Topics for sociology of contemporary education in Adorno and Sartre: childhood, thought, dialetics
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67878Abstract
This theoretical work analyzes fragments of the writings of Theodor W. Adorno (1903-1969) and Jean-Paul Sartre (1905-1980) and highlights reflections for sociological research in the field of Education, considering the inflection that both propose in “towards the subject”. More specifically, we review how each author reflected on his own childhood and education, seeking to articulate the autobiographical reflection that each one makes, in different ways, to the hard core of their theoretical conceptions. As we observe how each author, as an adult, systematically recalls (in philosophy or literature) his own childhood, reflecting, among other aspects, on the social condition of their families and the bourgeois class, the relationship with adults and with the artefacts (cultural and technological) of his time, including schooling, we can also perceive elements of his theoretical conceptions about subjectivity and his analysis of the vicissitudes of the subject in the contemporary. Whereas, for Sartre, childhood emerges in the context of a restorative conception of narrative as a mediator of experience, in an ever-open process of transformation of existence, for Adorno, the recollection of his childhood is linked to the themes of the homeland (not as a territory, but as humanity) and of utopia and is posed as a possibility of rereading the singularities of children's experiences as a way of confronting and updating the promises contained in the past.References
ADORNO, Theodor W. Miscelánia I. Obra completa, 20/1. Madrid: Akal, 2014.
ADORNO, Theodor W. Introducción a la dialéctica. 1. ed. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2013.
ADORNO, Theodor W. Correspondência, 1928-1940/Theodor Adorno, Walter Benjamin. São Paulo: Unesp, 2012.
ADORNO, Theodor W. Miscelánia II. Obra completa, 20/2. Madrid: Akal, 2010.
ADORNO, Theodor W. A Dialética negativa. Rio de janeiro: Zahar, 2009.
ADORNO, Theodor W. Escritos musicales IV. Obra completa, 17. Madrid: Akal, 2008a.
ADORNO, Theodor W. Crítica de la cultura y sociedad I. Obra completa, 10/1. Madrid: Akal, 2008b.
ADORNO, Theodor W. Notas sobre Literatura. Obra completa, 11. Madrid: Akal, 2003.
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
ADORNO, Theodor W. Palavras e sinais: modelos críticos 2. Petrópolis: Vozes, 1995.
ADORNO, Theodor W. Minima Moralia: reflexões sobre a vida danificada. 2. ed. São Paulo: Ática, 1993.
ADORNO, Theodor W. Terminologia filosofica (Tomo I). Madrid: Taurus, 1976.
AGAMBEN, Giorgio . Infância e História. Destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: UFMG, 2005.
ALMEIDA, Jorge de. Introdução à coleção. In: ADORNO, Theodor W. Introdução à sociologia da música: doze preleções teóricas. São Paulo: UNESP, 2011. p. 9-12.
ALVARO, Daniel. La experiencia del nosotros en El ser y la nada. Sartre en el umbral de lo social. Límite. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, Chile, v. 13, n. 41, p. 3-16, 2018.
BASSANI, Jaison J.; VAZ, Alexandre F. Comentários sobre a educação do corpo nos “textos pedagógicos” de Theodor W. Adorno. Perspectiva, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 13-37, jan. 2003.
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo, e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2002.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas II: rua de mão única. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 1995.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BURGELIN, C. Les Mots de Jean-Paul Sartre. Paris: Gallimard, 1994.
CLAUSSEN, Detlev. Theodor W. Adorno: un de los últimos genios. Valencia: Universitat de València, 2006.
CONTAT, Michel Pourquoi et comment Sartre a écrit Les Mots. Genèse d'une autobiographie (sous la direction de). Paris: PUF, 1996.
CONTAT, Michel & RIBALKA, Michel. Écrit de jeunesse. Paris: Gallimard, 1990.
GAGNEBIN, Jeanne M. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.
GAGNEBIN, Jeanne M. Infância e pensamento. In: GAGNEBIN, Jeanne M. Sete aulas sobre linguagem, memória e história. Rio de Janeiro: Imago, 1997. p. 169-184.
HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor. W. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
JÄGER, Lorenz. A identidade negativa. Folha de São Paulo, São Paulo, 31 ago., 2003, p. 2-10.
