Learning difficulties in the first years of elementary education: why children don´t learn?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65283

Abstract

In this article, we present the results of a research that had as its objective to systematize and analyze the data from the teachers’ evaluations, at the moment of the referrals of students  with indicatives of Learning Difficulties. The emphasis of this article lies on what the teachers understand of learning difficulties, in other words, on what they understand to be difficult and why children do not learn. We used as theoretical contributions the foundations of the Historical-Cultural Theory, because it is the one that best explains human development and especially how social relations mediate this process. Our research is based on a case of study of a group of public county schools, and in order to achieve our objectives, we conducted semi-structured interviews with nine elementary school teachers, on a qualitative approach. The results state that teachers do not have a concise definition of learning difficulties; they formulate descriptions of students' performance. Therefore, following this path, we essentially came to the conclusion that children do not present a learning difficulty, but they face it, as they are an active subject during the process.

Author Biographies

Patrícia Aparecida Stürmer, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE

Psicóloga da Secretaria Municipal de Educação de Maravilha/SC

Janaina Damasco Umbelino, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE

Professora do Centro de Ciencias Humanas da Universidade Estadual do Oeste do Paraná,  UNIOESTE

References

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira. Sentido pessoal e projeto político pedagógico: análise da atividade pedagógica a partir da Psicologia Histórico-Cultural. 2005. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo.

ASBAHR, Flavia da Silva Ferreira. Idade escolar e atividade de estudo: educação, ensino e apropriação dos sistemas conceituais. In: MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Angelo Antonio; FACCI, Marilda Gonçalves Dias (Org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.

BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho. Mediações simbólicas na atividade pedagógica: contribuições da teoria Histórico-Cultural para o ensino e a aprendizagem. 1 ed. Curitiba, PR: CRV, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação 9.394/96. Brasília. MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.html. Acesso em 28 set 2017.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber e com a escola entre estudantes de periferia. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 97, maio de 1996, p.47-63.

DAVIDOV, Vasili. La actividad de estudio en la edad escolar inicial. In: La enseñanza escolar y el desarollo psíquico. Moscou: Editorial Progresso, 1988.

GRASS, Idania B. Peña. O método nas pesquisas educacionais: uma aproximação metodológica ao estudo do desenvolvimento cultural. In: MENDONÇA, Sueli Guadalupe de Lima; PENITENTE, Luciana Aparecida Araújo; MILLER, Stela (Org.). A questão do método e a Teoria Histórico-Cultural: bases teóricas e implicações pedagógicas. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2017.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/inicio, acesso em: 16 set. 2017.

Índice de Desenvolvimento da Educação Básica – IDEB. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/ideb, acesso em: 16 set. 2017.

LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. El desarrollo psíquico del niño en la edad preescolar. In: DAVIDOV, Vasili; SHUARE, M. (Org.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS (Antología). Moscú: Progreso, 1961.

LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. Actividad, Conciencia, Personalidad. Playa, Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1980. NN

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. 2 ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LÓPEZ, Josefina; ARIAS, Guillermo; GUTIÉRREZ, José Antonio. La investigación del niño y la niña cubanos como ejemplo de investigación longitudinal. In: ESTRADA, Ana Vera. La dimensión familiar en Cuba: pasado y presente. Centro de investigación y desarrollo de la cultura cubana Juan Marinello, 2007.

MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

MARTINS, Josy Cristine; FACCI, Marilda Gonçalves Dias. A transição da educação infantil para o ensino fundamental: dos jogos de papeis sociais à atividade de estudo. In: MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Angelo Antonio; FACCI, Marilda Gonçalves Dias (Org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.

UMBELINO, Janaina Damasco. Elementos mediadores na atividade pedagógica promotora de desenvolvimento humano na criança: contribuições da educação em Cuba. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina.

VIGOTSKI, Liev Semionovich. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VYGOTSKI, Lev Semiónovich. Obras Escogidas. Madri: Visor, 1996. T. IV

VYGOTSKI, Lev Semiónovich. Obras Escogidas. 2ed Madri: Visor, 2001. T. II

VIGOTSKII, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 9 ed. São Paulo: Ícone, 2001, p.103-117.

Published

2020-03-27

How to Cite

Stürmer, P. A., & Umbelino, J. D. (2020). Learning difficulties in the first years of elementary education: why children don´t learn?. Perspectiva, 38(1), 1–23. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65283