The Sociology of Education Section of the Portuguese Sociology Association: self-reflection and theoretical-methodological reverberations
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e72361Abstract
Taking the Sociology of Education for analysis, in the Portuguese context, means recognizing the historical and social terrain in which its development found conditions of possibility. Some pioneering work still in the 1960s, its insertion in higher education only after the end of the authoritarian regime in 1974, as well as its process of construction and consolidation as a relatively autonomous field, leads us today to question different spaces of socialization and discussion of production in Sociology of Education in this country. Based on this, the present article intends to analyze one of these spaces, the Sociology of Education Section of the Portuguese Association of Sociology (APS), on two complementary fronts: its self-reflection exercises and its theoretical-methodological marks. Based on Comprehensive Sociology, the combination of quantitative and qualitative approaches (mixed methods) and dialogue with Bourdieusian thought in the context of its constructs on the scientific field, the newsletters and minutes of the congresses organized by the aforementioned section constitute, therefore, the sources that this study deals with. Questions about the section discussed here, its associated researchers, as well as their main concerns and discussions, the research agenda and especially the theoretical and methodological framework that has been drawn in the recent scenario, gain centrality in this text and, while they are deepened through the presentation and discussion of the data and findings of the study, they end up revealing the paths that Sociology of Education has taken in the Portuguese context in the last decade.
References
ABRANTES, Pedro. Sociologia e ciências da educação: A distância entre nós. Sociologia, Problemas e Práticas, Lisboa, n. 45, p. 117-130, 2004. Disponível em: https://sociologiapp.iscte-iul.pt/pdfs/45/490.pdf. Acesso em: 15 dez. 2021.
ABRANTES, Pedro (org.). Tendências e controvérsias em Sociologia da Educação. Lisboa: Mundos Sociais, 2010.
AFONSO, Almerindo Janela. A sociologia da educação em Portugal: elementos para a configuração do “estado da arte”. In: TEODORO, António; TORRES, Carlos Alberto (org.). Educação crítica e utopia: perspectivas para o século XXI. Porto: Afrontamento, 2005. p. 129-158.
AFONSO, Almerindo Janela. Tempos e itinerários portugueses de la Sociología de la Educación: (dis)continuidades en la construcción de un campo. Revista de Educación, Barcelona, n. 324, p. 9-22, 2001. Disponível em: https://bit.ly/3IICylk. Acesso em: 20 nov. 2021.
ALVES, Mariana Gaio. A sociologia da educação em Portugal na viragem do século: uma parte constitutiva das ciências de educação e uma subespecialização da sociologia. Jornal de Sociologia da Educação, Lisboa, n. 0, p. 1-7, maio 2017. Disponível em: https://bit.ly/3DOfkXm. Acesso em: 20 nov. 2021.
ASSOCIAÇÃO PORTUGUESA DE SOCIOLOGIA. Estatuto. Lisboa: APS, 2008. Disponível em: https://aps.pt/pt/estatutos/. Acesso em: 20 nov. 2021.
BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Lisboa: Edições Fim de Século, 2003.
BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Tradução: Barbara Catani. São Paulo: Editora da Unesp, 2004.
BOURDIEU, Pierre. Para uma Sociologia da Ciência. Lisboa: Edições 70, 2008.
BOURDIEU, Pierre. Homo Academicus. Florianópolis: UFSC, 2011.
BOURDIEU, Pierre. Método científico e a hierarquia social dos objetos. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio Mendes (org.). Escritos de Educação. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 35-42.
CARIA, Telmo. Debater a Sociologia da Educação em Portugal. Fórum Sociológico, Lisboa, n. 6, p. 33-49, 1995.
CRESWELL, John. Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. 4th. ed. Boston: Pearson Education, 2012.
CUNHA, Luiz Antônio. Reflexões sobre as condições sociais de produção da sociologia da educação: primeiras aproximações. Tempo Social: Rev. Sociol., São Paulo, v. 4, v. 1-2, p. 169- 182, 1992.
DIONÍSIO, Bruno; TORRES, Leonor Lima; ALVES, Mariana Gaio. A sociologia da educação em Portugal: Perspetivas de futuro. Fórum Sociológico, Lisboa, n. 32, série II, p. 59-69, 2018. Disponível em: https://journals.openedition.org/sociologico/2098. Acesso em: 15 dez. 2021.
