Praxis in teaching initiation: PIBID book review: training and methods of teaching in Physical Education – volume 2
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e67204Abstract
The analyzed work brings contributions about the educational matters of Scholarship Institutional Program for Teaching Initiation in Physical Education (PIBID). In terms of content, we emphasize experiences in wich the student has an active role in classes using childhood sociology at school. In consistency, a highlighted aspect in the book written process was the students participation in each chapter. They were able to reflect about their own experiences lived through the program. Therefore, we advice the volume reading for an in-depth understanding about the PIBID program role. Notably, the PIBID review will show the unusual and successful contents implementation and the redefinition of methods presents in the school context.
References
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Censo da educação superior: 2014 – resumo técnico. Brasília: INEP/MEC, 2016.
CUNHA, Maria I. Docência na universidade, cultura e avaliação institucional: saberes silenciados em questão. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, maio/ago, p. 266, 2006.
DOLTON, Peter; MACENARO, Oscar; VRIES, Robert; SHE, PopWen. Global teacher status – Index 2018. Londres: Varkey Foundation. Disponível em: https://www.varkeyfoundation. Acessado em 25 de junho de 2019.
EDUCA MAIS: Educação EAD cresce 133% em mais de um ano após atualização de legislação. Em.com.br educação. 12/07/2018. https://www.em.com.br/app/noticia/especiais/educacao/2018/07/12/internas_educacao,972964/educacao-ead-cresce-133-em-mais-de-um-ano-apos-atualizacao-de-legisla.shtml
EU ESTUDANTE - MEC divulga o Censo da Educação Superior de 2016. 31/08/2017.https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/euestudante/ensino_ensinosuperior/2017/08/31/ensino_ensinosuperior_interna,622359/mec-divulga-o-censo-da-educacao-superior-de-2016.shtml
FOLHA DE SÃO PAULO: Educação: 20% dos futuros professores no Brasil tem nota vermelha. Angela Pinho, (28/11/2016). Acessado em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2016/11/1836190-20-dos-futuros-professores-no-brasil-tem-nota-vermelha.shtml
LIBANEO, José C. Adeus Professor, Adeus Professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MELLO, André S.; SANTOS, Wagner; FILHO, Nelson F.A.; POZZATTI, Mariana. Pibid: formação docente e práticas pedagógicas em educação física (volume 1) - 1. ed. vol.1, Curitiba: Appris, 2016.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO - Altos índices de desistência na graduação revelam fragilidade do ensino médio, avalia ministro. 2018. http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/40111-altos-indices-de-evasao-na-graduacao-revelam-fragilidade-do-ensino-medio-avalia-ministro
OLIVEIRA, Amauri A. B. Mercado de trabalho em Educação Física e formação profissional: breves reflexões. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v.8, n.4, p.45-50, set/2000.
PEREIRA, Júlio E. D. - A situação atual dos cursos de licenciatura no Brasil frente à hegemonia da educação mercantil e empresarial. Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 3, p. 273-280, 2015.
POZZATTI, Mariana; SILVA, Andreia; MELLO, André da Silva. Pibid: formação docente e práticas pedagógicas em educação física (volume 2) - 1. ed. vol.2, Curitiba: Appris, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).