Ethnographic notes on education in values in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e79707

Abstract

This objective article identifies, analyzes and gives visibility to the education practices in values developed in the intra-school spaces, with emphasis on the role attributed to Physical Education in this conjunctural purpose. To do this, we conducted a case study in a school of the public network of the municipality of Vitória / ES, recognized for developing significant work in the locality in which it is inserted. The results showed that Physical Education is considered as potentially effective for the generation of values education practices, especially as a result of the affective climate undertaken in its pedagogical spaces. Thus, it is concluded that it is fundamental to make such an educational purpose feasible in the whole school, pamping, for so much, in a testimonial practice.

Author Biographies

Adriano Lopes de Souza, Universidade Federal do Tocantins

Mestrado e Doutorado pela Universidade Federal do Espírito Santo

Professor da Universidade Federal do Tocantins

Otávio Tavares, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor pela Universidade Gama Filho. Professor da Universidade Federal do Espírito Santo.

References

BASSO, Fabiano; TAVARES, Otávio. O Enquadramento Axiológico do Ensino dos Esportes: Problemas e Perspectivas. Revista da ALESDE, vol. 2, pp. 96-106, 2012.

BAUMAN, Zygmunt. Vida Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

BETTI, Mauro; LIZ, Marlene Terezinha Facco. Educação Física escolar: a perspectiva de alunas do ensino fundamental. Revista Motriz, Rio Claro, vol. 9, 2003, pp. 135-142.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Recreio como atividade escolar: Parecer nº 02/2003. Distrito Federal, 2003. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB002_2003.pdf. Acesso em: 23 de Julho de 2017.

COLL, César. et al. Os conteúdos na reforma. Porto Alegre: Artmed, 2000.

COLL, César; VALLS, Enric. A aprendizagem e o ensino de procedimentos. In: COLL, César. et al. (Org.). Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artmed, 2000, pp. 73-118.

CORTELLA, Mário Sérgio. Não se desespere!: provocações filosóficas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

DANTAS, Heloysa. A afetividade e a construção do sujeito na psicogenética de Wallon. In: LA TAILLE, Yves; OLIVEIRA, Marta Kohl; DANTAS, Heloysa. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. 1996.

FREITAS, Marcos César de; JACOB, Rosangela Nezeiro da Fonseca. Inclusão educacional de crianças com deficiências: notas do chão da escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, e186303, 2019. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201945186303. Acesso em: 01 abr. 2019.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8º ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

LA TAILLE, Yves. Desenvolvimento do juízo moral e afetividade na teoria de Jean Piaget. In: LA TAILLE, Yves; OLIVEIRA, Marta Kohl; DANTAS, Heloysa. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992.

LA TAILLE, Yves.; MENIN, Maria Suzana de Stefano (org.). Crise de valores ou valores em crise? Porto Alegre: Artmed, 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LIMA, Lauro de Oliveira. Piaget Para Principiantes. 2ª ed. São Paulo: Summus, 1980.

LIPOVETSKY, Gilles. A era do vazio: ensaios sobre o individualismo. São Paulo: Manole, 2005.

LOVISOLO, Hugo. Da educação física escolar: intelecto, emoção e corpo. Revista Motriz, Rio Claro, vol. 8, n.3, 2002, pp. 15-18.

LOVISOLO, Hugo. Educação Física: arte da mediação. Rio de Janeiro: Sprint, 1995.

MENIN, Maria Suzana de Stefano; BATAGLIA, Patricia Unger Raphael; ZECHI, Juliana Aparecida Matias Zechi (Org.). Projetos bem sucedidos de educação em valores: relatos de escolas públicas brasileiras. 1ª ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MOLINA NETO, Vicente. Etnografia: uma opção metodológica para alguns problemas de investigação no âmbito da Educação Física. In: MOLINA NETO, Vicente.; TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva (Org.). A pesquisa qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. Edição Revisada e Ampliada. 2ª ed. Porto Alegre: Sulina, 2004, pp. 107-140.

MOLINA, Rosane Kreusburg. O enfoque teórico metodológico qualitativo e o estudo de caso: uma reflexão introdutória. In: MOLINA NETO, Vicente.; TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva (Org.). A pesquisa qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. Edição Revisada e Ampliada. 2ª ed. Porto Alegre: Sulina, vol. 1, 2004, p. 95-105.

OLIVEIRA, Ana Cristina Prado de; CARVALHO, Cynthia Paes de. Gestão escolar, liderança do diretor e resultados educacionais no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: ANPEd; Campinas: Autores Associados, v. 23, 2018.

PEDRO-SILVA, Nelson. Ética, (in)disciplina e relação professor-aluno. In: LA TAILLE, YVES; JUSTO, José Sterza; PEDRO-SILVA, Nelson. Indisciplina/Disciplina: ética, moral e ação do professor. 5ª ed. Porto Alegre: Mediação, 2013, pp. 69-120.

POZO, Juan Ignacio. A aprendizagem e o ensino de fatos e conceitos. In: COLL, César et al. (Org.). Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artmed, 2000, pp. 17-72.

PUIG, Josep Maria. Ética e valores: métodos para um ensino transversal. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998.

SANTOS, Carlos Antonio. Jogos e atividades lúdicas na alfabetização. Rio de Janeiro: Sprint, 1998.

SARABIA, Bernabé. A aprendizagem e o ensino das atitudes. In: COLL, César et al. (Org.). Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artmed, 2000, p. 119-178.

SOUSA, Alberto. Educação em valores: na Pré-escolaridade e no 1º Ciclo do Ensino Básico. Lisboa: ESE João de Deus, 2001.

SOUZA, Adriano Lopes de; Tavares, Otávio. A percepção discente em relação às aprendizagens dos conteúdos atitudinais nas aulas de Educação Física escolar: um estudo de caso. Motrivivência, v. 31, p. 01-16, 2019.

TAVARES, Otávio. et al. Perfil das Preferências culturais e desportivas dos alunos do Colégio Pedro II - Rio de Janeiro. Artus - Revista de Educação Física e Desportos, vol. 12, n. 1, 1996, pp. 45-59.

Published

2021-08-31

How to Cite

SOUZA, Adriano Lopes de; TAVARES, Otávio. Ethnographic notes on education in values in the school context. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 1–18, 2021. DOI: 10.5007/2175-8042.2021.e79707. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/79707. Acesso em: 22 apr. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais