Education in Brazil between 1930 and 1985: prioritizing quantity over quality in educational expansion
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70567Abstract
In the history of research on Brazilian education, several studies address the expansion of elementary education over the years in the country, in addition to the historical pedagogical context that permeated this process of expansion in the period between 1930 and 1985. The main objective of this article is to analyze the process of expansion of Brazilian Elementary Education, based on the Laws of Guidelines and Bases of National Education (GBNE) no. 4.024/61 and no. 5.692/71. The article concludes that the educational policy of the military dictatorship in Brazil after the 1960s was supported by these two laws, and that their main objective was to ensure the expansion of vacancies in elementary education, aiming at the minimum qualification for entry into the labour market, prioritising the quantity and not the quality of education. Public education materialized in the formation of human resources is considered a way to guarantee productivity; attending, on the one hand, to the demands of qualified labor for the capitalist market, and on the other hand, to the improvement of wages and the distribution of income to the elites.
Literaturhinweise
ANTUNES, R. Os sentidos do trabalho. São Paulo: Boitempo Editorial, 2002.
BOGDAN, R.; BIKLEN, E. Pesquisa qualitativa em educação. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
CHAMBER OF DEPUTIES OF BRAZIL. Law of Guidelines and Bases of National Education - LDB: Law no. 9.394, of December 20, 1996, which establishes the guidelines and bases of national education. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 1996.
CHAMBER OF DEPUTIES OF BRAZIL. Law No. 5.692 of 11 August 1971, 1971.
CHAMBER OF DEPUTIES OF BRAZIL. Law No. 4.024 of 20 December 1961, 1961.
COSTA, M. L.; CABRAL, C. L. O. From Rural Education to Peasant Education: an epistemological/paradigmatic overcoming struggle. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 1, n. 2, p. 177-203, 2016. Doi: http://dx.doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p177
CUNHA, L. A.; GÓES, M. O golpe na educação. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
ELLIOTT, R. W.; PATON, V. O. U.S. higher education reform: Origins and impact of student curricular choice. International Journal of Educational Development, v. 61, p. 1-4, 2018. Doi: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.11.008
ERIKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. Michigan: The Institute for Research on Teaching, 1985.
GONDRA, J. G.; VIEIRA, C. E.; SIMÕES, R. H.; CURY, C. E. History of Education in Brazil: the construction of a knowledge field. Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education, v. 50, n. 6, p. 822-29, 2014. Doi: 10.1080/00309230.2014.948007
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Altas, 2011.
GERMANO, J. W. Estado militar e educação no Brasil. São Paulo: Cortez, 1994.
GHIRALDELLI JR., P. História da educação. São Paulo: Cortez, 2001.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Educação brasileira nos anos de 1990: 1991-2000. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília: Inep/MEC, 2003.
GONDRA, J. G.; VIEIRA, C. E.; SIMÕES, R. H. S.; CURY, C. E. History of education in Brazil: the construction of a knowledge field. Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education, v. 50, n. 6, p. 822-829, 2014. Doi: 10.1080/00309230.2014.948007
MONTEIRO, M. I.; BUENO, B. O. Knowledges and practices of successful literacy teachers (Brazil, 1950–1980). Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education, v. 44, p. 179–191, 2008. Doi: 10.1080/00309230701865561
MÉSZÁROS, I. Educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.
OLIVEIRA, D. A.; ROSAR, M. F. Educational Policy and Management. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.
SILVEIRA, R. T. Education policy and national security in Brazil in the post-1964 context. Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education, v. 49, n. 2, p. 253-272, 2013. Doi: 10.1080/00309230.2012.701219
SHIROMA, E. O. (Ed.). Política educacional. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2004.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2021 Gustavo Cunha de Araujo
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Esta revista proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento. Tal acesso está associado a um crescimento da leitura e citação do trabalho de um autor. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o Open Journal Sistem (OJS) assim como outros software de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas. Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
A Perspectiva permite que os autores retenham os direitos autorais sem restrições bem como os direitos de publicação. Caso o texto venha a ser publicado posteriormente em outro veículo, solicita-se aos autores informar que o mesmo foi originalmente publicado como artigo na revista Perspectiva, bem como citar as referências bibliográficas completas dessa publicação.