sports teaching for understanding. Motrivivência, 32(62), 01–22. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e67040

Issue

Section

Porta Aberta