Public-Private Partnerships in Education and Policy Networks: a study about a consulting on school management
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e66750Abstract
This text presents the results of research about the contracting of Falconi Consultores de Resultados by Pelotas city council, in the Rio Grande do Sul in order to work in the educational area. The aim of this study was to analyze the impacts which may be expected of this consultancy in the management of the school networks in Pelotas. For this purpose, the analysis of the guidance documents of this consultancy was carried out; the configuration of the hired company and its relations with other entities were identified based on the ethnography network methodology for data collection, which allows the achievement of influences and strategies involving the educational policies. During this study, it was also conducted semi-structured interviews with managers from the municipality schools and for the data processing, it was adopted the premises of the content analysis approach, collating the researched sources during the empirical and documentary stages. The analysis showed that the consulting performance is linked to the changes in the role of the State, following the logic of the New Public Management (NPM), through the adoption of management principles, highlighted by Falconi’s actions, through strategic planning aimed at improving the results and indexes as well as a sign of educational quality.
References
AFONSO, Afonso. Estado, políticas educacionais e obsessão avaliativa. Contrapontos. Itajaí, v. 7, nº. 1, p. 11-22 ,jan/abr, 2007.
AMOS, Karin. Governança e governamentalidade: relação e relevância de dois conceitos científico-sociais proeminentes na educação comparada. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.36, nº. especial, p. 23-38, 2010.
BALL, Stephen. Profissionalismo, Gerencialismo e Performatividade. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v.35, nº.126, set-dez. 2005.
BALL, Stephen. Educação global S.A.: Novas redes políticas e o imaginário neoliberal. 1.ed. Ponta Grossa: UEPG, 2014.
BALL, Stephen. Política Educacional Global: reforma e lucro. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa. v. 3, p. 1-15, 2018.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
CARNEIRO, Ricardo; MENICUCCI, Telma Maria. Gestão pública no século XXI: As reformas pendentes.Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ). A saúde no Brasil em 2030 - prospecção estratégica do sistema de saúde brasileiro: desenvolvimento, Estado e políticas de saúde. Rio de Janeiro: FIOCRUZ/IPEA/Ministério da Saúde, v. 1, p. 135-194,2013.
CLARKE, John; NEWMAN, Janet. Gerencialismo. Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 37, n. 2, maio/ago, p. 353-381, 2012.
COMUNITAS. Site institucional. Disponível em: http://www.comunitas.org. Acesso em: 28 mar. 2016.
CÓSSIO, Maria de Fátima. Avaliação em larga escala e as novas formas de regulação da educação nacional. Anais…III Congresso Nacional de Avaliação Educacional(CONAVE). Bauru/SP, p.1-14, set. de 2014.
DASSO JÚNIOR, Aragon. Em busca de um modelo alternativo de administração pública: críticas à hegemonia do gerencialismo. Anais... I Encontro Nacional de Ensino e Pesquisa do Campo de Públicas (ENEPCP). Brasília/DF, p.1-24, 2015.
DOURADO, Luiz. F; OLIVEIRA, João Ferreira. A qualidade da educação: Perspectivas e desafios. Caderno Cedes. Campinas, v. 29, nº. 78, p. 201-215, maio/ago, 2009.
FALCONI, Consultores de Resultados. Site institucional. Disponível em: https://falconi.com/pt/. Acesso em: 28 mar. 2017.
FALLEIROS, Ialê; PRONKO, Marcela; OLIVEIRA, Maria Teresa. Fundamentos histórico da formação/atuação dos intelectuais da nova pedagogia da hegemonia. NEVES, Lúcia Wanderley (org.) Direita para o social e esquerda para o capital. São Paulo: Xamã, 2010p. 39-95.
FREITAS, Luiz Carlos. Qualidade Negociada: Avaliação e contra-regulação na escola pública. Educação e Sociedade. São Paulo, v.26, nº.92, p.911-933, 2005.
HARVEY, David. O enigma do capital e as crises do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2011.
HOOD, Christopher. Racionalismo económico en la gestión pública ¿De la administración pública progresiva a la nueva administración pública? Lecturas de Gestión Pública. Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas, p. 447-467, 1996.
MAROY, Christian. Em direção a uma regulação pós-burocrática dos sistemas de ensino na Europa? In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana.Políticas públicas e educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço Editora, 2011, p. 19-46.
MURICI, Izabela; CHAVEZ, Neusa. 1ª ed. Gestão para resultados na educação. Nova Lima: Falconi, 2013.
REIS, Isaura. Governança e regulação da educação: perspectiva e conceitos. Educação, Sociedade e Culturas. Porto, nº.39, p. 101-118, 2013.
ROBERTSON, Susan. As implicações em justiça social da privatização nos modelos de governança da educação: um relato relacional. Educação e Sociedade. Campinas, v.34, n.124, jul/set, p. 679-703, 2013.
ROBERTSON, Susan; VERGER, Antoni. A origem das parcerias público-privadas na governança global da educação. Educação e Sociedade. Campinas, v. 33, n. 121, out/dez, p. 1133-1156, 2012.
SHIROMA, Eneida Oto. Redes de políticas públicas e governança da educação: pesquisando a convergência das políticas para docentes nas agendas para a próxima década. Relatório de pesquisa, Florianópolis, UFSC, 2016.
SHIROMA, Eneida Oto; EVANGELISTA, Olinda. Avaliação e responsabilização pelos resultados: atualizações nas formas de gestão de professores. Perspectiva. Florianópolis, v. 29, nº. 1, jan/jun, p. 127-160, 2011.
SHIROMA, Eneida Oto. Estado, capital e educação: reflexões sobre hegemonia e redes de governança. Revista Educação e Fronteiras. Dourados, v.4, nº.11, mai/ago, p. 21-38, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria Fátima Cóssio, Susana Schneid Scherer, Daniela Oliveira Lopes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
