The childhood education in/of the field: a mapping of the theme studies
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86626Keywords:
Childhood Education in/of the Field, Child Education, Field EducationAbstract
The article presents a mapping of the texts referring to Early Childhood Education from/in the countryside, located in the Scientific Electronic Library Online (SciELO) database. The objective of this study was to evidence the debates produced by the researchers in the period from 2008 to 2019. The interest in the theme arose when it was found that the only national research on Early Childhood Education in the countryside was completed in 2012, as a result of an agreement between the Ministry of Education and the Federal University of Rio Grande do Sul, to characterize the educational practices with children from 0 to 6 years of age living in rural areas, which collected information on Early Childhood Education from/in the countryside in Brazil, in order to present indications for the formulation of a national policy for this stage of education, considering the specificity of rural children. In this text, the bibliographical survey methodology is employed, using the descriptors "Child Education", "Field Education" and the combination "Child Education AND Field Education". The results show that there are still few advances in research on Early Childhood Education from/in the countryside, since most investigations are based on rural education and approaches related to social movements, which reinforces the need for studies to can understand the reality of children living in rural areas, mainly due to the closing of schools and the consequences of this action.
References
BASTOS, A. B. B. I. Wallon e Vygotsky: piscologia e educação. São Paulo: Loyola, 2014.
BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei Federal n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 jul. 1990.
BOBBIO, N. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
CALDART, R. S. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 35-64, mar./jun. 2009.
CALDART, R. S. Elementos para construção do projeto político e pedagógico da educação do campo. Revista Trabalho Necessário, v. 2, n. 2, 14 dez. 2004.
CONDE, S. F. C.; CÔCO, V. Retratos da Educação Infantil do/no Campo. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 37, n. 4, p. 887-903, out./dez. 2019.
CURY. C. R. J. Educação e contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1986.
FERNANDES, B. M.; MOLINA, M. C. O campo da educação do campo. In: MOLINA, M. C.; JESUS, S. M. S. A. de. Contribuições para a Construção de um Projeto de Educação no Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional, 2004. p. 32-53. v. 5.
FERNANDES, B. M.; TARLAU, R. Razões para mudar o mundo: a Educação do Campo e a Contribuição do PRONERA. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 140, p. 545-567, jul.-set., 2017.
GONÇALVES, R. D. F. S. O estado da arte da infância e da educação infantil no campo: debates históricos, construções atuais. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2013.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Pesquisa Nacional: caracterização das práticas educativas com crianças de 0 a 6 anos residentes em área rural. Brasília: MEC/UFRGS, 2012.
RODRÍGUEZ, M. V. A pesquisa documental e o estudo histórico de políticas educacionais. Cadernos de Cultura, n. 7, p. 17-30, maio 2004.
ROSA, D. S. da; CAETANO, M. R. Da educação rural à educação do campo: Uma trajetória...Seus desafios e suas perspectivas. Revista Científica da Faccat, v. 6, n. 1-2, p. 21-34, jan./dez. 2008.
ROSEMBERG, F. Educação infantil brasileira contemporânea. [S.l.], 2003. Disponível em: http://www.diversidadeducainfantil.org.br/PDF/Educac%C3%A3o%20Infantil%20Brasileira%20Contempor%C3%A2nea%20-%20F%C3%BAlvia%20Rosemberg.pdf. Acesso em: 10 dez. 2018.
SANTOS, C. C. dos. A Territorialidade da Educação do Campo: velhas questões, novos olhares. 2018. Dissertação (Mestrado em Planejamento Territorial) - Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2018.
SILVA, A. P. S. da; PASUCH, J.; SILVA, J. B. Educação Infantil do campo. São Paulo: Cortez, 2012.
SILVA, I. de O.; LUZ, I. R.; CORDEIRO, K. de O. S. Mapeamento de grupos de pesquisa e estudos sobre a educação infantil para as crianças residentes em áreas rurais da região sudeste do Brasil. Perspectiva, Florianópolis, v. 37 n. 4, p. 844-863, out./dez. 2019.
VOSGERAU, D. S. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Emilia Peixoto Vieira, Fernanda Cerqueira Candido da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.