Contemporary research in didactics: contributions to teacher education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e86356Keywords:
Didactics, Teaching Didactics, Teacher educationAbstract
This text aimed to analyze and discuss the Didactics theme as a curricular component in research in the Didactics Field. It seeks to understand "what" has been researched about the field in the Education Graduate Studies in Brazil and which elements related to this theme were constant, absent, or intermittent, as well as gaps and challenges. A total of 991 dissertations and thesis productions classified into 16 themes were indicated, including the Didactic theme. This theme presented two thematic subcategories: Didactics as a scientific field and Didactics as a curricular component. The study analyzed five scientific productions, three of which were dissertations and two theses classified in the second category - Didactics as a curricular component. The elements analyzed were the institution of bond, the object of study, the study's objective, the subjects, the research methodology, the results and conclusions, the field, and the dimension of Didactics in which the productions are classified. The analysis indicates that most productions come from higher education institutions belonging to the Southeast region of Brazil; what is produced addresses aspects related to the history of the discipline; the meanings attributed to the discipline by teachers and students, specifically in its instrumental character; the relevance of the discipline in teacher training and the constitution of the discipline's contents through textbooks. The prevalence of research in the field of Didactics is also noticed, whose theme addresses the conceptualization of the field itself.
References
Giseli Barreto da (org). Ensino de didática: entre recorrentes e urgentes questões: Rio de Janeiro: Quartet; FAPERJ, 2014. p. 129-146.
ANDRÉ, Marli. Tendências da pesquisa e do conhecimento didático no início dos anos 2000. In: EGGERT, Edla et al. Trajetórias e processos de ensinar e aprender: Didática e formação de professores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 487-499.
ARAUJO, Carlos A. A classificação temática para o mapeamento de campos científicos: estudo de caso na área da comunicação social. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciências da Informação, 7., 2006. Marília. Anais eletrônicos [...]. Marília: UNESP, 2006.
ARDOINO, Jacques. L’approche multireferentielle (plurielle) des situations educatives et formatives. In: DEBARBIEUX, Eric et al. 25 ans des Sciences de l’education. Bourdeaux 1967‑1992. Paris: Institut National de La Recherche Pédagogique - INRP. 1992, p. 103‑130.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2011.
BERNARDI, Lília M. M.; AQUINO, Orlando F. O lugar da pesquisa e da produção didática na região Sul do Brasil. Revista de Educação Pública, [online], v. 23, n. 54, p. 701-722, 2014. ISSN 2238-2097.
BOGDAN, Robert; BICKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto, Portugal: Porto, 1997.
CANDAU, Vera M. (org.). A didática em questão. 36. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
CANDAU, Vera M. (org.). Didática crítica intercultural. 36. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2008. p. 295-315.
CRUZ, Giseli Barreto da. Didática e docência no ensino superior. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 250, p. 672-689, set./dez. 2017.
DAMIS, Olga T. Arquitetura da aula: um espaço de relações. In: DALBEN, Angela Imaculada Loureiro de Freitas et al. (orgs.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: didática, formação de professores, trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010a. p. 202-218. (Coleção Didática e prática de ensino).
DAMIS, Olga T. et al. Análise dos planos de didática e de metodologia do ensino superior da Universidade Federal de Uberlândia. In: Encontro Nacional de Didática e Prática de ensino, 15., 2010, Belo Horizonte. Anais [...] Belo Horizonte: UFMG, 2010b.
D'AVILA, Cristina. Que papel tem a Didática Geral e as didáticas específicas na construção da identidade profissional docente? In: CAVALCANTE, Maria Marina Dias et al. (orgs.). Didática e prática de ensino: diálogos sobre a Escola, a Formação de Professores e a Sociedade. Fortaleza: EDUECE, 2015, v. 4, p. 208-227.
DOLL, Johannes. Caminhos da didática geral nos cursos de licenciatura da UFRGS: tendências atuais. In: Encontro nacional de Didática e Prática de Ensino, 14., 2008, Porto Alegre. Anais [...] Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.
