Dance and teaching: an experience report in the university extension in Diamantina-MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e85969

Keywords:

Body, Dance, Dance , Teaching, Creative process

Abstract

Dancing is not just about decorating and performing previously established steps, it is necessary to understand dance as a creation system that promotes the research of gestures and the deepening of one's own being. The objective of this work is to present an experience report with the dance teaching process in the context of university extension in Diamantina-MG. There will be a presentation of the concept of dance, body and teaching developed in the poetics of the body project, as well as a set of procedures that aim to demonstrate the appropriation of creative elements in the pedagogical context of teaching dance. Some of the project's achievements were the enthusiasm for research and gestural creation, which resulted in the opening of interpretative horizons about what dance is and which bodies can dance. It is necessary to expand and promote the spaces for artistic creation in the university environment, as they contribute to the human and artistic training of those involved.

Author Biographies

Danieli Alves Pereira Marques, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutora em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). Atua, temporariamente, no Curso de Artes Cênicas da UFSC. 

Gilbert de Oliveira Santos, UFVJM

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor de Artes Marciais e Técnicas Corporais Terapêuticas na Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM).

References

DANTAS, Mônica Fagundes. O corpo natural de Isadora Duncan e o natural no corpo em educação somática: apontamentos para uma história do “corpo natural” em dança. In: GOELLNER, Silvana Vilodre; JAEGER, Angelina Alice (org.). Garimpando memórias: esporte, educação física, lazer e dança. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007. p. 149-161.

DANTAS, Mônica Fagundes. Dança: o enigma do movimento. Curitiba: Editora Appris, 2020.

FARIA, Lana Costa. Imagem em cena e corpo que dança: poéticas pedagógicas. 2016. 89f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade de Brasília, 2016.

FERNANDES, Ciane. O corpo em movimento: o sistema Laban/Bartenieff na formação e pesquisa em artes cênicas. São Paulo: Annablume, 2006.

FERNANDES, Ciane. Pina Bausch e o Wuppertal Dança-Teatro: repetição e transformação. São Paulo: Annablume, 2007.

GADAMER, Hans Georg. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Vozes, 2012.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Sete aulas sobre linguagem, memória e história. Rio de Janeiro: Imago, 2005.

GEBAUER, Gunter; WULF, Christoph. Mimese na Cultura. São Paulo: Annablume, 2004.

GIL, José. Movimento Total: o corpo e a dança. São Paulo: Iluminuras, 2004.

GONZÁLES, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não-lugar da EF escolar II. Cadernos de formação RBCE, 2010.

IYENGAR, Bellur Krishnamachar Sundararaja. Luz sobre o yoga: yoga dipika. São Paulo: Pensamento, 2016.

LABAN, Rudolf. O domínio do movimento. São Paulo: Summus, 1978.

LOUPPE, Laurence. Poética da dança contemporânea. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.

MARQUES, Danieli Alves Pereira; KUNZ, Elenor. Entre percepção, historicidade e expressão: a dança como linguagem. Movimento, Porto Alegre, v. 26, p. 01-17, 2020.

MARQUES, Isabel. Corpo, dança e educação contemporânea. Pró-Posições, Campinas, v. 09, n. 02, p. 70-78, 1998.

MARQUES, Isabel. Linguagem da dança: arte e ensino. São Paulo: Digitexto, 2010.

MARQUES, Isabel. O artista/docente: ou o que a arte pode aprender com a educação. ouvirouver, v. 10, n. 02, p. 230-239, 2014.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

MILLER, Jussara. Qual é o corpo que dança? Dança e educação somática para adultos e crianças. São Paulo: Summus, 2012.

MILLER, Jussara. O corpo presente: uma experiência sobre dança-educação. ETD-Educação Temática Digital, v. 16, n. 01, p. 100-114, 2014.

MOTA, Júlio. A Coreologia e os estudos coreológicos. In: FERNANDES, Ciane. O corpo em movimento: o sistema Laban/Bartenieff na formação e pesquisa em artes cênicas. São Paulo: Annablume, 2006. p. 46-49.

PAZ, Octavio. O arco e a lira. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

SANTOS, Gilbert de Oliveira. Yoga e a busca do si mesmo: pensamento, prática e ensino. Movimento, Porto Alegre, v. 26, p. 01-17, 2020.

SILVA, Ana Marcia; LAZZAROTTI FILHO, Ari; ANTUNES, Priscilla de Cesaro. Práticas Corporais. In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. (Orgs.). Dicionário Crítico de Educação Física. Ijuí: Ed. Unijuí, 2014.

VIANNA, Klauss. A dança. São Paulo: Summus, 2008.

WULF, Christoph. Antropologia da Educação. Campinas: Editora Alínea, 2005.

Published

2022-09-01

How to Cite

Alves Pereira Marques, D., & de Oliveira Santos, G. . (2022). Dance and teaching: an experience report in the university extension in Diamantina-MG. Motrivivência, 34(65). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e85969

Issue

Section

Porta Aberta