Statistics in Elementary School: proposal of a didactic sequence in the form of a Potentially Meaningful Teaching Unit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e68396

Abstract

The present text refers to the study of a structured teaching sequence in the form of a Potentially Meaningful Teaching Unit (PMTU) for the Statistics approach in Elementary Education, assessing its relevance in didactic terms and favoring the construction of statistical concepts. This didactic sequence proposed by Moreira (2011) is supported, among other theoretical perspectives, the Meaningful Learning Theory of David Paul Ausubel. The PMTU was structured in 40 periods and involved some trends in Mathematics Education such as games, researches, movies, among others. The research, qualitative and participant, take as instruments for data collection the records in the researcher's logbook. Besides, the study uses the students' productions during the meetings as an analysis tool, especially the diagnostic and summative evaluation. The results point to the viability of the proposal and demonstrate the importance of bringing the contents taught at school closer to the students' context, taking into account their previous knowledge.

Author Biographies

Scheila Montelli dos Santos, Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Sul

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade de Passo Fundo (UPF).

Cleci Teresinha Werner da Rosa, Universidade de Passo Fundo

Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal e SantaCatarina (UFSC). Docente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade de Passo Fundo (UPF).

References

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, v. 1, 2000.

AUSUBEL, David Paul; NOVAK, Joseph D.; HANESIAN, Helen. Psicología Educativa: un punto de vista cognoscitivo. 2 ed. México, Editora Trillas, 1983.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEMTEC, 2017.

CAMPOS, Celso Ribeiro; WODEWOTZKI, Maria Lúcia Lorenzetti; JACOBINI, Otávio Roberto. Educação Estatística - Teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

CAZORLA, Irene Mauricio. OLIVEIRA, Marcelo Silva de. Para saber mais. In: CAZORLA, Irene Mauricio SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos. Do tratamento da informação ao letramento estatístico. Itabuna: Via Litterarum, 2010. p. 113-144.

CAZORLA, Irene Mauricio et al. (Orgs). Estatística para os anos iniciais do Ensino Fundamental. 1. ed. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática - SBEM, 2017

LEAL, Glaucia. O desafio de ensinar. Mente e cérebro. São Paulo, edição especial, n. 26, p. 82, 2011.

LOPES, Celi Espasandin. O ensino da estatística e da probabilidade na Educação Básica e a formação dos professores. Cadernos Cedes, Campinas, v. 28, n. 74, p. 57-73, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v28n74/v28n74a05.pdf. Acesso em 12 abr. 2017.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MOREIRA, Marco Antônio. Unidades de Enseñanza Potencialmente Significativas – UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 43-63, 2011. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID10/v1_n2_a2011.pdf. Acesso em 15 jan 2017.

MOREIRA, Marco Antônio; MASINI, Elcie Fortes Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centuro, 2001.

MANASSI, N.P.; NUNES, C. S.; BAYER, A. Uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) no contexto do ensino de matemática financeira. Educação Matemática Em Revista, Porto Alegre, v. 2, p. 54-62, 2014.

PAIS, Luis Carlos. Ensinar e aprender matemática. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2013.

PIERI, Helena da Glória. Abordagem do conteúdo “ondas” no Ensino Médio na perspectiva CTS estruturada a partir dos três momentos pedagógicos. 2017. 115f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Geociências, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2017.

SANTOS JUNIOR, Guataçara; WALICHINSKI, Danieli. O ensino de estatística nos anos finais do Ensino Fundamental. Curitiba: Ed. UTFPR, 2015.

VAN DE WALLE, John A. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Trad. Paulo Henrique Colonese. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

ZABALZA, Miguel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2021-12-02

How to Cite

Santos, S. M. dos ., & Rosa, C. T. W. da . (2021). Statistics in Elementary School: proposal of a didactic sequence in the form of a Potentially Meaningful Teaching Unit. Perspectiva, 39(4), 1–23. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e68396