Possible reverberations for latin american emancipation and cultural representation (dis)compasses from decolonial perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67647

Abstract

The decolonial perspectives aim to incite an inside look at Latin America, far from Eurocentric and American ideals and hegemonies, in communication with critical and emancipatory pedagogy. The intent of this article is to reflect on some artistic initiatives and cultural projects, in different languages and esthetics, which awake to the appreciation, recognition, and strengthening of Latin American own expressions. Besides discussing the decolonial and emancipatory perspectives, the text intends to dialogue about the implications originating from technological devices and their relationship with informal education, as well as mass culture and its contact with artistic practices and popular education. Conclusively, it was possible to see how different epistemic and cultural knowledge is articulated, and how rich the artistic representations and meanings in Latin America are in their intersection with social contexts.

Author Biographies

Maicon Dorigatti, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Mestrando no curso Mestrado em Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade de Caxias do Sul (UCS). Bolsista Capes-Prosuc. Docente na área de Educação Básica, no Município de Caxias do Sul. E-mail: mdorigatti@ucs.br

Cláudia Soave, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Doutoranda no curso de Doutorado em Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade de Caxias do Sul (UCS). Docente na área de Gestão, no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do SUL (IFRS). E-mail: claudia.soave@bento.ifrs.edu.br

Geraldo Antonio da Rosa, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Doutor em Teologia. Docente na área Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Caxias do Sul. E-mail: garosa6@ucs.br

References

BRASIL. Geraldo Gurgel. Ministério do Turismo. Mural “Etnias” entra para o livro dos recordes. 2016. Disponível em: http://tiny.cc/nh889y. Acesso em: 25 jul. 2019.

CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Unesp, 1999.

CHILE. Memoria Chilena. Biblioteca Nacional de Chile. Colectivo Acciones de Arte (CADA): Crisis en el arte y resistencia política. 2018. Disponível em: http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-3342.html. Acesso em: 10 jul. 2019.

COLAÇO, Thais Luzia; DAMÁZIO, Eloise da Silveira Petter. Novas perspectivas para a antropologia furídica na América Latina: o Direito e o Pensamento Decolonial. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2012. (Coleção Pensando o Direito no Século XXI).

CURTADOC: uma janela para o documentário latino-americano. Disponível em: https://curtadoc.tv. Acesso em: 25 jul. 2019.

GADOTTI, Moacir. História das ideias pedagógicas. 8. ed. São Paulo: Ática, 2002.

LYRIC Find. 2019. Disponível em: https://www.lyricfind.com/. Acesso em: 25 jul. 2019.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidade sel ser: contribuiciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (ed.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 127-167.

MIGNOLO, Walter D. El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura: un manifiesto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (ed.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 25-46.

OLIVEN, Ruben George. A parte e o todo: a diversidade cultural no Brasil-nação. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.

OLIVEN, R, G. Cultura e modernidade no Brasil. Scielo Brazil: Scientific Electronic Library Online, São Paulo, v. 15, n. 2, p.1-10, abr. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/spp/v15n2/8571.pdf. Acesso em: 25 jul. 2017.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Souza; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almeida, 2009. p. 73-117.

SAAVEDRA, Ana María; ALARCÓN, Luis. Pensar lo público, actuar públicamente. 2018. Disponível em: http://centex.cl/pensar-lo-publico-actuar-publicamente/. Acesso em: 25 jul. 2019.

SANDRA Eleta. Colecciones. 2019. Disponível em: https://www.sandraeleta.com/es/colecciones.html. Acesso em: 15 jul. 2019.

SGRÓ, Margarita. Teoría crítica y educación en américa latina. Aula ministrada no curso de Pós-Graduação em Educação PPGEdu/UCS. 3-4 set. 2018. Notas de aula.

STRECK, Danilo Romeu. Descolonizar a participação: pautas para a pedagogia latino-americana. Educar em Revista, São Leopoldo, n. 2, p.189-202, set. 2017. Disponível em: FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.51760. acesso em: 15 jul. 2019.

STRECK, Danilo R. Fontes da pedagogia latino-americana: uma antologia. São Paulo: Auntêntica, 2010.

TREVISAN, Amarildo Luiz; ROSA, Geraldo Antônio da. Indústria cultural, biopolítica e educação. Pro-posições, Campinas, v. 29, n. 3, p. 423-442, 2018.

WALSH, Catherine. Introducción. Lo pedagógico y lo decolonial: entretejiendo caminos. In: WALSH, Catherine (ed.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito: Abya-yala, 2013. p. 23-68. t. I.

Published

2020-12-31

How to Cite

Dorigatti, M., Soave, C., & Rosa, G. A. da. (2020). Possible reverberations for latin american emancipation and cultural representation (dis)compasses from decolonial perspectives. Perspectiva, 38(4), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67647