Walking the tightrope: Physical Education on the wire of history in high school national common curricular basis
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e93798Keywords:
Neoliberal reforms, High school, National common curricular basis, School physical educationAbstract
The objective of this essay was to analyze the implications of High School NCCB for Physical Education in dialogical and dialectical reflexivity through historical and political analysis. Through theoretical-empirical findings, we show a broad denunciation of neoliberal interests involved in the educational conception of the High School reform, since this educational policy systematizes an education at the service of capital, with a disastrous reflection for critical and reflective formation of youths. Thus, Physical Education loses more and more space, either because of its optional character effected by “studies and practices” of the curricular component; lowered workload; lack of legitimacy in contemporary society; or epistemological, political and pedagogical principles that distance themselves from an efficient education based on Competence Pedagogy. Finally, we support the revokement of the NCCB, and the collective organization of a new curriculum.
References
ABREU, Samara Moura Barreto de. Fotonarratividade e ensino remoto: revelações do corpo consciente no ensino médio integrado. Corpoconsciência, v. 26, n. 1, p. 1-14, 2022.
ARAUJO, Raffaelle Andressa dos Santos; ROCHA, Aurine Carvalho. Novo Ensino Médio na contramão da formação omnilateral: uma rasteira político-pedagógica na Educação Física e a resistência no IFMA campus Buriticupu. Revista Brasileira de Educação Física Escolar. Ano VIII, v. 1, p. 27-41, 2022.
BARBOSA, Everton Koloche Mendes; DEIMLING, Natalia Neves Macedo. Reforma do Ensino Médio e a Base Nacional Comum Curricular: impasses para a democratização da escola pública. Currículo sem Fronteiras, v. 22, e2137, 2022.
BARRETO, Samara Moura. Quanto riso, oh, quanta alegria! Visita do Ministro de Educação ao IFCE. Diário do Nordeste, Fortaleza, 24 de fevereiro de 2023. Artigo de Opinião. Disponível em: https://diariodonordeste.verdesmares.com.br/opiniao/colaboradores/quanto-riso-oh-quanta-alegria-visita-do-ministro-de-educacao-ao-ifce-1.3338730. Acesso em 25 de fevereiro de 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BELTRÃO, José Arlen; TEIXEIRA, David Romão; TAFFAREL, Celi Nelza Zulke. A educação física no novo ensino médio: implicações e tendências promovidas pela reforma e pela BNCC. Práxis Educacional, v. 16, n. 43, p. 656-680, 2020.
CARTA PELA REVOGAÇÃO DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO (LEI Nº 13.415/2017). Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 16, n. 35, p. 667-682, 2022.
CORRÊA, Shirlei de Souza; THIESEN, Juares da Silva; HENTZ, Isabel Cristina. Contribuições para o estado da arte: o que apontam as pesquisas sobre a reforma do Ensino Médio? e-Curriculum, v. 20, n. 4, p. 1574-1602, 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
GARIGLIO, José Ângelo; JUNIOR, Admir Soares Almeida; OLIVEIRA, Cláudio Márcio. O “Novo” Ensino Médio: implicações ao processo de legitimação da Educação Física. Motrivivência, v. 29, n. 52, p. 53-70, 2017.
MALDONADO, Daniel Teixeira. Educação Física Escolar na educação profissional de nível médio: evidenciando o trabalho como princípio educativo. Cadernos de Formação RBCE, v. 13, n. 2, p. 17-29, 2022.
MALDONADO, Daniel Teixeira; NEIRA, Marcos Garcia. Resistências e Transgressões na prática político-pedagógica da Educação Física. Currículo sem Fronteiras. v. 22, e1866, 2022.
MALDONADO, Daniel Teixeira; KAWASHIMA, Larissa Beraldo. Educação Física na rede federal em tempos pós-pandêmicos e de reformas neoliberais. Corpoconsciência. Cuiabá-MT, v. 26, n. 1, p. 86-103, 2022.
MALDONADO, Daniel Teixeira e colaboradores. Abordagem progressista na educação física escolar. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, v. 3, n. 7, p. 104-118, 2022.
MARTINS, Raphaell Moreira; FARIAS, Alison Nascimento; ABREU, Samara Moura Barreto. Análise de livros didáticos de Educação Física do PNLD do Ensino Médio integrado: implementação de matriz de referência. Revista Brasileira de Educação Física Escolar. Ano VIII, v. 1, p. 56-72, 2022.
MOLINA NETO, Vicente. Menos Educação Física, menos formação humana, menos educação integral. Movimento, v. 29, e29001, 2023.
MOLINA NETO, Vicente e colaboradores. A Educação Física no Ensino Médio ou para entender a era do gelo. Motrivivência. Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 87-105, 2017.
MOTTA, Vânia Cardoso; FRIGOTTO, Gaudêncio. Por que a urgência da reforma do Ensino Médio? Medida provisória Nº 746/2016 (Lei Nº 13.415/2017). Educação e Sociedade. Campinas, v. 38, nº. 139, p. 355-372, 2017.
MORAES, Carmen Sylvia Vidigal. Reforma do ensino médio. A terra é redonda, 2023. Disponível em: https://aterraeredonda.com.br/reforma-do-ensino-medio/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=novas_publicacoes&utm_term=2023-02-15. Acesso em 25 de fevereiro de 2023.
MOURA, Dante Henrique; BENACHIO, Elizeu Costacurta. Reforma do Ensino Médio: subordinação da formação da classe trabalhadora ao mercado de trabalho periférico. Trabalho Necessário. v. 19, n. 39, p. 163-187, 2021.
NEIRA, Marcos Garcia. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 40, p. 215-223, 2018.
RAMOS, Marise Nogueira. Ensino Médio integrado: lutas históricas e resistências em tempos de regressão. Educação Profissional e Tecnológica em Revista. v. 1, n. 1, p. 27-49, 2017.
ROMIG, Igor Darlan Krause e colaboradores. Conteúdos de Educação Física escolar e a implantação da BNCC. Motrivivência, v. 34, n. 65, 2022.
SAVIANI, Demerval. A crise política e o papel da educação na resistência ao golpe de 2016 no Brasil. In: KRAWCZYK, Nora; LOMBARDI, José Claudinei. O golpe de 2016 e a educação no Brasil. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018. p. 27-46.
SOUSA NETO, Valmir Arruda de; HÚNGARO, Edson Marcelo. Como a indústria fitness se uberiza. Outras Palavras, 2022. Disponível em: https://outraspalavras.net/trabalhoeprecariado/como-a-industria-fitness-se-uberiza/. Acesso em 25 de fevereiro de 2023.
SOUZA, Maristela da Silva; RAMOS, Fabrício Krusche. Educação Física e o mundo do trabalho: um diálogo com a atual Reforma do Ensino Médio. Motrivivência. Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 71-86, 2017.
VELLOSO, Livia Roberta da Silva; MALDONADO, Daniel Teixeira; FREIRE, Elisabete dos Santos. Educação Física no Ensino Médio integrado: movimentos de resistências em tempos de currículos padronizados e políticas neoliberais. Revista Brasileira de Educação Física Escolar. Ano VIII, v. 1, p. 8-26, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Motrivivência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).