University and teaching in contemporary times: the meaning of university formation in the field of Physical Education in times of crisis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e89846

Keywords:

University, Teaching, Physical education

Abstract

The study thematizes a possible manner of thinking, analyzing and developing university formation in Physical Education in times of crisis. The approach consists of a critical-hermeneutic theoretical essay, which focuses on the analysis and reflection on the historical ups and downs of the University and Physical Education, in its reflexive sense. From this understanding, a special way of perceiving the crisis in which we live nowadays, based on the expansion of authoritarianism, unemployment, discrimination, violence, and environmental destruction, unfolds. It is understood that a university education project in Physical Education would need to engage in developing new forms of rationality, which would be diametrically linked to other possible ways of educating and living bodily. These ways are linked to a project of democracy, which is always in process and under reconstruction. This configures new challenges in relation to university teaching in Physical Education.

Author Biography

Sidinei Pithan da Silva, UNIJUI

Doutor em Educação (UFPR),

Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí-RS, Brasil

References

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

BALIBAR, E. A filosofia de Marx. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1995.

BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. A utopia possível na sociedade líquida. In: OLIVEIRA, Dennis. Entrevista Zygmunt Bauman. Revista Cult, n. 138, ano 12, 2009. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/entrevis-zygmunt-bauman/. Acesso em 14 de Jun. 2022.

BAUMAN, Zygmunt. Legisladores e intérpretes: sobre modernidade, pós-modernidade e intelectuais. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

BAUMAN, Zygmunt. Bauman sobre Bauman: diálogos com Keith Tester. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2011.

BAUMAN, Zygmunt. A cultura no mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2013.

BETTI, Mauro. A Janela de vidro: esporte, televisão e educação física. 1997. Tese (Doutorado) – Campinas, SP: Unicamp, 1997.

BRACHT, Valter. Educação física e aprendizagem social. 2. ed. Porto Alegre: Magister, 1997.

CASTORIADIS, Cornelius. As encruzilhadas do labirinto 3. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1992.

CASTORIADIS, Cornelius. Sujeito e verdade no mundo social e histórico. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

DERRIDA, Jacques. O olho da universidade. São Paulo: Estação Liberdade, 1999.

DERRIDA, Jacques. A universidade sem condição. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

EAGLETON, Terry. As ilusões do pós-modernismo. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

KANT, Immanuel. Sobre a pedagogia. São Paulo: Editora Unimep, 2002.

KANT, Immanuel. O conflito das faculdades. Lisboa: Portugal: Edições 70, 1993.

HABERMAS, Jurgen. A idéia da universidade: processos de aprendizagem. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 74, p. 111-130, jan./abr. 1993.

HABERMAS, Jurgen. O discurso filosófico da modernidade. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

MARQUES, Mario Osório. Educação nas ciências: interlocução e complementaridade. Ijuí: Editora Unijuí, 2002.

MÉZSÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

ROMANO, Roberto. Universidade entre as luzes e nossos dias. In: CARVALHO, A. (org.). A crise da universidade. Rio de Janeiro: Revan, 1998.

ROUANET, Sérgio Paulo. As razões do iluminismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2010.

SILVA, Sidinei Pithan da; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Aprendizagem e racionalidade no projeto da neomodernidade. Cadernos de Educação UFPEL, Pelotas-RS, n. 45, p. 82-88, 2013. Anualmente. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/issue/view/289. Acesso em: 14 jun. 2022.

SILVA, Sidinei Pithan da. Conhecimento escolar e educação nas ciências no contexto da globalização: perspectivas para pensar a constituição do professor pesquisador. In: CALLAI, H (org). Educação nas Ciências: memorias de ideias e práticas. Ijuí: Editora da Unijuí, 2016.

SILVA, Sidinei Pithan da. Educação e Justiça Social na Contemporaneidade: repensando o sentido da docência no âmbito escolar. Revista Espaço Pedagógico, [S.L.], v. 26, n. 3, p. 676-700, 4 set. 2019. UPF Editora. http://dx.doi.org/10.5335/rep.v26i3.9324. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/9324. Acesso em: 14 jun. 2022.

SILVA, Sidinei Pithan da. Educação e cultura autoritária no cenário da modernidade líquida/flexível: repensando a ação docente em sentido democrático e emancipatório. Rizoma Freireano, Barcelona, v. 31, p. 1-7, 2021. Semestralmente. Disponível em: http://www.rizoma-freireano.org/articles-3131/educacao-e-cultura. Acesso em: 14 jun. 2022.

STEIN, Ernildo. Epistemologia e crítica da modernidade. Ijuí: Editora da Unijuí, 2001.

VATTIMO, Gianni. O fim da modernidade: niilismo e hermenêutica na cultura pós-moderna. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia e circunstâncias. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

Published

2022-07-01

How to Cite

Pithan da Silva, S. (2022). University and teaching in contemporary times: the meaning of university formation in the field of Physical Education in times of crisis. Motrivivência, 34(65). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e89846

Issue

Section

Seção Temática