The influence of the hygiene movement in the education in Goiás: a study of the regulation and the teaching program from 1930

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e62009

Abstract

The aim of this research was to identify the hygiene movement influences in the Regulations and in the 1930’s Goiás Teaching Program, taking into consideration that in these documents information about prescriptions related to the hygienic medical assumptions that effervesced in Brazil in the end of XIX century and the beginning of the XX century could be found. The content analysis method was used, through the selection, categorization, decodification and interpretations of the messages in the documents. The data showed that there is an alignment between the orientations within these documents and in the hygiene movement thinking, which was noted by the inclusion of the the physical education subject, adoption of hygiene habits that, beyond being studied, should be put into action, as well as prescriptions related to the planning of school buildings, which required that they were isolated, centralized, well-lit, ventilated as a way to guarantee silence and cleanness so the mind and body could be disciplined. In addition, orientations regarding school furniture were also specified, in the sense of avoiding deformations and favouring the healthy development of  the body. We also have as evidence the presence of school doctors and dentists among the educational professionals, responsible for examining, promoting prevention, correcting, treating and, when needed, putting away students who were presenting contagious or repulsive illnesses, blindness, deafness. From the study carried out, it was concluded that the hygiene movement had a strong influence in the 1930s’educational process in Goiás based on the data already presented. Furthermore, it is notorious that the education in Goiás has been developed under the exclusion of individuals who were considered incapable of being present in the school environment.

Author Biographies

Cristiane Maria Ribeiro, Instituto Federal Goiano, IFGoiano

Professora do Instituto Federal Goiano, IFGoiano

Cristineide Aparecida Ribeiro, Secretaria Municipal de Educação de Orizona, Goiás.

Especialista em psicopedagogia pela Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil.

Wender Caixeta da Silva, Secretaria Municipal de Educação de Orizona, Goiás

Assessor Administrativo da Secretaria Municipal de Educação de Orizona, Goiás

References

ALVES, Miriam Fábia. Política e escolarização em Goiás: Morrinhos na primeira república. 2007, 208p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

ARAÚJO, Luís Henrique Silva de; ARAÚJO, Benedito Carlos Libório Caires. Educação física e higienismo: em nome da saúde do corpo social. In: VII COLÓQUIO INTERNACIONAL “EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE”. Anais [...], São Cristóvão, SE, 2013.

ARCE, Alessandra; VALDEZ, Diane. "A primeira infância vai à escola": o regulamento do Jardim da Infância-Goiás/1928. História da Educação, v. 8, n. 16, p. 129-151, 2004.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.

BARROS, Aparecida Maria Almeida. A reforma educacional da oligarquia e a missão pedagógica paulista: os registros do jornal “O Correio Official de Goyaz” nos anos de 1930. In: XXIV SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA. Anais [...], São Leopoldo, 2007.

BRETAS, Genesco. História da Instrução Pública em Goiás. Goiânia: CEGRAF/UFG, 1991.

CAMPOS, F. Itami. Serviço de Higiene, origem da saúde pública em Goiás. In: FREITAS, Lana Castello Branco Ferreira. Saúde e doenças em Goiás: a medicina possível: uma contribuição para a história da medicina em Goiás. Goiânia: Editora UFG, 1999.

FERNANDES, P. D.; OLIVEIRA, K. K. S. D. Movimento higienista e o atendimento à criança. In: SIMPÓSIO REGIONAL VOZES ALTERNATIVAS, 2014. Disponível em: https://simposioregionalvozesalternativas.files.wordpress.com/2012/11/priscila-movimento-higienista-e-o-atendimento-c3a0-crianc3a7a.pdf. Acesso em: 02 mar. 2019.

FONSECA, L. K; PERES, S. M. Jardim de infância em Goiás: educação e civilidade. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO. Anais [...], 2013.

GOYAZ Decreto n.º 10.640 de 10 de fevereiro de 1930. Regulamento do ensino primário do Estado de Goyaz. In: BARRA, V. M. L. da. (Org.). Documentos de história da educação de Goiás. Goiânia: REHEG, 2012. 1 v. CD-ROM.

GOYAZ. Programa de Ensino para as escolas primárias 1930. In: BARRA, V. M. L. Documentos da história da educação em Goiás. Goiânia: REHEG, 2012. CD-ROM.

GOYAZ. Regulamento do Ensino Primário de Goyaz 1930 In: BARRA, V. M. L. Documentos da história da educação de Goiás. Goiânia: REHEG: Goiânia, 2012. CD-ROM.

GONDRA, J. G. Medicina, Higiene e educação escolar. In: LOPES, E. M. (Org.). 500 anos de educação no Brasil. 5. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2011.

GONDRA, J. G. Arte de civilizar: medicina, higiene e educação escolar na Corte Imperial. In: ANPUH: XXIII SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA. Anais [...], Londrina, PR, 2005.

MARQUES, V. R. B. (1992). Eugenia da disciplina: o discurso médico-pedagógico nos anos 20. 1992, 163f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 1992.

NEPOMUCENO, M. de A.; GUIMARÃES, M. T. C. Políticas públicas de interiorização da educação em Goiás nas décadas de 1930 e 1940. Revista Brasileira de História da Educação, n. 13, jan./abr., 2007.

RIBEIRO, Cristiane Maria. A higiene e a saúde nas leis, regulamentos e programas de ensino de Goiás no século XIX e início do século XX. XXIII SIMPÓSIO DE ESTUDOS E PESQUISAS DA FACULDADE DE EDUCAÇÃO, Sociedade Civil e Formação: Resistências, Rupturas, Continuidades. Anais [...], Goiânia, GO, 2017a.

RIBEIRO, Cristiane Maria. A institucionalização da exclusão: as matrículas na legislação educacional goiana 1830-1930. In: V CONGRESSO DE EDUCAÇÃO. Anais [...], UFG, 2017b.

ROCHA, H. H. P.; GONDRA, J. G. A escola e a produção de sujeitos higienizados. Perspectiva, v. 20, n. 2, p. 493-512, 2002.

ROCHA, H. H. P.; GONDRA, J. G. MARQUES, V. R. B. . A produção do aluno higienizado. In: VI CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, Uberlândia. Anais [...], Uberlândia: EDUFU, 2006. v. 1. p. 4549-4557.

ROCHA, H. H. P.; GONDRA, J. G. Inspecionando a escola e velando pela saúde das crianças. Educar em Revista, 25, n. 1, p. 91-109, 2005.

RODRIGUES, A. de B. História da Psicologia em Goiás. Revista Temas em Psicologia, 17, n. 01, p. 135-150, 2009.

SILVA, N. R. de A. Tradição e Renovação Educacional em Goiás. Goiânia, Oriente, 1975.

SILVA, N. R. Educação e Saúde em Goiás: promessas e mudanças. In: FREITAS, L. C. B. F. de. Saúde e doenças em Goiás: a medicina possível: uma contribuição para a história da medicina em Goiás. Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 1999.

STEPHANOU, M. Tratar e educar: discursos médicos nas primeiras décadas do século XX. 1999. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1999, v. 1 e 2.

ZUCOLOTO, P. C. S. do V. O médico higienista na escola: as origens históricas da medicalização do fracasso escolar. Journal of Human Growth and Development, 17, n. 1, p. 136-145, 2007.

Published

2020-03-27

How to Cite

Ribeiro, C. M., Ribeiro, C. A., & da Silva, W. C. (2020). The influence of the hygiene movement in the education in Goiás: a study of the regulation and the teaching program from 1930. Perspectiva, 38(1), 1–21. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e62009