“I don't support any team, I don't know the rules and, if they invite me to play, I don't play”: the relationship of less skilled with the Football/Futsal content in Physical Education classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e86970

Keywords:

School physical, Football, Futsal, Gender, Less skilled women

Abstract

Football is not yet an integral practice in the life dynamics of many women in Brazil. In order to seek to understand the relationships and the reasons that make them not experience these certain modalities, this article addresses the experiences of less skilled women with soccer/futsal classes in school Physical Education. From the theoretical/methodological contribution of Oral History, eighteen interviews were carried out with adult women who had contact with the modality at school, but who today have no connection with these sports. Through the reports, it is concluded that the lack of interest in soccer/futsal on the part of the less skilled girls and the resistance of the boys to play with the girls, are the result of gender technologies that constitute not only the students, but also the teachers. who end up being agents that contribute to established social gender norms.

Author Biographies

Marina Gomes Schönardie, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2022). Integra o Grupo de Estudos sobre Esporte, Cultura e História (GRECCO). Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Futebol.

Pâmela Siqueira Joras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, especialização em Educação Física Escolar pela UFSM, mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS e doutorado no Programa de Pós Graduação em Ciências do Movimento Humano na ESEFID/UFRGS, é integrante do Grupo de Estudos Sobre Esporte, Cultura e História GRECCO - ESEFID/UFRGS. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física e relações de gênero, mulheres e esporte, Educação Física Escolar, e Futsal/Futebol de mulheres.

Martina Burch, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas. Doutoranda em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Bacharela em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas.

André Luiz dos Santos Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciado e Bacharel em Educação Física pela Universidade Federal de Viçosa (UFV), Doutor em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).  Docente dos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física e Pedagogia na Universidade Feevale. Docente dos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física no Centro Universitário Metodista do Sul - IPA.

References

ALTMANN, Helena; AYOUB, Eliana; AMARAL, Silvia Cristina Franco. Gênero na prática docente em educação física:" meninas não gostam de suar, meninos são habilidosos ao jogar"? Revista Estudos Feministas, v. 19, p. 491-501, 2011.

ALTMANN, Helena. Rompendo fronteiras de gênero: Marias (e) homens na educação física. 1998.

BALARDIN, Geórgia Fernandes. O futebol feminino no Brasil e nos Estados Unidos: semelhanças e diferenças no esporte. 2016.

BICALHO, Chaiton Washington Cardoso. Brincadeiras infantis e suas implicações na construção de identidades de gênero. Rev Med Minas Gerais, v. 23, n. Supl 2, p. S41-S49, 2013.

BRACHT, Valter; ALMEIDA, Felipe Quintão. Esporte, escola e a tensão que os megaeventos esportivos trazem para a Educação Física Escolar. Em Aberto, v. 26, n. 89, 2013.

CEME. Projeto Garimpando Memórias, Manual Básico. Porto Alegre: Centro de Memória do Esporte - ESEFID/UFRGS, 2017.

COELHO, Jéssica Fernanda Schmitz; MARTINS, Priscila Renata; SILVA, André Luiz dos Santos; BERLESE, Denise Bolzan. Expectativas de gênero e seus atravessamentos nas brincadeiras da educação infantil. Journal of Physical Education, v. 32, 2021.

DAMO, Arlei Sander. Futebóis–da horizontalidade epistemológica à diversidade política. Fulia/Ufmg, v. 3, n. 3, p. 37-66, 2019.

DAMO, Arlei Sander. As dramatizações do gênero numa configuração futebolística. SEMINÁRIO FAZENDO GÊNERO, v. 7, p. 1-7, 2006.

DELGADO, Lucília de Almeida Neves. História oral-memória, tempo, identidades. autêntica, 2017.

DINIS, Nilson Fernandes; LIMA, Francis Madlener de. Pra que time ele joga?: a produção da identidade homossexual em um vídeo educativo. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 61, n. 1, p. 49-59, 2009.

DORNELLES, Priscila Gomes. Distintos destinos?: a separação entre meninos e meninas na educação física escolar na perspectiva de gênero. 2007.

DORNELLES, Priscila Gomes; TEIXEIRA, David Romão. O ensino do futebol na Educação Física escolar: uma "feminilidade problema" entra em campo. In: Cláudia Samuel Kessler. (Org.). Mulheres na área: gênero, diversidade e inserções no futebol. 1Ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2016, v. 1, p. 89-106.

FERNANDES, Simone Cecilia; ALTMANN, Helena. A educação esportiva e gênero na escola pública: posicionamento docente positivo diante do fazer. Gênero e sexualidade no esporte e na educação física, p. 31, 2020.

FINCO, Daniela F. Relações de gênero nas brincadeiras de meninos e meninas na educação infantil. Pro-posições, v. 14, n. 3, p. 89-101, 2003.

