Teaching work in sports schools: experiences narrated in school
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e79776Abstract
This article focuses on the teaching experiences of Physical Education teachers who teach sport as an optional activity in a private school in Porto Alegre, RS. In the study, a narrative research, the production of the data was obtained through interviews and observation the of participants recorded in a field diary in addition to the analysis of documents, from October to December 2019. The analysis of the information collected revealed that the collaborating teachers of the study perceive their work within a context of a "non-place" of teaching. The construction of the teaching experiences of these teachers permeates their life stories with sport and is strongly linked to the school culture in which they are inserted.
References
BASSANI, Jaison.; TORRI, Danielle. VAZ, Alexandre Fernandez. Sobre a presença do esporte na escola: paradoxos e ambiguidades. Movimento, v. 9, p.89-112, 2003.
FIOR, Camila. Alves.; MERCURI, Elizabeth. Formação universitária: o impacto das atividades não obrigatórias. In: MERCURY, E.; POLYDORO, S. A. J. Estudante Universitário: experiências de formação. Taubaté: Cabral Editora, 2003.
FLORES, José Inácio Rivas et al. Construyendo camino. In: RIVAS, José, Ignácio. Histórias de Vida Eneducación: sujeto, diálogo, experiência. Barcelona: Dipòsit Digital UB, 2012.
FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos. Brasília, v.97, n.247, p. 534-551, set./dez., 2016.
FREIRE, João Batista. Educação de Corpo Inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 1997.
GALATTI; Larissa Rafaela et al. Pedagogia do Esporte: tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista Educação Física - UEM, Maringá, v. 25, n. 1, p.153-162, trim. 2014. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/21088. Acesso em: 09 jun. 2019.
GINCIENE, Guy; MATTHIESEN, Sara Quenzer. Estratégias para o ensino dos valores em aulas de educação física. Revista Pensar a prática, Goiânia, v. 21, n. 1, jan./mar. 2018.
ILHA, Franciele Ross. A regulação Curricular da Educação Física na Escola e seus Efeitos no Trabalho de Professores Iniciantes. 2015. Tese (Doutorado) – Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2015.
KUNZ, Eleonor. Didática da Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2016.
KUNZ, Eleonor. Transformação Didático Pedagógica pelo Esporte. Ijuí: Unijuí, 2014.
LARROSA, J. Notas Sobre a Experiência e o Saber da Experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, nº019, p. 20-28, jan-abr. 2002.
LETTNIN, Carla Conceição. Esporte Escolar: razão e significados. 2005. 154f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Mestrado em Educação Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2005.
LUGUETTI, Carla Nascimento. Práticas esportivas escolares no ensino fundamental no município de Santos‐SP. 2010. 149f. Dissertação (Mestrado) – Escola de Educação Física e Esporte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
MACHADO, Gisele Viola et al. Pedagogia do esporte, currículo e atuação do professor: um olhar a partir das contribuições da psicologia. In: FERNANDES, Paula Teixeira (org.). Estudos em Psicologia do Esporte. São Paulo: Edições Hipótese, 2017.
MACHADO, Gisele Viola ; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do Esporte e Projetos Sociais: Interlocuções Sobre a Prática. Pedagógica. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p.405-418, 2015.
MOLINA NETO, Vivente. As crenças do professorado de Educação Física das escolas públicas de Porto Alegre – RS/Brasil. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 145-169, jan/abr. 2003.
MOLINA NETO, Vivente. Etnografia uma opção metodológica para alguns problemas de investigação no âmbito da Educação Física. In: MOLINA NETO, Vivente; TRIVIÑOS, Augusto Silva (Org.). A Pesquisa Qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. 2. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 1999.
MOLINA NETO, Vivente; MOLINA, Rosane Maria Kreusburg. Formação do professor de educação física: artesanato e contexto de crise. In: RESENDE, R.; ALBUQUERQUE, A.; YUI GOMES, A. Formação e Saberes em Desporto: educação física e lazer. Porto Alegre: Vozes, 2015.
MOLINA NETO, Vivente; MOLINA, Rosane. Capacidade de escuta: questões para a formação docente em Educação Física. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p.57-66, jan./abr., 2002.
MOLINA, Rosane Kreusburg; MOLINA NETO, Vicente, LOPES, Alberto. Compreender a escola e significar a docência: desafios que inquietam o professorado de Educação Física. Revista E-curriculum, São Paulo, v. 7, n. 1, p.57-66, abril, 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/5645/3989. Acesso em: 15 set. 2020.
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.
NEGRINE, Airton. Instrumentos de coleta de informações na pesquisa qualitativa. In: MOLINA NETO, V.; TRIVINOS, A. N. S. A Pesquisa Qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2010.
REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; MONTAGNER, P. C. Pedagogia do Esporte: aspectos conceituais da competição e estudos aplicados. São Paulo: Phorte, 2013.
REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do Esporte: panaroma e análise conceitual das principais abordagens. Motriz: revista de educação física, Rio Claro, v. 15, n. 3, p. 600-10, jul./set. 2009.
SANTOS, Ana Lúcia.; SIMÕES, Antônio. A influência da participação de alunos em práticas esportivas escolares na percepção do clima ambiental da escola. Rev Port Cien Desp, v. 7, p. 26-35, 2007.
SANTOS, Andréia Mendes dos et al. Identidade Docente e Afeto na formação de Parofessores. In: Seminário internacional de educação, 15., 2016, Novo Hamburgo. Anais. Novo Hamburgo: Feevale, 2016.
SAWITZKI, Rosalvo Luis. Esporte escolar: aspectos pedagógicos e de formação humana. Motrivivência, v.20, n. 31, p. 132-142, 2008.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2007.
STADNIK, Adriana Maria; CUNHA, Antônio Camilo, PEREIRA, Beatriz Oliveira. Os Professores (Também) São Pessoas. Rio de Janeiro: VISLIS, 2009.
TAVARES, Natacha da Silva et al. As relações dos sujeitos com os saberes como elemento constituinte da construção curricular e da Educação Física. Revista Motrivivência, Florianópolis, v.32, n.63, p. 01-17, jul./dez. 2020.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
WITTIZORECKI, Elisandro Suchultz.; MOLINA NETO, Vicente. O trabalho docente dos professores de Educação Física na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p.47-70, jan/abr., 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).