"Games of truth", education and the ethos of contemporary fascism
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e69860Abstract
The article problematizes the contemporary crisis of truth and its relation to the constitution of an ethos of fascism, highlighting its implications for education. For this purpose, it analyses the games of truth entailed by power/knowledge relations and its criteria of institutional legitimacy, considering that these criteria, referred to as veridiction, are being delegitimized by the discursive effects of post-truth, which is thought of as a strategy for the creation of a fascist ethos. Truth-telling, the conditions of truth-telling are analyzed from Michel Foucault's perspective, which enables one to tension the field of struggle that circumscribes the idea of truth, as well as the way in which the criteria of veridiction are contemporarily being suspended by narratives that delegitimize the institutions associated with truth-telling. Anti-intellectualism, the attack on education and on educators, as well as on the press, are tactics utilized by fascism to deconstruct the idea of reality and suspend the criteria of veridiction.
References
ALONSO, Angela. A comunidade moral bolsonarista. In: Democracia em risco? 22 ensaios sobre o Brasil Hoje. São Paulo: Companhia das Letras, 2019, p. 52-70.
ARENDT, Hanna. Origens do totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
BOYD, Danah. Agnotologia, la fabricación de la ignorância. Callateral Bits, 26 mai., 2019. Disponível em: https://collateralbits.net/agnotologia-la-fabricacion-de-la-ignorancia/. Acesso em: 06 out. 2019.
CANDIOTTO, César. Foucault: uma história crítica da verdade. Trans/Form/Ação: São Paulo, n. 29, v. 2, p. 65-78, 2006.
DUARTE, André. Foucault e as novas figuras da biopolítica: o fascismo contemporâneo. In: RAGO, Margareth e VEIGA-NETO, Alfredo (Orgs). Para uma vida não-fascista. Belo Horizonte: Autêntica, 2009, p. 35-50.
DUSSEL, Inês. Sobre a precariedade da escola. In: LARROSA, Jorge (Org.). Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2017, p. 87-112.
FERNANDES, Alves Claudemir. Discurso e sujeito em Michel Foucault. São Paulo: Intermeios, 2012.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 9 ed. São Paulo: Graal, 1979.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 4 ed. São Paulo: Loyola, 1998.
FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos II. 2 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. 3 ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2010a.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H.L.; RABINOW, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. 2 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010b, p. 273-295.
JARDIM, Alex Fabiano Correia Michel Foucault e a educação: o investimento político do corpo. Unimontes científica. Montes Claros, v.8, n.2 – jul./dez. 2006.
KAKUTANI, Michiko. A morte da verdade. Notas sobre a mentira na era Trump. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2018.
KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1997.
LEMOS, Ronaldo. Diante da realidade: seis ficções epistemológicas. In: Democracia em risco? 22 ensaios sobre o Brasil Hoje. São Paulo: Companhia das Letras, 2019, p. 195-210.
LIMA, Nathan Willig et al. Educação em Ciências nos Tempos de Pós-Verdade: Reflexões Metafísicas a partir dos Estudos das Ciências de Bruno Latour. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. p. 155-189, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4933/9956. Acesso em: 18 out. 2019.
NEXO. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/expresso/2016/11/16/O-que-%C3%A9-%E2%80%98p%C3%B3s-verdade%E2%80%99-a-palavra-do-ano-segundo-a-Universidade-de-Oxford. Acesso em: 28 set. 2019.
NOGUERA-RAMIREZ, Carlos Ernesto. O governamento pedagógico: da sociedade de ensino para a sociedade de aprendizagem. 2009. 266f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.
ORWELL, George. O que é fascismo? E outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
PAXTON, Robert. A anatomia do fascismo. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
SEVERO, Ricardo Gonçalves; GONÇALVES, Suzane da Rocha Vieira; ESTRADA, Rodrigo Duque. A Rede de Difusão do Movimento Escola Sem Partido no Facebook e Instagram: conservadorismo e reacionarismo na conjuntura brasileira. Revista Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 1-28, 2019.
SIBILIA, Paula. Redes ou paredes. A escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SIMONS, Maarten; MASSCHELEIN, Jan. Experiências escolares: uma tentativa de encontrar uma voz pedagógica. In: LARROSA, Jorge (Org.). Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2017, p. 41-64.
ROSA, Susel Oliveira da. Os investimentos em capital humano. In: RAGO, Margareth e VEIGA-NETO, Alfredo (Orgs.). Para uma vida não-fascista. Belo Horizonte: Autêntica, 2009, p. 377-388.
SILVA, Roberto Rafael Dias da; FABRIS, Elí Terezinha Henn. O jogo produtivo da educabilidade/ governamentalidade na constituição de sujeitos universitários. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 44, maio/ago. p. 352-411, 2010.
STANLEY, Jason. Como funciona o fascismo: a política do “nós” e “eles”. Porto Alegre: L&PM,2018.
VALENCIA, Sayak; SEPÚLVEDA, Katia. Del fascinante fascismo a la fascinante violencia: psico/bio/necro/política y mercado gore. Mitologías hoy, vol. 14, p. 75-91, 2016. Disponível em: https://revistes.uab.cat/mitologias/article/view/v14-valencia-sepulveda. Acesso em: 22 out. 2019.
VEIGA-NETO, Alfredo. Coisas do governo. In: RAGO, Margareth; ORLANDI, Luiz B. Lacerda; VEIGA-NETO, Alfredo (Orgs.). Imagens de Foucault e Deleuze: ressonâncias nietzschianas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, pp. 13-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Mozart Linhares da Silva, Betina Hillesheim
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.