Developmental didactics in initial teacher training: towards an ethics of encounter
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e98289Keywords:
Developmental Didactics, Obutchénie, Teacher training coursesAbstract
This article aimed to recognize whether teaching in teacher training courses at a federal university made contributions to the formation of teaching praxis. To achieve this, we present the senses produced by undergraduate students about their initial teacher training. We were based on the conceptual structure of historical-cultural psychology and used meaning cores to analyze 16 individual interviews with undergraduate students from in-person courses at this institution. The analyzes used the units of obutchénie as an analytical scope, a concept that unites teaching, learning and development. The senses attributed by the undergraduate students revealed the interdependence between theory and practice in the context of teaching, highlighted the importance of transcending the theoretical-methodological foundations of science and learning to plan didactic movements that implement praxis. The face-to-face setting of the classes and the mediation of quality teacher trainers made it easier for the undergraduate students to reflect on teaching praxis. The encounters and the didactic-pedagogical dynamics of the classes enhanced the unity between teaching and learning and fostered the development of teachers and students through a dialectical process analyzed based on the concept of obutchénie. An emancipatory and omnilateral education is nourished in/by the encounter, facing the ethical-political challenge of building an education project that goes beyond capital.
References
AGUIAR, Márcia Angela da Silva; DOURADO, Luiz Fernandes. BNCC e formação de professores: concepções, tensões, atores e estratégias. Revista Retratos da Escola, v. 13, n. 25, p. 33-37, 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/990. Acesso em: 13 out. 2023.
AGUIAR, Wanda; OZELLA, Sérgio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/QtcRbxZmsy7mDrqtSjKTYHp/?lang=pt. Acesso em: 13 out. 2023.
AGUIAR, Wanda; OZELLA, Sérgio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/Y7jvCHjksZMXBrNJkqq4zjP/?lang=pt. Acesso em: 13 out. 2023.
BARROS, João Paulo Pereira; PAULA, Luana Rêgo Colares de; PASCUAL, Jesus Garcia; COLAÇO, Veriana de Fátima Rodrigues; XIMENES, Verônica Morais. O conceito de “sentido” em Vygotsky: considerações epistemológicas e suas implicações para a investigação psicológica. Psicologia & Sociedade, Recife, v. 21, n. 2, p. 174-181, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/khM5xdjJcjdmJX9rDkwJrKD/?lang=pt. Acesso em: 13 out. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP n.º 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 15 nov. 2023.
CRALDE, Sabrina. Mais de 80% dos alunos de licenciatura estão em cursos a distância. Agência Brasil, Brasília, 10 out. 2023. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2023-10/mais-de-80-dos-alunos-de-licenciatura-estao-em-cursos-distancia. Acesso em: 15 nov. 2023.
DAVIDOV, Vasily Vasilovich. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.
DIOGO, Maria Fernanda. “O possível dentro do impossível”: sentidos atribuídos por professores/as universitários/as relacionados ao ensino remoto emergencial. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 8 (Contínua), 1–26, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-8. Acesso em 30 jul.2024.
DIOGO, Maria Fernanda; CHRIST, Charles Augusto. A disciplina psicologia no currículo das licenciaturas. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 21, p. 1-23, 2023. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/curriculum/v21/1809-3876-curriculum-21-e56289.pdf. Acesso em: 14 maio 2024.
ESPINOSA, Baruch. Ética. Trad. T. Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
FRANCO, Patrícia Lopes; SOUZA, Leandro Montandon; FEROLA, Bianca de Carvalho. Princípios didáticos e movimentos para uma “Obutchénie por Unidades”. Linhas Críticas, Brasília, v. 24, p. 475-497, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19820. Acesso em: 13 out. 2023.
HOOKS, bell. Ensinando o pensamento crítico: sabedoria prática. Trad. B. Libanio. São Paulo: Elefante, 2020.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. EaD registra 3 milhões de ingressantes em 2022. Brasília, 10 out. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/ead-registra-3-milhoes-de-ingressantes-em-2022. Acesso em: 15 nov. 2023.
KONDER, Leandro. O futuro da filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
LEONTIEV, Aleksei. Atividade. Consciência. Personalidade. Trad. P. Marques. Bauru: Mireveja, 2021.
LONGAREZI, Andréa Maturano. Gênese e constituição da obutchénie desenvolvimental: expressão da produção singular-particular-universal enquanto campo de tensão contraditória. Educação, Santa Maria, v. 45, n. 1, p. 1-31, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/48103. Acesso em: 15 nov. 2023.
