Corporate and care: a possible patchwork in training?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70877

Abstract

This study discussed corporeality and care in the training of nursing students. The metaphors inspired here bring the hospital-labyrinth and Ariadne's thread, to address care and corporeality in the training process of nursing students. The labyrinth and the thread make up the quilt sewn into the affairs of the hospital practice fields. By adopting the perspectives of cultural studies, ethnography emerges as the methodology that enabled immersions in the field with depth, which took place in rounds of conversations and dialogues recorded in a field diary and with participant observation. This study recruited nursing students from a Federal Public University, supervising professors in the field of hospital practice and graduates. The narratives evidenced in the results point to some fissures in the formative process, the absence of corporeality during training and the affective presence of the person who is responsible for the care. We also observed that the demands of the profession are significant, pointing out the feeling of helplessness and unpreparedness to deal with excessive tasks, with the demand of patients and administrative duties, showing that the experience in the labyrinth occurs since the first contacts with the practices, in which everyday tasks are interwoven like a quilt sewn by many professionals, allowing them to experience care and corporeality

Author Biographies

Denise Consuelo Moser Aguiar, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Doutora em Educação - 2016 - Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, linha de Ensino e Formação de Educadores (EFE). Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí (2006), linha: Currículo. Título de Especialista em Centro Cirúrgico, Centro de material e Sala de Recuperação pela Sociedade Brasileira de Enfermeiros de Centro Cirúrgico - SOBECC (2009) e Especialista em Infectologia pela UNIVILLE (2000). Graduada em Enfermagem pela Universidade do Vale do Itajaí (1993). Professora na Universidade Pública Federal desde 2009, ingressando na UFES/ES Atualmente Professora Adjunta do Curso de Enfermagem da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS/SC. Integrante do Grupo de Pesquisa GEPEGECE na UFFS, linha: Cuidado à saúde do adulto e do idoso (cuidado e corporeidade), na perspectiva pós crítica. Atua na área do cuidado de Enfermagem Perioperatória (Centro Cirúrgico, CME e SRA e Controle de Infecção), e na Formação docente e profissional. Coordenadora dos estágios hospitalares do curso; Comissões na UFFS: Membro titular do NAP (Núcleo de apoio pedagógico; NDE (Núcleo Docente estruturante do curso de enfermagem); Grupo de trabalho nos caminhos da práxis (PROEC); E-mail: denise.moser@uffs.edu.br

Gelson Aguiar da Silva Moser, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Docente da Universidade Federal da Fronteira Sul UFFS; enfermeiro,especialista em saúde coletiva; epidemiologia pela Universidade de Brasília;UnB; mestre em enfermagem na área clínica/cirúrgica pela Universidade Federal do Ceará ; UFC e doutor em enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Atuou como enfermeiro da Rede Sarah de Hospitais de Reabilitação, nas unidades de Brasília, Belo Horizonte e Fortaleza por quase 17 anos. Publicou diversos trabalhos em anais de eventos, revistas indexadas e eventos, nacionais e internacionais. Líder do Grupo de Pesquisa-GEPEGECE - Grupo de Pesquisa em Gestão, Cuidado e Educação em Saúde e Enfermagem. Tem experiência na área de reabilitação neurológica, tanto lesão da medula espinhal como lesão cerebral, na área de UTI e trauma; urgência e emergência.

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Published

2021-03-17

How to Cite

Aguiar, D. C. M. ., Moser, G. A. da S., & Nitschke, R. G. . (2021). Corporate and care: a possible patchwork in training?. Perspectiva, 39(1), 1–15. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70877