Aesthetic-corporeal knowledge in “Alma no Olho” of Zózimo Bulbul: possibilities for an anti-racist education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e86771

Keywords:

Black Cinema , Anti-racist education , Aesthetic-corporeal knowledge

Abstract

As devices of enunciation (cultural, social, ideological) films educate us, teach us ways of being and acting in the world. Aware of this singularity of the cinematographic role, we direct our attention to the (trans)formative and anti-racist possibilities of Brazilian Black Cinema. Supported theoretically and methodologically in Cultural Studies and in its crossings with ethnic-racial, media and educational studies, we seek to understand how the short film “Alma no Olho”, by Zózimo Bulbul, manifests aesthetic-corporeal knowledge capable of pointing to anti-racist pedagogical possibilities. Bulbul is recognized as one of the precursors of the Black Cinema proposal and “Alma no Olho”, object of analysis of the research, presents Afro-Diasporic aesthetic formulations of contestation to the racist regime of representation of black populations. It is within these relationships (cultural, pedagogical, racial, filmic) that we question, as a research problem: how the short film “Alma no Olho”, by Zózimo Bulbul, manifests aesthetic-corporeal knowledge capable of pointing to pedagogical possibilities anti-racists? In this theoretical-interpretative beat, we recognize that Bulbul's body, in "Alma no Olho", announces a philosophical performance of denunciation of racism and the colonization process and points, at the same time, to the liberation and affirmation of identities and knowledge. of black populations, demonstrating, pedagogically, that it is possible to break with the whiteness pact and its ways of educating.

Author Biographies

Lucas Men , Universidade Estadual de Maringá, UEM, PR, Brasil

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá, UEM, PR, Brasil.  Graduado em Artes Visuais e em Pedagogia. Especialista em Metodologia do Ensino de Artes. Crítico de arte, artista, professor e pesquisador. 

Teresa Kazuko Teruya, Universidade Estadual de Maringá, UEM, PR, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, São Paulo, Brasil. Professora da Universidade Estadual de Maringá, UEM, Brasil. Mestra em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, São Paulo, Brasil. Graduada em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, São Paulo, Brasil. Graduada em História pela Faculdade Auxilium de Lins (1996).

References

BENATTI, Lucas Men. Culturas e Estéticas Afro-diaspóricas: estratégias para uma pedagogia antirracista. 189 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Orientadora: Teresa Kazuko Teruya. Maringá, 2020. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/dissertacoes/2020/2020%20-%20Lucas%20Benatti.pdf. Acesso em: 29 mar. 2022.

CARVALHO, Líliam Amorim. Os 15 anos da lei 10.639/2003: temas, conceitos e dilemas. In: FELIPE, Delton Aparecido (org.). Educação para as relações étnico-raciais: estratégias para o ensino de história e cultura afro-brasileira. Maringá: Mondrian, 2019.

CARVALHO, Noel dos Santos. O cinema negro de Zózimo Bulbul. In: Encontro Anual da ANPOCS, 29., 2005a, Caxambu. Anais... Disponível em: https://www.anpocs.com/index.php/papers-29-encontro/gt-25/gt10-19/3715-ncarvalho-o-cinema/file. Acesso em: 29 mar. 2019.

CARVALHO, Noel dos Santos. Esboço para uma história do negro no cinema brasileiro. In: DE, Jeferson. Dogma Feijoada: o cinema negro brasileiro. São Paulo: Imprensa Oficial, 2005b.

CARVALHO, Noel dos Santos. O produtor e cineasta Zózimo Bulbul – o inventor do cinema negro brasileiro. Revista Crioula, São Paulo, n.12, 2012. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/crioula/article/view/57858. Acesso em: 29 mar. 2019.

CAVALLEIRO, Eliane. Educação anti-racista: compromisso indispensável para um mundo melhor. In: CAVALLEIRO, Eliane (org.). Racismo e Anti-racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001.

DANTAS, Luis Thiago Freire. Filosofia desde África: perspectivas descoloniais. Orientador: Marco Antônio Valentim. Tese (Doutorado em Filosofia) – Universidade Federal do Paraná. Programa de Pós-Graduação em Filosofia – Curitiba, 2018. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/54739/R%20-%20T%20-%20LUIS%20THIAGO%20FREIRE%20DANTAS.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 29 mar. 2019.

DUARTE, Rosalia; ALEGRIA, João. Formação Estética Audiovisual: um outro olhar para o cinema a partir da educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 33, n. 1, 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/6687. Acesso em: 29 mar. 2019.

FANON, Frantz. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

GILROY, Paul. O Atlântico Negro. São Paulo: Editora 34, 2017.

GOMES, Nilma Lino. Educação cidadã, etnia e raça: o trato pedagógico da diversidade. In: CAVALLEIRO, Eliane (org.). Racismo e Anti-racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro Educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Editora Vozes, 2018.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Apicuri e Editora PUC Rio, 2016.

LACERDA, Eva Alves; BENATTI, Lucas Men. Cinema Negro na escola: linhas de poder-saber e interlocuções entre práticas representativas, culturais e pedagógicas. In: ACCORSI, Fernanda Amorin; BALISCEI, João Paulo; TAKARA, Samilo (orgs.). Como pode uma pedagogia viver fora da escola? Estudos sobre pedagogias culturais. Londrina: Syntagma, 2021.

MORIN, Edgar. O cinema ou o homem imaginário: ensaio de Antropologia Sociológica. São Paulo: É Realizações Editora, 2014.

NASCIMENTO, Abdias do. Arte afro-brasileira: um espírito libertador. In: PEDROSA, Adriano; CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André (Orgs.). Histórias afro-atlânticas: antologia. v.2. São Paulo: MASP, 2018.

NELSON, Cary; TREICHLER, Paula; GRASSBERG, Lawrence. Estudos culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na Sala de Aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 2018.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

RIBETTO, Anelice. Dos saberes risíveis aos saberes menores na educação. In: RIBETTO, Anelice (Org.). políticas, poéticas e práticas pedagógicas (com minúscula). Rio de Janeiro: Lamparina, 2014.

RODRIGUES, João Carlos. O negro brasileiro e o cinema. Rio de Janeiro: Pallas, 2011.

ROSSATO, Cesar; GESSER, Verônica. A experiência da branquitude diante de conflitos raciais: estudos de realidades brasileiras e estadunidenses. In: CAVALLEIRO, Eliane (Org). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001.

SANTIAGO JÚNIO, Francisco das Chagas Fernandes. Entre a representação e a visualidade: alguns dilemas da relação história e cinema. Domínios da Imagem, Londrina, n. 3, p. 65-78, 2008. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/dominiosdaimagem/article/view/23146. Acesso em: abr. 2020.

SIMON, Roger. A pedagogia como uma tecnologia cultural. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 2018.

SODRÉ, Muniz. Antropológica do Espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.

SODRÉ, Muniz. Pensar Nagô. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

STAM, Robert. Multiculturalismo tropical: uma história comparativa da raça na cultura e no cinema brasileiros. São Paulo: Edusp, 2008.

Published

2022-10-25

How to Cite

Lucas Men, & Teruya, T. K. . (2022). Aesthetic-corporeal knowledge in “Alma no Olho” of Zózimo Bulbul: possibilities for an anti-racist education. Perspectiva, 40(3), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e86771