Inclusive pedagogical practices and the teaching of mathematical concepts IN Youth and Adult Education (EJA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71201

Abstract

There is a significant change in the profile of students served by the Youth and Adult Education (EJA) modality, which is no longer restricted to people who did not have access to schooling at an appropriate age, but also to those who, even schooled, did not have meaningful learning for the development and full participation in social contexts. Thus, in view of the diversity that makes up EJA, we can highlight that this teaching modality is inserted in the Brazilian educational scenario with specific questions regarding pedagogical practices. Thus, considering the need for pedagogical practices that encompass the understanding of the relationships and social conditions of young people and adults, this article brings to the debate the construction of inclusive pedagogical practices on mathematical concepts in the teaching modality. In methodological terms, the qualitative research references were used, using filming for data collection. The research had as subjects professor of the 1st Segment Leveling class and professor of Specialized Educational Assistance (AEE) and two young people with intellectual disabilities enrolled in the respective class in Youth and Adult Education Center (CEJA), located in a municipality in the State of Santa Catarina. It was found that the practices used by teachers can effectively help in the understanding of mathematical concepts. Thus, it is expected that this study will arouse reflections among researchers in the fields of Mathematics Education and Special Education and highlight, in this way, the need for collaborative work with the teaching of mathematical knowledge to the subjects that make up the teaching modality.

Author Biography

Valéria Becher Trentin, Fundação Catarinense de Educação Especial -FCEE

Pedagoga, Mestre em Educação pela FURB e Doutora em Educação pela UNIVALI.

References

ARROYO, Miguel. Educação de jovens e adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: GIOVANETTI, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia; GOMES, Nilma Lino (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 19- 50.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União: Brasília, DF, n. 248, Seção 1, p. 27833-27841, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. (Terceira Versão). Disponível em: https://bit.ly/3rBtvK8. Acesso em: 9 abr. 2020.

BRITO, Jessica de; CAMPOS, Juliane Aparecida de Paula Perez; ROMANATTO, Mauro Carlos. Ensino da Matemática a Alunos com Deficiência Intelectual na Educação de Jovens e Adultos. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 20, n. 4, p. 525-540, 2012. ISSN 1413-6538. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382014000400005.

CAVALCANTI, Lana. de Souza. Cotidiano, mediação pedagógica e formação de conceitos: uma contribuição de Vygotsky ao ensino de geografia. Caderno Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 185-207, ago. 2005. ISSN 1678-7110. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622005000200004.

DANTAS, Helena. Brincar e Trabalhar. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (org.). O Brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning, 2013. Cap. 5, p. 111-122.

FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Poderemos trabalhar juntos na sociedade mundializada? Desafios para os educadores. In: PORTO, Tania Maria Esperon. Redes em construção: meios de comunicação e práticas educativas. Araraquara, SP: JM, 2003.

FERREIRA, Bárbara Carvalho; MENDES, Enicéia Gonçalves; ALMEIDA, Maria Amélia; DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. Parceria colaborativa: descrição de uma experiência entre o ensino regular e especial. Revista do Centro de Educação, Santa Maria, n. 29, p. 1-7, 2007. Disponível em: https://bit.ly/2OescCk. Acesso: 2 jul. 2019.

FONTANA, Roseli Aparecida Cação. Mediação pedagógica na sala de aula. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

GÓES, Maria Cecília Rafael de. A abordagem microgenética da matriz histórico-cultural: uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade. Cadernos Cedes, Campinas, v. 20, n. 50, p. 9-25, abr. 2000. ISSN 1678-7110. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622000000100002.

HOSTINS, Regina Célia Linhares; SILVA, Cristiane; ALVES, Adriana Gomes. Coletividade, colaboração e experiência: pressupostos para a inclusão escolar e a aprendizagem de alunos com deficiência intelectual. Revista Teias: Observatórios de Educação Especial e Inclusão Escolar, Rio de Janeiro, v. 17, n. 46, jul./set. 2016. ISSN: 1982-0305. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2016.25520.

LURIA, Alexander. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Tradução: Diana Myriam Lichtenstein. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

MACHADO, Andréa Carla; ALMEIDA, Maria Amélia. Parceria no contexto escolar: uma experiência de ensino colaborativo para educação inclusiva. Rev. Psicopedagogia, São Paulo, v. 27, n. 84, p. 344-351, 2010. Disponível em: https://bit.ly/38mFm76. Acesso em: 20 set. 2020.

OLIVEIRA, Barbosa Inês. Reflexões acerca da organização curricular e das práticas pedagógicas na EJA. Educar em Revista, Curitiba, n. 29, p. 83-100, 2007. ISSN 1984-0411. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602007000100007.

PLETSCH, Márcia Denise. Repensando a inclusão escolar: diretrizes políticas, práticas curriculares e deficiência intelectual. 2. ed. Rio de Janeiro: Nau, 2014.

SANTA CATARINA. Proposta Curricular de Santa Catarina. Formação integral na Educação Básica. Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação, 2014.

SANTA CATARINA. Plano Estadual de Santa Catarina. Florianópolis: IOESC, 2015.

SCHASTAI, Burda Marta. Pró-letramento em matemática: problematizando a construção do conceito de frações – uma contribuição para a formação de professores. 2012. 204 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Ponta Grossa, Paraná, 2012.

TRIBECK, Priscila Meier. Andrade. Construção do conhecimento em educação infantil: sequências didáticas e lúdicas para o ensino de ciências e matemática. 2010. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa. 2010.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Tradução: Márcia Pileggi Vinha. Rev. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, 681-701, 2010. ISSN 0103-6564. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400003.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Imaginação e criatividade na infância. Tradução: João Pedro Fróis. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.

Published

2021-08-10

How to Cite

Trentin, V. B. (2021). Inclusive pedagogical practices and the teaching of mathematical concepts IN Youth and Adult Education (EJA). Perspectiva, 39(2), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71201