School content and form from the perspective of students
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e67869Keywords:
School content and form, Theory and Practice, WorkAbstract
The article relates the schooling form, as defined in the literature, to the students’ perception regarding the school organization and pedagogical work. The field research was taken in three Portuguese schools with different contours: two of them having a more traditional line of work, being one of them peripheral and the other directed to an elitist social circle. A third school was picked due to its innovative methods. We observed the classes, focal groups counting on students and teachers interviews. The theoretical support comes from critical perspectives, mainly from Enguita (1989), who highlights the isomorphism between the society and the bourgeois school. The two schools with traditional outlines were criticized by the students. The peripheral school reveals unsteady social inclusion formation and charitable characteristics, while the elite-focused one appeared to be more strict in its methods, undergoing hard rejection from the students. The one presenting an innovative pedagogical purpose reaches to some schooling form changes and attracts the interest and the students involvement. We concluded that schools need to suffer a radical content and form transformation in order to be in balance with new generations as well as the current society challenges, but the social set also needs to be revolutionized because, in its limit the latter modutales the content, the form and the senses people imply to the school.
References
BARATA-MOURA, J. A. Ontologia e Política. Estudos em torno de Marx II. Lisboa: Avante!, 2016.
BAUDELOT, C. & ESTABLET, R. L´école capitaliste em France. Paris: François Maspero, 1971.
BOURDIE, P. & PASSERON, J.C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2008.
BRUSCHI, V. et al. Mais Marx: material de apoio à leitura d´O Capital. São Paulo: Boitempo, 2016.
CATINI, C. R. A Escola como forma social: um estudo da forma escolar capitalista. Tese: Doutorado de Educação, USP, 2013.
CHEPTULIN, A. A dialética materialista. Categorias e leis da dialética. São Paulo: Alfa Ômega, 2004.
ENGUITA, M. A face oculta da escola: educação e trabalho no capitalismo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
ENGUITA, M. Trabalho, Escola e Ideologia: Marx e a Crítica da Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
FIGUEIRA, P. A. A educação de um ponto de vista histórico. INTERMEIO – Revista do Mestrado em Educação – UFMS. Campo Grande, v. 1, n. 1, 1985.
FREITAS, Luis C. de. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. 7ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2005.
FREITAS, L.C. Os empresários e a política educacional: como o proclamado direito à educação de qualidade é negado na prática pelos reformadores empresariais, In: Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 6, n. 1, p. 48-59, jun. 2014.
FREITAS, L.C. Os reformadores empresarias da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógica na escola. Educação e Sociedade, Campinas, v. 35, nº. 129, p. 1085-1114, out.-dez., 2014a.
ILIENKOV, E. V. Nossas escolas devem ensinar a pensar. Journal of Russian and East European Psychology, vol. 45, nª 4, Jul – Ago, 2007, pp. 9 – 49.
KUENZER, A. Da dualidade assumida à dualidade negada; o discurso da flexibilização justifica a inclusão excludente. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, p. 1153-1178, 2007.
LEMOS, V. A influência da OCDE nas políticas públicas de educação em Portugal. Coimbra: Almedina, 2014.
LEONTIEV, A. N. Actividad, consciencia, personalidad. Havana: Pueblo y Educación, 1983.
MANACORDA, M. A. História da Educação: da antiguidade aos nossos dias. São Paulo, Cortez/Autores Associados, 2000.
MARX, K. O Capital: crítica da economia política, livro I e II. 2ª ed. São Paulo: Boitempo, 2017.
MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.
PAULUS, P. Uma outra forma de fazer a escola. A voz do Operário da Ajuda. Tese: Doutorado em Sociologia da Educação. Universidade de Lisboa, 2013.
PETITAT, A. Produção da escola – produção da sociedade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
PINTASSILGO, J. e ANDRADE, A. N. Um olhar histórico sobre escolas diferentes: perspetivas teóricas e metodológicas (o exemplo do projeto “INOVAR»). Historia y Memoria de la Educación 10. Madri, 2019. (pgs. 175-212)
PISTRAK, M. M. Fundamentos da Escola do Trabalho. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
RUGIU, A. S. Nostalgia do mestre artesão. Campinas: Autores Associados, 1998.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 32ª ed. Campinas: Autores Associados, 1999.
SHULGIN, V. Rumo ao politecnismo. São Paulo: Expressão Popular, 2013.
VICENT, G., LAHIRE, B. e THIN, D. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista. Belo Horizonte, n.33, junho de 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sandra Luciana Dalmagro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