LONGAREZI, Andréa Maturano. Formação didática de professores “em” e “para” uma abordagem desenvolvimental: um olhar a partir dos contextos soviético e brasileiro. In: PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano (org.). Enfoque histórico-cultural e aprendizagem desenvolvimental: contribuições na perspectiva do Gepedi. Goiânia: Phillos Academy, 2021a. p. 490-524.
LONGAREZI, Andréa Maturano. Obutchénie por unidades: uma concepção histórico-cultural de didática desenvolvimental. In: PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano (org.). Enfoque histórico-cultural e aprendizagem desenvolvimental: contribuições na perspectiva do Gepedi. Goiânia: Phillos Academy, 2021b. p. 383-417.
LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés. Apresentação. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (org.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 7-11.
LONGAREZI, Andréa Maturano; SOUZA, Walêska Dayse Dias de. Unidades possíveis para uma obutchénie dialética e desenvolvedora. Linhas Críticas, Brasília, v. 24, p. 453-474, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815. Acesso em: 13 out. 2023.
MARTINS, Lígia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2015.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. Feuerbach – a oposição entre as concepções materialista e idealista. Trad. F. Müller. São Paulo: Martin Claret, 2007.
MOURA, Manuel Oriosvaldo; ARAÚJO, Elaine; SOUZA, Flávia; PANOSSIAN, Maria; MORETTI, Vanessa. A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, Manuel Oriosvaldo (org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 81-109.
PUNTEL, Angelo Henrique; TRICHES, Jocemara. Caracterização dos cursos de licenciatura da UFSC. IX Encontro Nacional das Licenciaturas (ENALIC) [Anais eletrônicos], 2023. Disponível em: https://www.enalic.com.br/. Acesso em: 15 nov. 2023.
SALDAÑA, Paulo. Mais da metade dos alunos de licenciaturas do país estão em cursos a distância. Folha de S. Paulo, Educação, São Paulo, 23 out. 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/10/mais-da-metade-dos-alunos-de-licenciaturas-do-pais-estao-em-cursos-a-distancia.shtml. Acesso em: 15 nov. 2023.
SILVA, Kátia Augusta Cordeiro da. Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítica emancipadora. Campinas: Mercado das Letras, 2018.
SILVA, Rosália de Fátima e. Compreender a “entrevista compreensiva”. Revista Educação em Questão, Natal, v. 26, n. 12, p. 31-50, 2006. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5639/563959958002.pdf. Acesso em: 15 nov. 2023.
STETSENKO, Anna. Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice:implications for trans/formative methodology. Educação, [S. l.], v. 39, n. 4, p. 32-41, 2016. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24385. Acesso em: 13 out. 2023.
TENENTE, Luiza. Número de professores formados em EaD na rede privada dobra em 10 anos, chega a 60% e acende alerta no MEC. G1, Educação, 11 out. 2023. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2023/10/11/no-de-professores-formados-em-ead-na-rede-privada-dobra-em-10-anos-chega-a-60percent-e-acende-alerta-no-mec.ghtml. Acesso em 15 nov. 2023.
TOASSA, Gisele. Um estudo sobre o conceito de sentido e a análise semântica da consciência em L. S. Vigotski. Caderno Cedes, Campinas, v. 40, n. 111, p. 176-184, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/x9LpVSgvMpCHMs9k6QjB8Ss/?lang=pt. Acesso em: 15 nov. 2023.
UFSC – UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. A UFSC. Florianópolis, 2022. Disponível em: https://ufsc.br/a-ufsc/. Acesso em: 15 nov. 2023.
VIGOTSKI, Lev S. Psicologia pedagógica. Trad. C. Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VIGOTSKI, Lev S. Teoria e método em psicologia. Trad. C. Berliner. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2004.
VIGOTSKI, Lev S. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. P. Bezerra. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.
VIGOTSKI, Lev S. História do desenvolvimento das funções mentais superiores. Trad. S. C. Afeche. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2021.
ZAGO, Nadir. A entrevista e seu processo de construção: reflexões com base na experiência prática de pesquisa. In: ZAGO, Nadir; CARVALHO, Marília P. de; VILELA, Rita Amélia (org.). Itinerários de pesquisas: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de Janeiro: Editora DP&A, 2003. p. 287-309.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Fernanda Diogo, Charles Augusto Christ

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
