What Drawing to teach to the teachers in formation? A contribution of Arthur Marinho from Maranhão (first half of the twentieth century)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71485

Abstract

The following study analyzes the role played by Arthur Marinho, a Maranhão citizen, in the systematization of Drawing as an area of knowledge for the formation of elementary teachers in the city of São Luís, capital of Maranhão, during the first half of the 20th century. The methodology, of documentary historiographic aspect, was based on the study of news published in newspapers of the time about the personal and professional paths of this social actor and in the analysis of Drawing teaching programs to the Normal School of Maranhão signed by Marinho and published by the Official Press (1930, 1934). This investigation was based on data collected from Benedito Leite library’s Public Archive, in the city of São Luís, and directed to the type of Drawing that was available for the formation of the teachers at that time. The text takes on as theoretical-methodological foundation cultural studies based on Chervel's ideas regarding the transformations of the concept of purposes over time. The results demonstrate that the actions taken by this professional, both in the artistic and educational fields, were reflected in his practice as a training teacher, resignifying the purposes of this knowledge for teachers’ formation that directed explicitly with the support of geometry

Author Biographies

Marcos Denilson Guimarães, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Campus, Cidade Universitária Dom Delgado

Doutor em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Professor Visitante do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPECEM) da Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Pesquisador do GHEMAT/Brasil - Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática

Maria Consuelo Alves Lima, Universidade Federal do Maranhão, Campus, Cidade Universitária Dom Delgado

Doutora em Física pela Universidade Federal do Ceará

Professora do Departamento de Física e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPECEM) da Universidade Federal do Maranhão

References

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. 2ª. edição. São Paulo: Cortez Editora, 2008.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, v. 2, p. 177-229, 1990.

DE CERTEAU, M. A escrita da História. Trad. de Maria Lourdes Menezes. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

MARANHÃO 1908. Rio de Janeiro: Spala Editora LTDA, 1908.

MELLO, L. Cronologia das Artes Plásticas no Maranhão (1842-1930): Pesquisa histórica. São Luís: LithoGraf, 2004.

MELO, S. M. B. Percurso histórico da formação de professores para a escola primária no Maranhão: Império e República Velha. In: Anais do IX Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas “História, Sociedade e Educação no Brasil”. João Pessoa, PB: Universidade Federal da Paraíba, 2012. Disponível em: histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario9/PDFs/8.09.pdf. Acesso em: 13 out. 2019.

O ESTADO DO MARANHÃO [On-line]. São Luís, 2017. Disponível em: https://imirante.com/oestadoma/online/13092017/pdf/A01.PDF. Acesso em: 19 nov. 2019.

PROGRAMMAS DAS DIVERSAS CADEIRAS DO CURSO NORMAL DO LYCEU MARANHENSE (Para o anno de 1930). Maranhão: Imprensa Official, 1930. Disponível em: http://www.cultura.ma.gov.br/portal/sgc/modulos/sgc_bpbl/acervo_digital/arq_ad/20161025122557.pdf. Acesso em: 25 nov. 2019.

PROGRAMAS APROVADOS PARA OS CURSOS NORMAL E COMPLEMENTAR, NO ANO DE 1934. Maranhão: Imprensa Official, 1934. Disponível em: http://www.cultura.ma.gov.br/portal/sgc/modulos/sgc_bpbl/acervo_digital/arq_ad/20161130123010.pdf. Acesso em: 25 nov. 2019.

SILVA, D. R. Intelectuais da educação e o incentivo à escolarização primária no Maranhão. Revista Olhares. Guarulhos, v. 7, n. 3, p. 147-165, nov. 2019.

SILVA, D. R.; CASTRO, C. A. A institucionalização dos grupos escolares no Maranhão. Revista Linhas. Florianópolis, v. 17, n. 33, p. 284-308, jan./abr., 2016.

VALDEMARIN, V. T. Os sentidos e a experiência: professores, alunos e métodos de ensino. In: SAVIANI, D. (et. al.). O legado educacional do século XX no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

ZILIO, C. Formação do artista plástico no Brasil: o caso da Escola de Belas Artes da UFRJ. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, n. 66, p. 273-285, mai./ago., 1985. Disponível em: http://www.carloszilio.com/textos/1985-rev-de-estu-pedag-formacao-artista-ufrj.pdf. Acesso em: 22 out. 2019.

Published

2021-03-17

How to Cite

Guimarães, M. D., & Lima, M. C. A. (2021). What Drawing to teach to the teachers in formation? A contribution of Arthur Marinho from Maranhão (first half of the twentieth century) . Perspectiva, 39(1), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71485