EGREJA, Catarina. O ensino da sociologia em cursos superiores de outras áreas de formação: a perspectiva de docentes e diretores. Sociologia, Problemas e Práticas, Lisboa, n. 82, p. 125-143, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3IF4ve5. Acesso em: 20 nov. 2021.
FURLONG, John; LAWN, Martin. The disciplines of education in the UK: between the ghost and the shadow. Oxford Review of Education, Oxford, v. 35, n. 5, p. 541-552, 2009. Disponível em: https://bit.ly/3pNQGBb. Acesso em: 20 nov. 2021.
FURLONG, John; LAWN, Martin. (ed.). Disciplines of education: their role in the future of education research. Abingdon, Oxon: Routledge, 2011.
HEY, Ana Paula. Esboço de uma sociologia do campo acadêmico: a educação superior no Brasil. São Carlos: EDUFSCar, 2008.
LAUDER, Hugh; BROWN, Philip; HALSEY, A. H. Sociology of education: a critical history and prospects for the future. Oxford Review of Education, Oxford, v. 35, n. 5, p. 569-585, 2009. Disponível em: https://bit.ly/3Gv0OWs. Acesso em: 20 nov. 2021.
MACHADO, Fernando Luís. Meio século de investigação sociológica em Portugal – uma interpretação empiricamente ilustrada. Sociologia, Porto, v. 19, p. 283-343, 2009. Disponível em: https://bit.ly/3GAc6bS. Acesso em: 20 nov. 2021.
OLIVEIRA, Amurabi; SILVA, Camila Ferreira da. A sociologia, os sociólogos e a educação no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 31, n. 91, p. 1-15, jun. 2016. Disponível em: https://bit.ly/308V5WA. Acesso em: 20 nov. 2021.
PALHARES, José Augusto. Editorial: A newsletter, a secção e a sociologia da educação. Associação Portuguesa de Sociologia, Secção de Sociologia da Educação, Lisboa, [S. l.], mar. 2010. Disponível em: https://bit.ly/3IC2waa. Acesso em: 20 nov. 2021.
RODRIGUES, Elisabete. O lugar do género, dos homens e das mulheres na sociologia portuguesa: uma análise a partir da Associação Portuguesa de Sociologia e seus congressos. In: CIES e-Working Paper, 64., 2009, Lisboa. Anais... Lisboa: ISCTE, 2009. Disponível em: http://www.cies.iscte.pt/destaques/documents/CIES-WP64_Rodrigues.pdf. Acesso em: 15 dez. 2021.
SERPA, Sandro. A reflection on Sociology of Education. International Journal of Social Science Studies, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 33-39, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3yjJTDa. Acesso em: 20 nov. 2021.
SILVA, Camila Ferreira da. (Ciências da) Educação no Brasil e em Portugal: autonomização dos espaços acadêmicos específicos. 2017. 333 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2017.
SILVA, Camila Ferreira da; ALVES, Mariana Gaio. O lugar da sociologia da educação nas ciências da educação: o caso dos programas de mestrado e doutoramento portugueses. Política & Sociedade, Florianópolis, v. 14, n. 31, p. 17-38, set./dez. 2015. Disponível em: https://bit.ly/3GEGodo. Acesso em: 20 nov. 2021.
SOUZA, Sofia Branco. A ‘comunidade académica’ como um conceito errático. Sociologia: Revista do Departamento de Sociologia da FLUP, Porto, v. XX, p. 149-166, 2010. Disponível em: https://bit.ly/30nHWJw. Aceso em: 20 nov. 2021.
STOER, Stephen. Sociologia da Educação e formação de professores. Cadernos de Ciências Sociais, Porto, n. 6, p. 75-90, 1988.
STOER, Stephen. El desarrollo de la sociología de la educación en Portugal. Educación y Sociedad, Havana, n. 7, p. 7-28, 1990.
STOER, Stephen. Notas sobre o desenvolvimento da Sociologia da Educação em Portugal. Educação, Sociedade e Culturas, Porto, n. 26, p. 113-132, 2008. Disponível em: https://bit.ly/31YQt5O. Acesso em: 20 nov. 2021.
STOER, Stephen; AFONSO, Almerindo Janela. 25 anos de sociologia da educação em Portugal: Alguns percursos, problemáticas e perspectivas. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 52-53, p. 307-331, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Camila Ferreira da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.