The political dimension of the pedagogical proposal of the Family Center for Training by Alternation in the north of Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e85853

Keywords:

Pedagogy of Alternation, Rural Education, Family Alternantion Educational Centers

Abstract

The aim of this study is to analyze the inseparable character that exists in the relationship between the educational practices that take place inside an Educational Family Center by Alternantion (CEFFA) in the north of Espírito Santo and the ways of organizing the life of the peasant population. Despite all the contradictions that cross the Pedagogy of Alternation and, in the same way, the educational institutions that use it as a pedagogical principle, this experience has sought to preserve and expand a logic of education different from that which bourgeois society dispenses with, to represent, justify and ground an inherent rationality. The present study, of a qualitative nature, resorted to the use of semi-structured interviews with peasant farmers and CEFFA monitors as a data collection procedure and presents as a theoretical reference the thinking of Marx (1975, 2007, 2013), krupskaya (2017), Mészáros (2006, 2008), Freire (2005, 2006) and others. We consider that in their practice, rural schools, in the case highlighted in this investigation - CEFFA, seek to affirm the possibility of training that matches the materiality of the lives of farming families. Therefore, there is no Rural Education and Pedagogy of Alternation, as advocated by peasant social movements, far from the real movement of the struggle of rural proletarians, because these educational experiences only take place in the contraposition  that exists between social classes that fundamentally dispute antagonistic paradigms of development in agriculture.

Author Biography

Marizete Andrade, Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Brasil

Graduated in Physical Education from the Federal University of Espírito Santo Master in Agricultural Education from the Federal University of Rio de Janeiro PhD from the Postgraduate Program in Education and Social Inclusion at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). Member of the Marx, Work and Education Studies and Research Group (GEPMTE) - FAE/UFMG.

References

ANDRÉ. Marli. Pesquisa, formação e prática docente. In: ANDRÉ, Marli. (Org). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, p. 11-25, 2001.

ASSOCIAÇÃO DE CRÉDITO E ASSISTÊNCIA RURAL DO ESPÍRITO SANTO. Cadernos do CEAS, Chance aos agricultores, 1970, nº 8, págs. 4 - 5.

CALIARI, Rogério Omar. Pedagogia da alternância e desenvolvimento local. Orientador: Edgar Alencar. 2002. 237 f. Dissertação (Mestrado em Administração Rural) - Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro. Paz e terra, 42.ed. 2005.

FREIRE, Paulo. A importância do Ato de Ler: três artigos que se completam. São Paulo: Cortez,

FRIGOTTO, Gaudêncio. A Produtividade da escola improdutiva. SP., Cortez, 1983.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira,1995.

GRZYBOWSKI, Candido. Os movimentos sociais e o processo de organização dos camponeses. (CPDA/UFRJ). Rio de Janeiro, 1983.

KRUPSKAYA, Nadezhda Konstantinovna. A construção da pedagogia socialista. São Paulo: Expressão Popular, 2017.

MANACORDA, Mario Alighiero. Campinas. Marx e a pedagogia moderna. Editora Alínea, 2007.

MARIÁTEGUI, José Carlos. Defensa Del marxismo. Lima: Amauta, 1976.

MARX, Karl. Teses sobre Feuerbach. In: MARX, Karl. ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã: Crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas, [1845-1846]. Tradução: Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo editorial. 2007.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Livro I: o processo de produção do capital [1867] (trad. Rubens Enderle). São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, Karl. Manifesto do partido comunista. Lisboa, Avante! 1975.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.

MÉSZÁROS, István. A teoria da alienação em Marx. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2006.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Tradução Isa Tavares. 2.ed. - São Paulo: Boitempo, 2008.

PISTRAK, Mosey. Fundamentos da escola do trabalho. SP: Expressão Popular, 2000.

PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Escola Família Agrícola de Chapadinha, Nova Venécia, 2020.

RACEFFAES e Escola família Agrícola do Bley. Equipe Pedagógica: o protagonismo juvenil nos CEFFAs. In: Revista da Formação por Alternância, União Nacional das Escolas Famílias Agrícolas do Brasil – UNEFAB, Brasília, 2008.

REGIONAL DAS ASSOCIAÇÕES DOS CENTROS FAMILIARES DE FORMAÇÃO EM ALTERNÂNCIA DO ESPÍRITO SANTO. Cultivando a educação dos povos do campo do Espírito Santo. São Gabriel da palha, ES: [s.n], 2015.

TONET, Ivo. Educar para a cidadania ou para a liberdade? Perspectiva (UFSC), Florianópolis, v. 23, n. 02, p. 469 - 484, jul./dez. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9809/9044. Acesso em: 04 de jan. 2022.

TRINDADE, Glademir Alves.; VENDRAMINI, Célia Regina. A relação do trabalho e educação na pedagogia da alternância. Revista HISTEDR On-line, Campinas, n.44, p.32-46, dez 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639976/7536 Acesso em: 04 de jan. 2022.

Published

2022-12-13

How to Cite

Andrade, M. (2022). The political dimension of the pedagogical proposal of the Family Center for Training by Alternation in the north of Espírito Santo. Perspectiva, 41(3), 01–21. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e85853