FERNANDES, Cleoni M. B.; LEITE, Yoshie U. 30 anos de estudos didáticos: recorrências, mudança, riquezas e problemas. Caxambu: Documento do Grupo de Trabalho Didática, ANPEd, 2007.
FONSECA, Maria V. R. da. A disciplina acadêmica Didática Geral na Faculdade Nacional de Filosofia (1939-1968): arqueologia de um discurso. 2014. 206 f. Tese (Doutorado em Educação) Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.
FRANCO, Maria Amélia Santoro; GUARNIERI, Maria Regina. Facetas da disciplina didática: um estudo exploratório. In: Reunião Anual da ANPEd, 31., 2008, Caxambu. Anais eletrônicos [...] Caxambu: ANPEd, 2008. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/pf/subportais/publicacoes/ago-2016/rp-dialogo.pdf. Acesso em: 12 jun. 2022.
FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido. Didática multidimensional: por uma sistematização conceitual. Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 135, p. 539-553, abr./jun. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/9KvRMpt5MSQJpB5pqYKfnyp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 jun. 2022.
FRANCO, Maria Laura P. B. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Líber Livro, 2008.
GATTI, Bernadete A. Licenciaturas: crise sem mudança? In: DALBEN, Angela Imaculada Loureiro de Freitas et al. (orgs.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: didática, formação de professores, trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 485-508.
HEGETO, Leia de C. F. A Didática como disciplina escolar: estudo a partir dos manuais de Didática Geral. 2014. 221 f. Tese (Doutorado em Educação). Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LIBÂNEO, José Carlos. O campo teórico e profissional da didática hoje: entre Ítaca e o canto das sereias. In: EGGERT, Edla et al. (orgs.). Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 234-252.
LIBÂNEO, José Carlos. O ensino da didática, das metodologias específicas e dos conteúdos específicos do ensino fundamental nos currículos dos cursos de Pedagogia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, n. 229, p. 562-583, 2010.
LIBÂNEO, José Carlos. Panorama do ensino da didática, das metodologias específicas e das disciplinas conexas nos cursos de Pedagogia: repercussões na qualidade da formação profissional. In: LONGAREZI, Andrea M.; PUENTES, Roberto V. (orgs.). Panorama da didática: ensino, prática e pesquisa. Campinas: Papirus, 2011. p. 11-50
LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. O estado da arte sobre didática no sudeste brasileiro: um estudo das pesquisas e produções desenvolvidas nesse campo. Comunicações, Piracicaba, a. 22, n. 3. p. 165-181. 2015b.
LONGAREZI, Andréa M.; PUENTES, Roberto V. (orgs.). A Didática no âmbito da pós-graduação brasileira. Uberlândia: EDUFU [recurso eletrônico e-book]. 2017.
LONGAREZI, Andréa M.; PUENTES, Roberto V. O estado da arte sobre didática no Brasil. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 29, n. 57, p. 175-198, jan./jun. 2015a.
MARCONDES, Maria Inês et al. A pesquisa contemporânea em didática: contribuições para a prática pedagógica. Educação em Revista, v. 27, p. 305-334, 2011.
MARIN, Alda J. et al. A Didática e a formação de professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 12, n. 35, p. 51-76, jan./abr. 2012.
MARTIN, Pura Lúcia O.; ROMANOWSKI, Joana Paulin. A didática na formação pedagógica de professores. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 205-212, set./dez. 2010.
MENDES, Olenir Maria. et al. O ensino de didática na voz dos(as) estudantes: elementos que compõem a arquitetura da aula. In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, 15., 2010, Belo Horizonte. Anais [...] Belo Horizonte: UFMG, 2010.
MENEZES, Gabriela C. dos S. M. O tempero e a receita: representações sociais de didática por professores e alunos do curso de Pedagogia. 2012. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pós-Graduação em Educação. Universidade Estácio de Sá. Rio de Janeiro.
MORAES, Elaine E. de. Desafios da didática nas licenciaturas: um estudo com professores formados entre cinco e dez anos. 2012. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pós-Graduação em Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo.
