Emancipation (Mündigkeit) and Formation: Critical Bases for Self-Reflective Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e61992

Abstract

This paper seeks to reflect on emancipation as a formative project with a view to building a free and democratic society, in view of the necessary formation for resistance, bringing to the national education of today the meaning of formation to understand the contradiction, that is, to understand the tension when the particular is analyzed in its entirety and vice versa. It is based on the authors of the Critical Theory of Society, especially Theodor W. Adorno, whose emancipation proposal can be understood as the formative principle by which an authentic culture is realized. It is also based on the conception of formation (Bildung) as a force for the supersession of the adaptive and functional reason demanded by educational proposals focused only on the market. It is noteworthy that the critical and therefore self-reflexive formation aims to envision the regaining of human dignity lost in social practices founded on the priority maintenance of capital in which the power and violence of one another are not questioned in such a way that In school, educational practices are proposed that conform the subjects to this way of producing life, instead of seeking the development of critical awareness capable of revealing the elements that participate in the pseudo-formation process that prevails in today's society.

Author Biographies

José Mateus Bido, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Doutor em educação pelo Programa de Doutorado da Universidade Estadual de Maringá. Mestre em Filosofia pela UNIOESTE, Campus Toledo-PR.

Maria Terezinha Bellanda Galuch, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (1996), Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). 

References

ADORNO, T. W. Capitalismo tardio ou sociedade industrial. In: COHN, Gabriel. Theodor Adorno. São Paulo: Ática, 1986. P. 62-75.

ADORNO, T. W. A Técnica Psicológica das Palestras Radiofônicas de Martin Luther Thomas [1943]. (I Parte : O elemento pessoal: caracterização do agitador) [Gesammelte Schriften Vol. 9, tomo II (Soziologiche Schriften II). Frankfurt: Suhrkamp Verlag, 1975, pp. 11-37 – Tradução de Francisco Rüdiger.). Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/adorno/ano/mes/palestras.htm. Acesso em: 20 dez. 2018.

ADORNO, T. W. A Teoria freudiana e o padrão da propaganda fascista. Publicado originalmente em Psychoanalysis and the Social Sciences 3 (408-433) 1951. Reproduzido em Gesammelte Schriften Vol. 8, T. I. Tradução: Gustavo Pedroso. In: Margem Esquerda-Ensaios marxistas. N.º 07. São Paulo: Boitempo, 2006. p. 164-189.

ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. 4ª Ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2006.

ADORNO, T. W. Liderança Democrática e Manipulação de Massas [1951]. Reproduzido de Gesammelte Schriften Vol. 20, T. I [Soziologische Schriften] Frankfurt: Surhkamp Verlag, 1986, p. 267-286. Traduzido por Francisco Rüdiger. Disponível em: https://nupese.fe.ufg.br/up/208/o/Theodor_Adorno_-_Lideran%C3%A7a_democr%C3%A1tica_e_manipula%C3%A7%C3%A3o_de_massas.htm?1349567546. Acesso em: 13 mar. 2019.

ADORNO, T. W. Teoria da Semicultura. Tradução de Newton Ramos-de-Oliveira, Bruno Pucci e Cláudia B. M. de Abreu. In: Revista Educação e Sociedade nº. 56, ano XVII, p. 388-411, 1996.

ADORNO, T. W. Terminologia Filosófica. Vol. I. Madrid: Taurus, 1976.

ADORNO, T. W. Terminologia Filosófica. Vol. II. Madrid: Taurus, 1977.

GIOCAIA JUNIOR, Oswaldo. A Educação em Nietzsche e Adorno. In: PUCCI, Bruno, ALMEIDA, Jorge; LASTÓRIA, Luiz Antônio Calmon. Experiência Formativa & emancipação. São Paulo: Nankin, 2009. P. 37-67.

HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W. Dialética do Esclarecimento. Rio do Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1985.

HORKHEIMER, Max. Eclipse da Razão. São Paulo: Centauro, 2000.

JAY, Martin. As idéias de Adorno. São Paulo: Cultrix: Editora da universidade de São Paulo, 1988.

KANT, Immanuel. Textos Seletos. 4ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008, p. 63-71.

MARCUSE, Herbert. A Ideologia da Sociedade Industrial: o homem unidimensional. 4ª ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973.

NOBRE, Marcos. A Teoria Crítica. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

PERIUS, Oneide. Esclarecimento e Dialética Negativa. Sobre a negatividade do conceito em Theodor W. Adorno. Coleção Diá-logos 12. Passo Fundo: Instituto Superior de Filosofia Berthier, 2008.

PUCCI, Bruno (org.). Teoria Crítica e Educação. A questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis, RJ: Vozes; São Carlos, SP: EDUFISCAR, 1995.

PUCCI, Bruno, RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Adorno: o poder educativo do pensamento crítico. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

PUCCI, Bruno, GOERGEN, Pedro; FRANCO, Renato (Org.). Dialética Negativa, Estética e Educação. Coleção educação em debate. Campinas, SP: Editora Alínea, 2007.

PUCCI, Bruno, ALMEIDA, Jorge; LASTÓRIA, Luiz Antônio Calmon. Experiência Formativa & emancipação. São Paulo: Nankin, 2009.

THOMSON, Alex. Compreender Adorno. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. (Série Compreender).

WIGGERSHAUS, Rolf. A Escola de Frankfurt. História, desenvolvimento teórico, significação política. 2ª ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2006.

Published

2019-12-19

How to Cite

Bido, J. M., & Bellanda Galuch, M. T. (2019). Emancipation (Mündigkeit) and Formation: Critical Bases for Self-Reflective Education. Perspectiva, 37(4), 1001–1017. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e61992