Education, ethno-racial relations and decolonization in the teachers’ praxis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e52614

Abstract

This article brings theoretical discussions about decoloniality, coloniality - in its triad power, being and knowledge - and racisms. We will emphasize decoloniality as epistemology that ruptures dualisms, comprehend intersections between social identities, and analyzes ethno-racial classifications as the cornerstone of coloniality of power, that is, fundamental to structuring the modern/colonial/capitalist world-system. Thus, we will bring narratives of teachers, who promote debates about the colonialities and racisms present in our society. The article is the result of theses in preparation focusing on the ethno-racial relations in the teachers’ formation. We highlight that the praxis of these educational processes is understood here as a decolonial and anti-racist attitude. At this moment, we work with narratives of two teachers in the interface with the thought of decolonials and anti-racists authors.

Author Biographies

Elison Antonio Paim, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Santa Maria (1986), mestrado em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Professor Adjunto I da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), lotado no Departamento de Metodologia de Ensino (MEN) do Centro de Educação. Tem experiência na área de História e Educação, com ênfase em Praticas de Ensino, Experiências de Ensino. Desenvolve trabalhos de Ensino, Pesquisa nos seguintes temas: estagio; formacao docente; experiencia, memória; fazer-se professor, historia; historiografia; ensino de historia, memória e patrimônio cultural.

Patrícia Magalhães Pinheiro, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha Sociologia e História da Educação - UFSC, participa dos grupos de pesquisa: Rastros: História, Memória e Educação, da Universidade São Francisco - SP e Patrimônio, Memória e Educação (PAMEDUC) da UFSC. Orientanda do Prof. Dr. Elison Antonio Paim. Endereço: Campus Reitor João David Ferreira Lima, s/n - Trindade, Florianópolis - SC, 88040-900; Telefone: (48); Email: patti_magalhaes@hotmail.com.

Josiane Beloni de Paula, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha Sociologia e História da Educação – UFSC, integrante dos grupos de pesquisa: Rastros: História, Memória e Educação, da Universidade São Francisco – SP, Patrimônio, Memória e Educação (PAMEDUC) da UFSC e Filosofia, Educação e Práxis Social (FEPráxiS) - do Núcleo de Estudos Paulo Freire - UFPel. Orientanda do Prof. Dr. Elison Antonio Paim. Bolsista CNPq. Endereço: Campus Reitor João David Ferreira Lima, s/n - Trindade, Florianópolis - SC, 88040-900; Telefone: (53) 98423-9201; Email: belonijbc@hotmail.com.

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Published

2019-06-28

How to Cite

Paim, E. A., Pinheiro, P. M., & de Paula, J. B. (2019). Education, ethno-racial relations and decolonization in the teachers’ praxis. Perspectiva, 37(2), 437–452. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e52614

Issue

Section

Dossiê A Decolonização da Pesquisa em Educação: Culturas Africanas, Afrobrasileiras e Indígenas

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