OLIVEIRA, Maria Rita N. S. A pesquisa em Didática no Brasil: da tecnologia do ensino à teoria pedagógica. In: PIMENTA, Selma Garrido. (org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e Portugal. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p 149-177.
OSÓRIO, Alda Maria do N. O (des)lugar da didática em instituições federais de ensino superior. In: LONGAREZI, Andrea M.; PUENTES, Roberto V. (orgs.). Panorama da didática: ensino, prática e pesquisa. Campinas: Papirus, 2011. p. 73-100.
PIMENTA, Selma Garrido et al. A construção da didática no GT didática: análise de seus referenciais. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, RJ, ANPEd, v. 18, n. 52, p. 142-162, jan./mar. 2013.
PIMENTA, Selma Garrido et al. Didática multidimensional: da prática coletiva à construção de princípios articuladores. In: CAVALCANTE, Maria M. D. et al. (orgs.). Didática e Prática de Ensino: diálogos sobre a Escola, a Formação de Professores e a Sociedade. Fortaleza: EDUECE, 2015, v. 4, p. 480-496.
PIMENTA, Selma Garrido. A pesquisa em Didática – 1996 a 1999. In: CANDAU, Vera Maria. Didática, currículos e saberes escolares. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 78-10.
PIMENTA, Selma Garrido. O Protagonismo da Didática nos cursos de Licenciatura: a Didática como campo disciplinar. In: MARIN, Alda Junqueira; PIMENTA, Selma Garrido (orgs.). Didática: teoria e pesquisa. 2. ed. Araraquara: Junqueira & Marin. CE/UECE, 2018. p. 81-97.
PUENTES, Roberto V.; LONGAREZI, Andréa M. Didática na pós-graduação: pesquisas e produções. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n. 34, p. 583-608, set./dez. 2011.
PUENTES, Roberto V.; LONGAREZI, Andréa M. Estado da arte sobre didática no Sudeste brasileiro: um estudo das pesquisas e produções desenvolvidas nesse campo. Revista De Comunicação, Piracicaba, v. 22, n. 3, p. 165-181, 2015b.
RODRIGUES, Adriana. A produção científica sobre didática na região centro-oeste: um estado da arte a partir de três programas de pós-graduação (2004-2010). 2015. 302 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) – Pós-Graduação em Ciências Humanas. Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015.
ROMANOWSKI, Joana P. et al. Ensino da Didática no curso de licenciatura em Pedagogia. Revista Educação em questão, Natal, v. 58, n. 55, p. 1-28, jan./mar. 2020.
ROMANOWSKI, Joana P.; ENS, Romilda T. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte”. Diálogos Educacionais, Curitiba, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, v. 6, n. 6, p. 37-50, 2006.
ROMANOWSKI, Joana P.; MARTINS, Pura Lúcia O. A Didática na formação pedagógica de professores nas novas propostas para os cursos de licenciatura. In: DALBEN, Angela Imaculada Loureiro de F. et al. (org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: didática, formação de professores, trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 509-526.
SATIRO, Charmenia F. de. O ensino da Didática nos cursos de licenciatura em Pedagogia das Universidades Públicas do Ceará: concepções e possibilidades. 2013. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Ceará, UFCE, Fortaleza.
SGUAREZI, Nilza de Oliveira. As abordagens da didática em cursos de licenciatura. In: LONGAREZI, Andrea M.; PUENTES, Roberto V. (orgs.). Panorama da didática: ensino, prática e pesquisa. Campinas: Papirus, 2011. p. 51-72
VEIGA, Ilma Passos A. et al. Didática: práticas pedagógicas em construção. In: Reunião Anual da ANPEd, 32., 2009, Caxambu. Anais eletrônicos [...]. Caxambu: ANPEd, 2009.
VILARINHO, Lucia Regina Goulart. O ensino de didática em cursos de pós-graduação: reconstruindo uma trajetória. In: Reunião Anual da ANPEd, 25., 2002, Caxambu. Anais eletrônicos [...]. Caxambu: ANPEd, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Giovanna Ofretorio de Oliveira Martin Franchi, Márcia de Souza Hobold
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.