Discourse about evasion and permanence: tracking controversies in the document of the TCU audit report/2013

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86737

Keywords:

Evasion, Permanence , Document Analysis

Abstract

The low academic performance of students and the high evasion rates in Federal Institutes had their visibility assumed in the Audit Report document (TC 026.062/2011-9) prepared by Tribunal de Contas da União (TCU) in 2013. The document is about a supervision of the performance of Federal Institutes regarding measures to combat evasion, among other aspects, in which these educational institutions were required to propose an action plan to overcome evasion and retention. In the face of this scenario, from the perspective of Document Analysis, this article aims at analyzing the discourse on school evasion in the TCU Report's document and, more specifically, in the documents that relate to it, in order to highlight the networks of discursive practices that led to the idea that it is necessary to turn the evasion theories into institutional practices which aim at permanence, bearing in mind that the studies about evasion, although they are advantageous for their diagnostic nature, have little practical effectiveness in the intervention potential of the institution. As a result, it was observed that the underlying questions of the evasion perspective, such as conceptual and methodological precariousness, comprehension by false causality and cost-benefit ratio, considered here as "idols" of thought, were deconstructed throughout the documentary events, promoting a transition from the studies of evasion to the studies of permanence.

Author Biographies

Gerson Tavares do Carmo, Universidade Estadual do Norte Fluminense, UENF, Brasil

Professor associado da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, UENF, Rio de Janeiro, Brasil, desde 2011, lotado no Laboratório de Estudos de Educação e Linguagem (LEEL), credenciado nos Programas de Pós-Graduação de Cognição e Linguagem e de Sociologia Política. Bacharelado em Administração Pública na FGV-RJ, Licenciatura em Administração na Faculdade Plinio Leite, Mestrado em Cognição e Linguagem e Doutorado em Sociologia Política, ambos na UENF. Pós-Doutorado em Sociologia Pragmática na Universidade Nova de Lisboa. Professor de Fundamentos da Alfabetização I e II no Curso de Pedagogia UENF, Professor voluntário na disciplina optativa Política de Protagonismo Estudantil para costumes do estudar e do aprender no Curso de Administração Pública UENF. Coordenador da disciplina Prática de Ensino II/Currículo que integra o grupo de Disciplinas Pedagógicas do Consorcio UENF/Cecierj. Coordenador do Núcleo de Estudos sobre Acesso e Permanência na Educação (IFF/UENF). Principais áreas de atuação: Educação de Jovens e Adultos (EJA/PROEJA) e Ensino Superior Público. Principal tema de interesse: permanência na educação.

Rozana Quintanilha Gomes Souza, Universidade Estadual do Norte Fluminense

Doutoranda e Mestra em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Licenciada em Letras - Língua Portuguesa e Literatura Brasileira - pelo Centro Universitário Fluminense (UNIFLU) e especialista em Língua Portuguesa pela Universidade Salgado de Oliveira (Universo). Atualmente é professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) - campus Campos Guarus. Tem interesses de pesquisa nas áreas de Letras e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação de Jovens e Adultos e Permanência e êxito na educação. Integrante do grupo de pesquisa/CNPq: Núcleo de Estudos sobre Acesso e Permanência na Educação - Nucleape (UENF/IFF) desde 2018.

Paola Barros de Faria Fonseca, Universidade Estadual do Norte Fluminense

Doutoranda em Sociologia Política pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Graduanda em Pedagogia, pelo Claretiano Centro Universitário. Mestre em Serviço Social, com área de concentração em Trabalho e Política Social, pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Especialista em Serviço Social Contemporâneo: Questão Social, Planejamento e Gestão de Políticas Sociais e graduada em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Assistente Social do Instituto Federal Fluminense, onde atuou como Coordenadora de Pesquisa e Extensão do Campus Avançado São João da Barra, no período de 05/2016 até 07/2019. Atualmente é pesquisadora do NUCLEAPE - Núcleo de Estudos sobre Acesso e Permanência na Educação, tendo experiência na área de Educação, principalmente nos seguintes temas: Trabalho e Relações Sociais, Políticas Educacionais, Trabalho e Educação, Desigualdades Sociais, Permanência na Educação e Projetos Integradores. 

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Published

2023-03-21

How to Cite

Carmo, G. T. do, Souza, R. Q. G. ., & Fonseca, P. B. de F. . (2023). Discourse about evasion and permanence: tracking controversies in the document of the TCU audit report/2013. Perspectiva, 41(2), 1–23. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86737

Issue

Section

Article Demand for Continuous