Filosofia da educação: uma outra filosofia?

Authors

  • Tarso Bonilha Mazzotti Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

The challenge of teaching Philosophy of Education seems to be
identical to what one has characterized the teaching of Philosophy tout court. However, Philosophy of Education poses some questions of its own such as: is there, in fact, a philosophy of education? Does it refer to the "application" of some philosophy? Or does it aim at establishing educational values? In this paper I will examine the most frequent answers given to these questions, and argue the last two issues, that is, the statement that Philosophy of Education is an application of some philosophy, and the idea that it determines educational values. Finally, I will try to show that the aim of Philosophy of Education is to elucidate pedagogical theories contributing to the effectiveness of interdisciplinarity on pedagogical knowledge.

Author Biography

Tarso Bonilha Mazzotti, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1972), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1978) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1987). Atualmente é pesquisador associado da Fundação Carlos Chagas e professor adjunto da Universidade Estácio de Sá.

Mais informações: http://lattes.cnpq.br/7569711844631608

Published

1999-01-01

How to Cite

Mazzotti, T. B. (1999). Filosofia da educação: uma outra filosofia?. Perspectiva, 17(32), 16–32. https://doi.org/10.5007/%x