JAY, Martin. Cantos de experiencia: variaciones modernas sobre un tema universal. Buenos Aires: Paidós, 2009.
LEJEUNE, Philipe. Je est un autre. Paris: Seuil, 1980.
LEMIÈRE, Vincent. La conception sartrienne de l’enfant. Paris: L’Harmattan, 1999.
LEOPOLDO E SILVA, Franklin. Monumento ao sujeito: quando Flaubert foi personagem de Sartre. Folha de São Paulo, São Paulo, 9 fev., 2014, p. 4.
MANDAGARÁ, Pedro. Engajamento e “engajamento” – Sartre, Adorno e Augusto de Campos. Todas as Letras, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 47-57, maio/ago. 2017.
MULLER-DOHM, Stefan. A identidade negativa. Folha de São Paulo, São Paulo, 31 ago., 2003, p. 2-10.
MERLEAU-PONTY, Maurice. As aventuras da dialética. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
NOUDELMANN, François et PHILIPPE, Giles. Dictionnaire Sartre. Paris: Honore Champion, 2004.
PABST, Reinhard. Kindheit in Amorbach: Bilder und Erinnerungen. Frankfurt am Main: Insel Taschenbuch, 2003.
PETRY, Franciele B.; BASSANI, Jaison J.; VAZ, Alexandre F. Experiência e vida danificada: Walter Benjamin, Theodor W. Adorno. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 9, n. 22, p. 109-130, maio/ago. 2014.
SANTOS, Patricia S. Infância e promessa: notas baseadas no pensamento de Theodor Adorno. Pro-Posições, Campinas, v. 29, n. 3, p. 323-338, set./dez. 2018.
SARTRE, Jean-Paul. La nausée. Paris: Gallimard, 1938.
SARTRE, Jean-Paul. Le Mur. Paris: Gallimard, 1939.
SARTRE, Jean-Paul. L’Être et le Néant – Essai d’Ontologie Phénoménologique. Paris: Gallimard, 1943.
SARTRE, Jean-Paul. Baudelaire. Paris: Gallimard. Col. Folio, 1947.
SARTRE, Jean-Paul. Saint Genet: Comédien et Martyr. Paris: Gallimard, 1952.
SARTRE, Jean-Paul. Questions de Méthode. In: Les Temps Modernes. N0 139, p. 338-417, sept., 1957.
SARTRE, Jean-Paul. Critique de la raison dialectique. Gallimard, 1960.
SARTRE, Jean-Paul. Les Mots. Paris: Gallimard. Col. Folio, 1964.
SARTRE, Jean-Paul. L’ idiot de la famille. Gustave Flaubert de 1821 à 1857. Paris: Gallimard, 1971-72.
SARTRE, Jean-Paul. Entretiens de Sartre à Michel Contat – Sur l’Idiot de la famille. In: Situations X, p. 85-107, 1976.
SARTRE, Jean-Paul. Les carnets de la drôle de guerre. Paris: Gallimard, 1983.
SARTRE, Jean-Paul. O existencialismo é um humanismo ; A imaginação; Questão de método. Traduções de Rita Correia Guedes, Luiz Roberto Salinas Forte, Bento Prado Junior. 3a edição. São Paulo: Nova Cultural, 1987.
SARTRE, Jean-Paul. La Transcendence de l’ego: esquisse d’une description phénoménologique. Paris: Vrin, 1988.
SARTRE, Jean-Paul. A Transcendência do Ego seguido de Consciência de si e conhecimento de si. Tradução e Introdução de Pedro M. S. Alves, Lisboa, Eduções Colibri, 1994.
SARTRE, Jean-Paul. A infância de um chefe. In: SARTRE, Jean-Paul. O muro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005a.
SARTRE, Jean-Paul. As Palavras. 2.ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005b.
SARTRE, Jean-Paul. Crítica da razão dialética. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
RICHTER, Ana C.; VAZ, Alexandre F. Corpos, saberes e infância: um inventário para estudos sobre a educação do corpo em ambientes educacionais de 0 a 6 anos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 26, n. 3, p. 79-93, 2005.
SPOHR, Bianca. A concepção restauradora da narrativa em Sartre. Revista de Psicologia da USP, v. 27, n. 01, p. 61-69, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Fábio Machado Pinto, JAISON JOSE BASSANI, ANA CRISTINA RICHTER

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.