FURLAN, Cássia Cristina; SANTOS, Patrícia Lessa. Futebol feminino e as barreiras do sexismo nas escolas: reflexões acerca da invisibilidade. Motrivivência, n. 30, p. 28-43, 2008.

GODOY, Karine Natalie Barra; MOURÃO, Ludmila; OLIVEIRA, Ayra Lovisi; CHAVES, Bruna. Construção das identidades de gênero na infância: os discursos dos brinquedos e brincadeiras. Pensar a Prática, v. 24, 2021.

GOELLNER, Silvana Vilodre. Mulheres e futebol no Brasil: descontinuidades, resistências e resiliências. Movimento, v. 27, 2021.

GOELLNER, Silvana Vilodre. Mulheres e futebol no Brasil: entre sombras e visibilidades. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 19, n. 2, p. 143-151, 2005.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo; RISTOW, Renato Weiler; GLITZ, Ana Paula. O abandono do trabalho docente em aulas de educação física: a invisibilidade do conhecimento disciplinar. Educación Física y ciencia, v. 15, n. 2, p. 00-00, 2013.

JACO, Juliana Fagundes; ALTMANN, Helena. Significados e expectativas de gênero: olhares sobre a participação nas aulas de educação física. Educação em foco, p. 155-181, 2017.

LAURETIS, Teresa. Tecnologías del género [Internet]. Technologies of gender. Essays on theory, film and fiction. Londres, 1989.

MACEDO, Christiane Garcia; BERTÉ, Isabela Lisboa; GOELLNER, Silvana Vilodre. História oral na era digital: a experiência do projeto Garimpando memórias. História Oral, v.19, n.1, p.41-58, jan./jun.2016.

MACHADO, Thiago da Silva; BRACHT, Valter; FARIA, Bruno de Almeida; MORAES, Claudia; ALMEIDA, Ueberson; ALMEIDA, Felipe Quintão. As práticas de desinvestimento pedagógico na Educação Física escolar. Movimento, v. 16, n. 2, p. 129-147, 2010.

MARIANO, Marina; ALTMANN, Helena. Educação Física na Educação Infantil: educando crianças ou meninos e meninas? Cadernos pagu, p. 411-438, 2016.

MEYER, Dagmar Estermann; SILVA, André Luiz dos Santos. Gênero, cultura e lazer: potências e desafios dessa articulação. LICERE-Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 23, n. 2, p. 480-502, 2020.

MEYER, Dagmar Estermann. Teorias e políticas de gênero: fragmentos históricos e desafios atuais. Revista brasileira de enfermagem, v. 57, p. 13-18, 2004.

RIBEIRO, Sabrina Silva. Brinquedos e brincadeiras: de meninos ou de meninas?. 2018.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & realidade, v. 20, n. 2, 1995.

SILVA, André Luiz dos Santos; DIEDER, Janaina Andretta; DULLIUS, Rafael Goulart; SANFELICE, Gustavo Roese. “Isso é Cris Ronaldo”: Representações de masculinidade na Copa do Mundo do Jornal Folha de São Paulo. Educación Física y Ciencia, v. 23, 2021.

SILVA, André Luiz dos Santos; MEYER, Dagmar; RIEGEL, Roberta Plangg. Gênero, mulher, crime e violência. Revista Educação em Questão, v. 59, n. 59, 19 jul. 2021.

SOUSA, Eustáquia Salvadora de; ALTMANN, Helena. Meninos e meninas: expectativas corporais e implicações na educação física escolar. Cadernos Cedes, v. 19, p. 52-68, 1999.

SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira; DARIDO, Suraya Cristina. A prática do futebol feminino no ensino fundamental. Motriz, v. 8, n. 1, p. 1-9, 2002.

VIANA, Aline Edwiges S.; ALTMANN, Helena. Meninas e meninos em campo: experiências com o jogo em uma escola de futebol. Revista Mineira de Educação Física, v. 23, n. 1, p. 113-122, 2015.

WENETZ, Ileana; STIGGER, Marco Paulo; MEYER, Dagmar Estermann. As (des)construções de gênero e sexualidade no recreio escolar. Rev. Bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v. 27, n. 01, p. 117-128, abr. 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-46902013000100012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 05 abr. 2022.

YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Penso Editora, 2016.

Published

2023-02-12

How to Cite

Schönardie, M. G. ., Joras, P. S. ., Burch, M. ., & Silva, A. L. dos S. (2023). “I don’t support any team, I don’t know the rules and, if they invite me to play, I don’t play”: the relationship of less skilled with the Football/Futsal content in Physical Education classes. Motrivivência, 35(66), 1–17. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e86970

Issue

Section

Artigos Originais