Types and meanings of motivation for the choice of a licentiate graduation course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n2p741

Abstract

This work analyses the types and directions for motivation at choosing a graduation course, resorting of students’ social representations in a public university at Bahia state (Brazil). The theoretical background for the data interpretation was mainly given by contributions of Arruda, Bezara and Cerdeiriña, Dubar, Martins, Moscovici, among others. This investigation, based on the qualitative perspective, was performed  with seventy-seven students from four different courses for teaching degree : Geography, Languages , Music, and Chemistry. A quiz was applied, asking about the motivations which lead to a certain choice and, about the relevance that they would give to that profession. It was concluded that there are two types of motivation, one intrinsic, coming from the will, desire, taste, without the influence of external factors such as rewards, pressures and threats; and another that is marked by outside influences such as pressures and rewards, as for instance to get a job placement. The study shows that the teaching profession is valued as being the main one, on the grounds that it is the teaching base of all other professions

Author Biographies

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade do Estado da Bahia, UNEB

Professor Assistente do Departamento de Ciências Humanas e Tecnologias da Universidade do Estado da Bahia - Doutorando em Educação pelo Prpgrama de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade - PPGEDUC - UNEB. Membro dos grupois de pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade na Educação Básica - DIVERSO e do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Pedagogia Universitária - NEPPU.

Marinalva Lopes Ribeiro, Universidade Estadual de Feira de Santana, UEFS

Doutorado em Educação pela Université de Sherbrooke, Canadá (2004) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2008). Atualmente é Professora Plena da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária (NEPPU). É pesquisadora da área de educação, com ênfase em pedagogia universitária, representações sociais, formação de professores, identidade docente, afetividade, prática docente do professor do ensino superior e profissionalização docente.

Hélia Lucila Malta, Universidade Estadual de Feira de Santana, UFFS

Mestre em Ciência de Alimentos pela Faculdade de Farmácia da UFMG (2006). Profissional com experiência em Indústrias de Alimentos e Formação Profissional Rural pelo SENAR MG, atualmente é professora da Universidade Estadual de Feira de Santana, responsável pelas disciplinas Higiene na Indústria de Alimentos, Tecnologia de Leites e Derivados, Introdução à Tecnologia de Alimentos.

Published

2018-07-30

How to Cite

Silva, F. O. da, Ribeiro, M. L., & Malta, H. L. (2018). Types and meanings of motivation for the choice of a licentiate graduation course. Perspectiva, 36(2), 741–760. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n2p741