Labour cultures and pilots association in Manaus and Belém (late XIXth)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-9222.2019.e65676

Abstract

The river stretch between Belém and Manaus for many years was traversed by native communities and their navigation practices. The pilot is still today the sailor who guides and/or pilots ships of different drafts. From the capitalist push in the region, potentialized by the expansion of steam navigation, the need to compose crews with experienced pilots forced shipowners and commanders to negotiate with inhabitants and their work cultures. In the final years of the nineteenth century, with a greater nautical and port movement, shipping companies began to question the control of these professionals on the labor market and the direction of ships. In the advent of the Republic, the provisional government established a series of criteria that deprive the attention of these sailors. The associative process of the
pilots of Manaus and Belém is based on the strength of tradition and the history of solidarity, the revelation of obstacles, political leaders and other social sectors. It was those elements that reinforced the defense of an associativism that went beyond the boundaries delimited by the federation.

Author Biography

Caio Giulliano Paião, Universidade Estadual de Campinas

Doutorando em História Social pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), vinculado ao Centro de Pesquisa em História Social da Cultura (CECULT/IFCH) e bolsista da FAPESP/Processo n° 2018/18252-0.

References

BALACHANDRAN, Gopalan. Cultures of Protest in Transnational Contexts: Indian Seamen Abroad,1886-1945. Transforming Cultures eJournal, v. 3, n. 2, pp. 46–75, 2008.

BATALHA, Claudio. Sociedades de trabalhadores no Rio de Janeiro do século XIX: algumas reflexões em torno da formação da classe operária. Cadernos AEL, v. 6, n. 10/11, pp. 42-68, 1999.

BATALHA, Claudio. Vida associativa: por uma nova abordagem da história institucional nos estudos do Movimento Operário. Anos 90, Porto Alegre, n. 8, pp. 91-9, 1997.

CARUSO, Laura. Embarcados. Los trabajadores marítimos y la vida a bordo: sindicato, empresas y Estado en el puerto de Buenos Aires, 1889-1921. Buenos Aires: Imago Mundi, 2016.

CONSELHO NACIONAL DE PRATICAGEM. De 1808 a 2008: 200 anos de praticagem regulamentada no Brasil. Rio de Janeiro: Conapra, 2008.

DIAS, Camila Loureiro. O comércio de escravos indígenas na Amazônia visto pelos regimentos de entradas e de tropas de resgate (séculos XVII e XVIII). Revista Territórios & Fronteiras, Cuiabá, vol. 10, n. 1, pp. 238-259, jan.-jul., 2017.

DUFFY, Eve M.; METCALF, Alida. The Return of Hans Staden: A Go-between in the Atlantic World. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2012.

FARIAS, William Gaia; PEREIRA, Pablo Nunes. A Marinha de Guerra na Amazônia: atuação e questões de modernização técnica (final do século XIX e início do XX). Navigator, Rio de Janeiro, vol. 10, pp. 55-69, 2014.

FINK, Leon. Sweatshops at Sea: Merchant Seamen in the World’s First Globalized Industry, from 1812 to the Present. Chapel Hill: The University of North Carolina, 2011.

JAFFER, Aaron. Lascars and Indian Ocean Seafaring, 1780-1860. Shipboard Life, Unrest and Mutiny. Woodbridge: The Boydell Press, 2015.

LACERDA, David P. Solidariedades entre ofícios: a experiência mutualista no Rio de Janeiro imperial (1860-1882). Dissertação (mestrado em História). Campinas, SP: Unicamp, 2011.

LARA, Silvia Hunold. Escravidão, cidadania e história do trabalho no Brasil. Projeto História, São Paulo, v. 16, pp. 25-38, 1998.

LINEBAUGH, Peter; REDIKER, Marcus. A hidra de muitas cabeças: marinheiros, escravos, plebeus e a história oculta do Atlântico revolucionário. São Paulo: Companhia das letras, 2008.

OLIVEIRA, Vitor. Nas águas do Prata: os trabalhadores da rota fluvial entre Buenos Aires e Corumbá (1910-1930). Campinas, SP: Ed. da Unicamp, 2009.

PAIÃO, Caio. Para além das chaminés: memória, trabalho e cidade – a navegação a vapor no Amazonas (1850-1900). Dissertação (mestrado em História). Manaus: UFAM, 2016.

PETERSEN, Silvia. Cruzando fronteiras: as pesquisas regionais e a história operária brasileira. Anos 90, Porto Alegre, v. 3, pp. 129-53, 1995.

PINHEIRO, Luís Balkar; PINHEIRO, Maria Luiza Ugarte. Mundos do trabalho na cidade da borracha: trabalhadores, lideranças, associações e greves operárias em Manaus (1880-1930). Jundiaí: Paco Editorial, 2017.

PORRO, Antonio. As crônicas do rio Amazonas. Petrópolis: Vozes, 1993.

PREZIOSI, Giovanni. Uno Stato nello Stato: la Cooperativa Garibaldi della gente di mare. Firenze: Vallecchi Editore, 1923.

SOLANO, Sergio Paolo. De bogas a navegantes: los trabajadores del transporte por el río Magdalena, 1850-1930. Historia Caribe, vol. 3, pp. 57-70, 1998.

TERRÉS, Juan Zamora. El sindicato libre de la Marina Mercante, un intento de unidad sindical (notas para una historia del movimiento obrero en la Marina Mercante). Barcelona: Facultat Nàutica de Barcelona (Departament de Ciència i Enginyeria Nàutiques), 1996.

VIAUD, Ronan. Le syndicalisme maritime français: Les organisations, les hommes, les luttes (1890-1950). Rennes: Presses Universitaries de Rennes, 2005.

Published

2019-10-22

How to Cite

PAIÃO, Caio Giulliano. Labour cultures and pilots association in Manaus and Belém (late XIXth). Revista Mundos do Trabalho, Florianópolis, v. 11, p. 1–22, 2019. DOI: 10.5007/1984-9222.2019.e65676. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/mundosdotrabalho/article/view/1984-9222.2019.e65676. Acesso em: 12 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos