School without party: around a discursive formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e55201

Abstract

In Discourse Analysis (DA), there is the presumption that a Discursive Formation (DF) establishes what may and must be said in a given conjuncture. This paper aims at investigating the establishment of a DF considering the “non-partisan school” linguistic formulation, present in Brazilian media nowadays, in order to analyze the literacy effects (the evidence of a meaning for “non-partisan”) and ideological mechanisms that are present in this phenomenon. As methodological and theoretical references, this study is based on the clues paradigm, which takes the “datum” as a clue, and on Pêcheux’s Discourse Analysis, which establishes the theoretical-analytical device from the questions formulated by the analyst (researcher).From the analysis of several articles published in on-line media, we established samples, or meaning units, which allow the investigation of the meanings related to the “non-partisan school” formulation. We concluded that this DF gives away linguistic-discursive clues related to the effects of literality, slogans, and simulacrum. And also that the DF related to the “non-partisan school” enunciation naturalizes an evidence of meaning that requires an interpretation endeavor to shift a linguistic-discursive superficiality which displays its ways of attempting to consolidate an impossibility in the imaginary level.

Author Biography

Anderson Carvalho Pereira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia -UESB

Professor Adjunto do Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem (campus Itapetinga) e do Mestrado Acadêmico em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (campus Vitória da Conquista) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

References

ARAGÃO, Alexandre. Entenda quais são os pontos polêmicos do escola sem partido. Rede global multi plataforma Buzzfeed. 2016. Hompage: www.buzzfeed.com . Data de publicação: 19/07/2016. Disponível em: https://www.buzzfeed.com/alexandrearagao/escola-sem-partido?utm_term=.kn3oZgdL5#.py2aKBm61

AUTHIER-REVUZ, Jacqueline. Hétérogénéité montrée et hétérogénéité constitutive : elements pour une approche de l’autre dans le discours. DRLAV: revue de Linguistique, Paris, v.26, n.2, p. 91-151, 1982.

BRASIL. Projeto de Lei nº. 867 de 2015. Inclui, entre as diretrizes e bases da educação nacional, o Programa Escola sem Partido”. Câmara dos Deputados. Brasília, 2015. Disponívelem:https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=3AFDD65B1A475D0B85FE2A43BE3D1331.proposicoesWeb1?codteor=1317168&filename=Avulso+-PL+867/2015. Acesso em: 27 de fevereiro de 2019.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. São Paulo/SP: Forense, 2012.

GENTIL, Plínio. “Escola sem partido” é mordaça contra realização plena do educando. Revista Consultor Jurídico. 2016. Boletim de notícias Conjur. Homepage: www.conjur.com.br. Data de publicação: 5/9/2016. Disponível em: http://www.conjur.com.br/2016-set-05/mp-debate-escola-partido-mordaca-realizacao-plena-educando

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e História. Tradução de Federico Carom. São Paulo/SP: Cia das Letras, 1989.

GUILHAUMOU, Jacques. Où va l’analyse de discours ? Autour de la notion de formation discursive. Texto ! Disponivel em: http://www.revue-texto.net/Inedits/Guilhaumou_AD.html. juin 2004 [enligne]. Acesso em 15 dez.2017.

HAROCHE, Claudine. O comportamento de deferência: do cortesão à personalidade democrática. Tradução de J A. Seixas. In.: História: Questões & Debates. Curitiba: ed. da UFPR, v.42, n.1, p.115-139, 2005.

HENRY, Paul. A Ferramenta imperfeita: língua, Sujeito e discurso. Tradução de Maria Fausta Pereira de Castro. Campinas/SP: Ed. da UNICAMP, 1992.

LOZANO, José Ruy. O que seria da literatura numa “escola sem partido”? Homepage: www.brasil.elpais.com. data de publicação: 20/7/2016. Disponível em: http://brasil.elpais.com/brasil/2016/07/20/opinion/1469018989_707134.html

ORLANDI, Eni Pulccinelli. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis/RJ: Vozes, 2001a.

ORLANDI, Eni Pulccinelli. A linguagem e seu funcionamento. Campinas/SP: Pontes, 2001b.

ORLANDI, Eni Pulccinelli. Ser diferente é ser diferente: a quem interessam as Minorias? In.: ORLANDI, Eni. Pulcinelli. (orgs.). Linguagem, sociedade, políticas. Pouso Alegre/MG: UNIVÁS; Campinas: RG Editores, 2014. 29-39 (Coleção Linguagem & Sociedade).

PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução de E.P. Orlandi et all. 2ª.ed. Campinas/SP: Ed. da UNICAMP, 1993.

PÊCHEUX, Michel. Discurso: estrutura ou acontecimento? Tradução E. P. Orlandi. Campinas/SP: Pontes, 1997.

PÊCHEUX, Michel. Especificidade de uma disciplina de interpretação (A análise de discurso na França). In: ORLANDI, Eni Pulcinelli. Análise de Discurso: Michel Pêcheux – textos escolhidos por E. P. Orlandi. tradução de E. P. Orlandi. Campinas: Pontes, 2014. 227-230.

PEREIRA, Anderson de Carvalho. Os discursos da Educação em slogans do cotidiano e nos pactos governamentais. Revista de Educação & Filosofia (UFU), vol.32, n.65, 2018.

POSSENTI, Sírio. Questões para analistas de discurso. São Paulo/SP: Parábola, 2009a.

POSSENTI, Sírio. Nos limites do discurso: ensaios sobre discurso e sujeito. São Paulo/SP: Parábola, 2009b.

RECONDO, Felipe. STF e um recado para quem defende a escola sem partido: O que a jurisprudência do Supremo ensina sobre a liberdade em sala de aula. Site JOTA, 1-1, 2016. Homepage: www.jota.info. Data de publicação: 23/06/2016. Disponível em: https://jota.info/artigos/supremo-e-um-recado-para-quem-defende-escola-sem-partido-23062016

SAVIANI, Dermeval. Da nova LDB ao novo plano de Educação: por uma outra política educacional. 3ª.ed. Campinas/SP: autores associados, 2000.

TFOUNI, Leda Verdiani. O dado como indício e a contextualização: Do (a) pesquisador nos estudos sobre compreensão da linguagem. Revista D.E.L.T.A., vol. 8, n. 2, 205-223, 1992.

TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e alfabetização. 9ª.ed. São Paulo/SP: Cortez, 2010.

Published

2019-09-30

How to Cite

Pereira, A. C. (2019). School without party: around a discursive formation. Perspectiva, 37(3), 890–916. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e55201