Early childhood education and cultural spaces: possibilities for appropriation in the city of Rio de Janeiro

Authors

  • Cristina Carvalho Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ)
  • Thamiris Lopes Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ)
  • Priscila Resinentti Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2017v35n1p300

Abstract

This article investigates conditions and opportunities for the use of cultural spaces in the city of Rio de Janeiro by early childhood education programs under the municipal secretariat of education. On-line questionnaires were sent to cultural spaces in the city registered in the Guia de Museus Brasileiros [Brazilian Museum Guide]. The results highlight the difficulties of communication with the institutions, an unequal distribution of cultural equipment and the scarce attention given to attending small children. An important conclusion is that improvements in the conditions and opportunities for attending this age group in cultural spaces is a necessary task for recognizing children as citizens with rights and cultural institutions as democratic spaces.

 

 

 

Author Biographies

Cristina Carvalho, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro  (PUC-RJ). Professora do Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro  (PUC-RJ).

Thamiris Lopes, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ)

Mestra em Museologia e Patrimônio pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro  (UNIRIO).

Priscila Resinentti, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ)

Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro  (PUC-RJ). Professora da Rede Municipal de Educação do Rio de Janeiro.

 

 

Published

2017-03-31

How to Cite

Carvalho, C., Lopes, T., & Resinentti, P. (2017). Early childhood education and cultural spaces: possibilities for appropriation in the city of Rio de Janeiro. Perspectiva, 35(1), 300–322. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2017v35n1p300