Indissociabilidade entre ensino e pesquisa: a qualidade da graduação em tempos de democratização
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2011v29n2p443Abstract
O texto discute a premissa da indissociabilidade do ensino e da pesquisa no contexto da pedagogia universitária. Procura compreender as formas de produção desse discurso e as recontextualizações necessárias para inserir-se na atualidade. Afi rma que a nebulosidade conceitual que envolve a relação ensino e pesquisa tem consequências nos processos de ensinar e aprender na universidade e no projeto de formação dos docentes que atuam nesse nível de ensino. Recupera a perspectiva epistemológica do ensino com pesquisa, enfatizando a necessidade de fazer rupturas com a concepção da ciência moderna que incide fortemente nas práticas cotidianas de ensinar e aprender. Analisa as exigências que esse movimento traz para a didática da educação superior, na direção de inovações pedagógicas que tomem a relação ensino e pesquisa como um princípio metodológico.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.