Identity marks of the science teacher trainer teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e72236

Abstract

The present work, of qualitative nature, investigates the marks of identity construction in teachers’ trainers of an Undergraduate Course in Natural Sciences Teaching, which can be deduced when they report on their pedagogical practices. The study aims to identify, in order to understand, how the identity marks of trainer teachers can contribute to Science teachers' training. The interviews constituted the method used to obtain information from the two investigated teachers. Data analysis was conducted in the light of Discursive Textual Analysis. The research results show that the identity marks contribute to Science teachers training, as they show important aspects in Science teaching, such as the problematization of Science in order to make it more accessible and less abstract to the student; as well as the understanding of oneself as teachers’ trainer; and the direction of one’s pedagogical practice towards this purpose, taking into account a coherent knowledge base for exercising the teaching profession.

Author Biography

Ariadne da Costa Peres Contente, universidade federal do pará

Instituto de Educação Matemática e Científica

References

BAUMAN, Z. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2005.

CARVALHO, A.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de Ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez, 2011.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Unijuí, 2014.

CHAVES, S. Reencantar a Ciência, reinventar a docência. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J.; PERNAMBUCO, M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009.

DUBAR, C. A crise das identidades: a interpretação de uma mutação. Tradução de Mary Amazonas Leite de Barros. São Paulo: Edusp, 2006.

HALL, S. A identidade cultural no pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (org.). Vida de professores. Porto: Porto Editora, 2013.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

PIMENTA, S. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. R. Fac. Educ., São Paulo, v. 22, n. 2, p. 72-89, 1996.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2014.

SANTOS, Wildson; SCHENETZLER, Roseli P. Ciência e educação para a cidadania. In: CHASSOT, Attico; OLIVEIRA, Renato José. (Orgs.). Ciência, ética e cultura na educação. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2001.

STRAUSS, A.; CORBIN, J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento da teoria fundamentada. Porto Alegre: Artmed, 2008.

Published

2021-08-10

How to Cite

Gomes, L. S., Melo, V. S. S., & Contente, A. da C. P. (2021). Identity marks of the science teacher trainer teachers. Perspectiva, 39(2), 1–20. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e72236