Mixed methods in the educational sociological analysis and the relativization of the boundaries between micro and macro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e72139

Abstract

The article analyze and problematize the boundaries between micro and macro approaches in sociology of education. The literature - national and international - on mixed research methods indicates the relevance and effectiveness of this approach for sociological problems analysis. The specific discussion on education follows a converging line, pointing out the advantages of mixed methods for the discussion on the educational systems and, mainly, on the relationship between the school and educational system. At first, I will synthesize the theoretical arguments that underline mixed methods as an effective aproache for sociological research. In sequence, I will analyze a set of data on the relationship between school and educational system in the city of Rio de Janeiro, it is based on acollaborative mixed methods research, carried out in a laboratory that brings together sociologists, anthropologists and educators. Hence the proposition that collaborative research allows that expertises from different areas to work with a focus on common issues, developing with maximum refinement methodological approaches inherent to each specialty and, simultaneously, merging them to expand knowledge about the object analysed.

Author Biography

Rodrigo Rosistolato, Universidade Federal do Rio de Janeiro, UFRJ

Doutor em ciências humanas (antropologia) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, UFRJ. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, UFRJ.

References

ALEXANDER, J. O Novo movimento teórico. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 2, n. 4, p. 5-28, jun. 1987.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BRANDÃO, Z. A dialética micro/macro na sociologia da educação. Cad. Pesqui., Jul 2001, no.113, p.153-165.

BRANDAO, Z. Os jogos de escalas na Sociologia da Educação. Educação e Sociedade, v. 29, p. 607-620, 2008.

CANO, I. Introdução à Avaliação de Programas Sociais. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

CANO, I. Nas trincheiras do método: o ensino da metodologia das ciências sociais no Brasil. Sociologias [online]. 2012, vol.14, n.31, pp. 94-119. ISSN 1517-4522. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-45222012000300005.

COLLINS, R. Situational Stratification: A Micro-Macro Theory of Inequality. Sociological Theory, Vol. 18, No. 1 (Mar., 2000), pp. 17-43.

CORCUFF, P. As novas sociologias: construções da realidade social. Cintra: Editora Vral, 2001.

COSTA, M. (2008). Prestígio e hierarquia escolar: estudo de caso sobre diferenças entre escolas em uma rede municipal. Revista Brasileira de Educação , 13(39), 455-469.

COSTA, M., & Koslinski, M. C. (2011, janeiro/abril). Quase-mercado oculto: a disputa por escolas comuns no Rio de Janeiro. Cadernos de Pesquisa, 41, 246-266.

COSTA, M.; ALVES, M.T.G.; MOREIRA, A.M.; DE SÁ, T.C.D. Oportunidades e escolhas: famílias e escolas em um sistema escola desigual. . Família & Escola: novas perspectivas de análise. ROMANELI, G. NOGUEIRA, M.A.; ZAGO, N. (orgs). Petrópolis: Vozes, 2013.

FIRTH, R. Nós, os Tikopias. Um estudo sociológico do parentesco na Polinésia primitiva. São Paulo: Edusp, 1998.

GATTI, B. A. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 113, p. 65-81, jul. 2001.

GORAD, S. & TAYLOR, C. A third methodological movement: challenging the dominance of single methods. In: GORAD, S. & TAYLOR, C. Combining Methods in Educational and Social Research. Buckingham, UK: Open University Press, 2004.

JOHNSON & ONWUEGBUZIE. Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come Educational Researcher, Vol. 33, No. 7, 2004, pp. 14–26

KOSLINSKI, M. C ; COSTA, M. ; BRUEL, A. L. ; BARTHOLO, T. L. . Caminho Marcado: transição entre escolas públicas municipais na cidade do Rio de Janeiro. Educação em Foco (Juiz de Fora), v. 18, p. 81-114, 2014.

KUHN. T. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1994.

LENOIR, R. Objeto sociológico e problema social. In CHAMPAGNE, Patrick; LENOIR, R; MERLLIÈ, D.; PINTO, L. Iniciação à prática sociológica. Petrópolis: Vozes, 1996.

MALINOWSKI, B. Objeto, método e alcance desta pesquisa. In: GUIMARÃES, A. Z. (org). Desvendando Máscaras Sociais. Rio de Janeiro: Francisco Alves Editora, 1980. p. 39-62.

MAYNARD-MOODY, S.; MUSHENO, M. Cops, teachers and counselors: stories from the front lines of public service. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2003.

MITCHELL, J. C. A questão da quantificação na Antropologia Social. In: FELDMAN-BIANCO, B. (org.). A antropologia das sociedades contemporâneas: métodos. São Paulo: Global, 1987. p. 77-126.

NOGUEIRA, M. A. Relação família-escola: novo objeto da Sociologia da Educação. Paideia, Ribeirão Preto, v. 8, n. 14/15, p. 91-103, 1999. Disponível em: https://bit.ly/3rVDjBR. Aceso em: 20 nov. 2021.

OLIVEIRA, M. M. ; PAES DE CARVALHO, Cynthia. . A Implementação de uma Política Educacional de Combate ao Fracasso Escolar: percepções e ações de agentes implementadores em uma escola municipal do Rio de Janeiro. Boletim de Análise Político-Institucional, v. 1, p. 21-28, 2017.

OLIVEIRA, M. M.; PAES DE CARVALHO, Cynthia. A Implementação de uma Política Educacional de Combate ao Fracasso Escolar: percepções e ações de agentes implementadores em uma escola municipal do Rio de Janeiro. Boletim de Análise Político-Institucional, [S. l.], v. 1, p. 21-28, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3pPdHDJ. Acesso em: 20 nov. 2021.

ROSISTOLATO, R. P. R.; PIRES DO PRADO, A. P.; KOSLINSKI, M. C.; CARVALHO, J. T.; MOREIRA, A. M. Dinâmicas de matrícula em escolas públicas na cidade do Rio de Janeiro. Pro-Posições (UNICAMP. Impresso), v. 27, p. 237-261, 2016.

ROSISTOLATO, R. P. R.; PIRES DO PRADO, A. P. Etnografia em pesquisas educacionais: o treinamento do olhar. Linhas Críticas (UnB), v. 21, p. 57-75, 2015.

SANCHIS, P. Da quantidade à qualidade: como detectar as linhas de força antagônicas de mentalidades em diálogo. Rev. Bras. Ci. Soc., São Paulo, v. 12, n. 33, 1997. Disponível em: https://bit.ly/3IHN9wO. Acesso em: 20 nov. 2021.

TEDDLIE, C & TASHDKKORI, A. Foundations of Mixed Methods Research: Integrating Quantitative and Qualitative Approaches in the Social and Behavioral Sciences. Eua, SAGE Publications, Inc, 2009.

WEBER, M. Ciência e política: duas vocações. São Paulo: Cultrix, 2011.

WEBER, Max. A objetividade do conhecimento nas ciências sociais. In: COHN, Gabriel (Org.). FERNANDES, Florestan (Coord.). Weber – Sociologia. Coleção Grandes Cientistas Sociais, 13. São Paulo: Ática, 1999, p. 79-127.

Published

2021-12-17

How to Cite

Rosistolato, R. (2021). Mixed methods in the educational sociological analysis and the relativization of the boundaries between micro and macro. Perspectiva, 39(4), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e72139

Issue

Section

A Polifonia da Sociologia da Educação Hoje: entre a atualidade dos clássicos e dos contemporâneos